Met de introductie van een geheel nieuwe generatief F1-bolides volgend jaar en ook volledig nieuwe motoren staan de teams voor een enorme uitdaging. Ook de FIA beseft dit en daarom zijn er nog enkele belangrijke wijzigingen gedaan aan het sportief reglement van de Formule 1 voor het seizoen 2026.
Uiteraard zal er uitgebreid getest worden in de aanloop naar het nieuwe seizoen maar dan nog staan de teams voor heel wat uitdagingen, niet alleen op logistiek vlak maar ook op het vlak van het verhelpen van problemen enzovoort. De FIA heeft geluisterd naar de bekommernissen en ze beseffen dat ’testtijd’ beperkt is en dat het belangrijk is om tijdens de raceweekends voldoende tijd te hebben tijdens de oefensessies.
Vooral tijdens de raceweekends met sprintformat, waarbij er slechts één oefensessie is van zestig minuten, kan een onderbreking van de sessie echter problematisch zijn, dat zagen we zelfs al dit seizoen. Daarom heeft men besloten dat de racedirecteur bij machte is om de oefensessie te verlengen met de verloren tijd en dit bij een eventuele onderbreking voor het tijdstip van 45 minuten-punt.
De verloren tijd kan zo goedgemaakt worden zodat er effectief een oefensessie is van een uur, daar waar normaal bij een onderbreking van een oefensessie de klok niet stil wordt gezet en de tijd effectief verloren gaat. Wanneer een rode vlag plaats vindt wanneer de oefensessie al langer bezig is dan 45 minuten dan zal er geen verlenging van de oefensessie plaatsvinden. Deze aanpassing geldt bovendien alleen tijdens de raceweekends met een sprintrace waarbij er slechts één oefensessie is.
De World Motor Sport Council heeft ook bevestigd hoe de teams zich zullen kunnen voorbereiden op het nieuw seizoen. Naast een zogenaamde shakedown van enkele dagen achter gesloten deuren op het Circuit de Barcelona-Catalunya zullen er ook twee driedaagse F1-tests plaatsvinden op het circuit van Bahrein. In 2027 wordt er teruggekeerd naar het oude format met slechts één pre-season test.
De teams zullen 60 personeelsleden mogen meebrengen naar de paddock, dit jaar was dit beperkt tot 58 personeelsleden. De FIA verduidelijkt dat deze maatregel werd genomen om de toegenomen werkdruk omwille van de ingrijpende reglementswijzigingen, de introductie van nieuwe F1-bolides en nieuwe F1-motoren, te helpen opvangen.
Naast deze maatregelen op het vlak van het testen liet de FIA ook nog weten dat er enkele kleine aanpassingen zijn om de onderbreking van races alsook de procedures voor een herstart eenvoudiger te maken voor de de teams alsook duidelijker te maken voor de fans. Ook zijn er aanpassingen op het vlak van het gebruik van regenbanden wat het voor de teams eenvoudiger moet maken om te kunnen reageren op raceweekends waarbij er een sprintkwalificatie onder natte weersomstandigheden plaatsvindt.






