FIA geeft tijdens persconferentie uitleg over onderzoek naar crash Bianchi

De FIA heeft gisteren tijdens een persconferentie de conclusies van haar onderzoek naar de crash van Jules Bianchi toegelicht. Het wil naar de toekomst toe ook verschillende zaken ondernemen om de veiligheid in de Formule 1 verder te verbeteren.

Naar aanleiding van de crash waarbij Jules Bianchi levensgevaarlijk gewond raakte is de FIA een onderzoek gestart naar de crashes van Jules Bianchi en Adrian Sutil, die de ronde voor Bianchi crashte. Het was uiteraard een erg bedrukte persconferentie, aangezien Bianchi nog steeds voor zijn leven strijdt.

Tijdens de persconferentie toonde de FIA camerabeelden van camera’s de opgesteld staan rondom het circuit. De beelden tonen dat Sutil van de opdrogende racelijn is gegaan en daardoor crasht in de Dunlop-bocht.

De ronde nadien maakt Bianchi ongeveer identiek dezelfde fout, met het verschil dat Bianchi zijn fout trachtte te corrigeren, waardoor hij met de neus van zijn wagen vooruit crasht. Vervolgens crasht de Fransman met zijn wagen tegen een kraanwagen die de wagen van Sutil aan het wegtakelen was en wordt zijn hoofd geraakt, wat tot ernstige verwondingen leidt.

Bij de FIA ontkende men vervolgens dat ‘dubbel geel’ zwaaien niet voldoende was na de crash van Sutil. Er kwam na de crash van Bianchi immers felle kritiek op de FIA en de wedstrijdleiding, aangezien men vond dat er na de crash van Sutil een safety car op de baan moest komen.

“We hanteerden ‘dubbel geel’ omdat we vonden dat het incident afgehandeld kon worden zonder een safety car,” zei Charlie Whiting van de FIA tijdens de persconferentie. “De volgende stap is uiteraard een safety car maar het incident bevond zich ver van het circuit tegen een vangrail. Dit was de normale procedure om te volgen.”

Het is dan ook de vraag waarom Bianchi crashte? Reed de Fransman te snel in de sector waar een dubbele gele vlag gold? Het is ene vraag waar we voorlopig geen antwoord op krijgen. Wel liet Whiting verstaan dat enkele wagens te snel reden in de betreffende sector, zonder te specificeren over wie het ging.

“Er waren er enkele die niet echt veel vertraagden, terwijl er anderen waren die aanzienlijk vertraagden. Ik denk dat we niet in detail moeten gaan over hoe veel hij vertraagde. Het volstaat om te zeggen dat we over de desbetreffende gegevens beschikken,” aldus Whiting. “Hij vertraagde, maar het is natuurlijk de vraag in welke mate hij dat deed.”

Whiting praatte gisteren reeds met rijders en zal vandaag ook overleg plegen met de teams. Voorlopig is men dan ook vooral aan het brainstormen over hoe de veiligheid nog omhoog kan in de Formule 1.

Er wordt onder meer gedacht aan het aanbrengen van een materiaal rondom de kraanwagens zodat een wagen er niet onder kan rijden. Anderzijds speelt men ook met het idee om de controle over het vertragen van de wagens weg te nemen bij de rijders, zodat de wagens van op afstand verplicht kunnen worden om een bepaalde snelheid aan te houden.

“We zouden dan een soort safety car kunnen implementeren zonder dat de safety car ook daadwerkelijk op de baan hoeft te komen,” aldus Whiting.

Het zou daarbij de bedoeling zijn dat rijders verplicht worden om tegen een bepaalde tragere snelheid te blijven verder rijden. Niet alle rijders vertragen immers bij een gele of ‘dubbel gele’ vlag even sterk. Door een automatisch systeem dat de snelheid moet beperken wordt het vertragen uit handen van de rijders genomen.

Er was tot slot ook nog de nodige discussie ontstaan over het aanvangsuur van de GP van Japan. Doordat een tyfoon de race bedreigde werd er meermaals aan de organisatoren gevraagd om het aanvangsuur van de race te vervroegen. De organisatoren weigerden dit en er werd door sommige dan ook met een beschuldigende vinger naar de organisatie gewezen omdat ze het aanvangsuur niet vervroegden.

Volgens de FIA mag daarin echter geen oorzaak gezocht worden voor de dramatische crash van Bianchi: “Het startuur van de race staat helemaal los van de incidenten die hebben plaatsgevonden,” was het besluit van de FIA.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print