FIA wil met artificiële intelligentie online misbruik aanpakken

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De FIA zal door middel van technologie met artificiële intelligentie misbruik op sociale media proberen aan te pakken en dit voor alle raceklasses, inclusief Formule 1.

De Formule 1 is ‘booming business’ en dat is ook te merken op de sociale media maar de laatste jaren is ook te merken dat fans op sociale media het onderling met elkaar aan de stok krijgen of dat de teams of rijders het doelwit worden van online misbruik.

Dat wil de FIA aanpakken en daarom gaat het in zee met de firma Arwen, die door middel van artificiële intelligentie de strijd wil aangaan tegen de online haat. Er zijn al proefprojecten geweest bij onder andere Mercedes en Red Bull en die resultaten bleken bemoedigend te zijn.

Bij Mercedes hebben ze gezien dat dankzij de AI-technologie de haatdragende commentaren met zeventig procent waren afgenomen op hun sociale media. Het resultaat daarvan was dat de overige dertig procent van de volgers zich zelfzekerder voelde en zich niet meer liet afschrikken door wansmakelijke commentaren volgens de FIA.

 FIA-voorzitter ben Sulayem toonde zich een tevreden man en gelooft dat de nieuwe technologie veel mogelijkheden biedt.

“Als bestuursorgaan krijgen we soms kritiek op de beslissingen die we nemen bij het handhaven van technische en sportieve regels. We respecteren dat mensen recht hebben op hun mening en we moedigen vrije meningsuiting aan, maar een toenemend aantal berichten op sociale media bevat een onaanvaardbaar niveau van vijandigheid”, legde hij uit.

“Een deel daarvan was gericht tegen medewerkers en vrijwilligers van de FIA. Ik zal altijd opkomen voor mijn medewerkers, officials en vrijwilligers.”

“Dankzij deze mensen kunnen we racen in een veilige en gecontroleerde omgeving. Zonder hen zou er geen race zijn.”

“We hebben ook de mening van de F1-piloten gehoord tijdens recente rijdersbriefings tijdens Grand Prix-weekends.”

De rijders hebben zich ook laten horen over het probleem en ze vinden ook dat het moet aangepakt worden. 

“Onze campagne zal voortbouwen op het recente Drive It Out-initiatief. We moeten allemaal samen actie ondernemen tegen misbruik, pesterijen en haatdragende taal.”

“We moeten deze plaag op onze sport bestrijden. De expertise van Arwen.ai zal een belangrijk instrument zijn in deze inspanning. De eigenaars van de sociale media platformen hebben ook een rol te spelen.”

Arwen.ai, het bedrijf dat de technologie levert heeft ook aangegeven dat ze volledig toegewijd zijn om het probleem aan te pakken.

“Geen enkele organisatie of haar medewerkers zouden blootgesteld mogen worden aan misbruik, dat zowel persoonlijk als professioneel een schadelijke impact kan hebben”, legt Matt McGory van het bedrijf uit.

“We kijken ernaar uit om de FIA te helpen positieve actie te ondernemen door deze berichten op hun sociale kanalen te verwijderen en niet toe te staan dat misbruik een negatieve impact heeft op de organisatie en de motorsportgemeenschap als geheel.”

“Persoonlijk ben ik er trots op onze relatie in de autosport uit te breiden door samen te werken met de FIA.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print