De F1-bazen hebben het gebruik van de koelkits voor F1-rijders goedgekeurd vanaf 2025, dat is het gevolg van het feit dat tijdens de GP van Qatar vorig jaar verschillende rijders gezondheidsproblemen kregen door de hitte.
De rijders moesten er vorig jaar vol voor gaan in Qatar, Pirelli had de lengte van de bandenstints vastgelegd en ze kregen er hoge G-krachten te verwerken in een verzengende hitte. Lance Stroll beweerde zelfs dat hij het bewustzijn verloren had achter het stuur van zijn Aston Martin en Esteban Ocon had in zijn helm overgegeven.
Om dit soort scenario’s te vermijden in 2024 hebben de teams al extra maatregelen genomen om extra koele lucht bij de rijders te krijgen. Nu is ook de F1-commissie, bestaande uit de FIA-eenzitterbaas Nikolas Tombazis, de CEO van de F1 Stefano Domenicali en de teambazen, overeengekomen dat er vanaf 2025 een zogenaamde ‘Driver Cooling Kit’ zal worden geïntroduceerd.
“De commissie heeft een reeks technische veranderingen goedgekeurd voor het seizoen 2025.”
“Hieronder valt de introductie van een koelset voor de rijder wanneer er gevaar door hitte wordt afgekondigd naar aanleiding van bemoedigende testresultaten.”
Er komen nog andere veranderingen zoals een nieuw protocol van de startopstelling. Deze wijziging komt er na de GP van Brazilië nadat de startplaats van Alex Albon vrij bleef nadat hij niet kon deelnemen door een crash in de kwalificatie. In de nieuwe regel wordt de startopstelling een uur op voorhand vastgelegd, als 75 minuten voor de start duidelijk wordt dat een auto niet kan deelnemen, zullen de rijders achter hem allemaal een plaats naar voren schuiven.
Ook de financiële regelgeving krijgt een update om teams die zich inzetten voor duurzame innovaties meer speelruimte te geven onder het budgetplafond. Het doel van de aanpassing is teams meer flexibiliteit te geven om te investeren in groene initiatieven zonder dat ze bang hoeven te zijn om het budgetplafond te overschrijden.
Er wordt ook nog verder gewerkt aan de nieuwe technische regels voor het seizoen 2026 en de FIA hoopt deze klaar te hebben tegen het einde van dit seizoen zodat ze kunnen worden goedgekeurd door de World Motor Sport Council.
De commissie werkt ook nog aan een concept voor een sprintrace tussen rookies aan het einde van het seizoen, het doel is om in 2026 zulk een race te organiseren.
De Formule 1 wil ook inclusiever zijn en neemt daarom de sportreglementen onder handen om ze genderneutraal te maken. Mannelijke of andere voornaamwoorden die specifiek naar een geslacht verwijzen zullen door een genderneutrale terminologie vervangen worden, net zoals dit al het geval is in de F2 en F3.