De FIA heeft een belangrijke update gegeven met betrekking tot de zogenaamde ‘Flexi-wings’ en de controles die daarop gebeuren.
Vooral tijdens het raceweekend in Azerbeidzjan ontstond er heel wat commotie met betrekking tot de zogenaamde ‘Flexi-wings’, voor- of achtervleugels die al dan niet te fel doorbuigen. Daarop vinden er controle plaats maar in Azerbeidzjan viel er een opening te bespeuren bij de achtervleugel van de McLaren F1-bolide, een soort ‘mini-DRS’.
Bij McLaren lieten ze onlangs nog verstaan dat ze er trots op waren maar de concurrentie, en dan vooral Red Bull en Ferrari, stelden zich vragen bij de F1-bolides van McLaren en ook Mercedes. Uiteindelijk besloot de FIA om vanaf de GP van België extra controles uit te voeren aan de hand van bijkomende camera’s en beelden die van de vleugels gemaakt werden.
Uiteindelijk werden er geen straffen uitgedeeld maar het blijft wel een punt van discussie. Daarom scherpte de FIA de controles het voorbije seizoen verder aan maar wat komend seizoen betreft laat de FIA nu weten dat er geen wijzigingen zullen gebeuren aan de manier waarop er gecontroleerd wordt.
“We zijn blij met wat we gezien hebben,” vertelt Nikolas Tombazis, hoofd van de single seaters bij de FIA, tegenover ‘Autosport’. “Ik moet zeggen dat het geen kwestie is van altijd tevreden zijn of niet. Het is ook een kwestie van of je een betekenisvolle test kan ontwikkelen.”
“Daarbij is één van de uitdagingen voor de voorvleugel, in vergelijking met andere onderdelen van de wagen, dat de belasting van de voorvleugel sterk verschilt van wagen tot wagen, enzovoort.”
“De meeste tests hebben betrekking op de belasting in een bepaalde richting, een bepaalde positie, een bepaalde kracht die geen specifieke vervorming mag veroorzaken.”
“De meest succesvolle tests imiteren zo goed mogelijk wat er in het echt gebeurt op het vlak van belasting, op de vroegere vleugels was het zeer succesvol. Op de voorvleugel is er een groot verschil tussen de wagens en dat maakt het moeilijk.”
Tombazis laat vervolgens verstaan dat, aangezien er geen problemen zijn vastgesteld met de tests, dat daarom de tests voor komend seizoen niet zullen veranderen. Er zijn nochtans berichten dat sommige teams zogenaamde ‘flexi-wings’ ontwikkelen.
“Uiteraard was er tijdens de zomer en de vroeger herfst veel rond te doen,” aldus Tombazis. “Sinds 2022 hebben we het de teams duidelijk gemaakt dat we geen nieuwe tests op de voorvleugel zouden toepassen en daar blijven we bij.”