Na afloop van de GP van Canada diende Red Bull protest in tegen George Russell voor een manoeuvre tijdens de safety car-fase waarbij hij afremde en Max Verstappen daardoor voor hem kwam te rijden. Dat protest werd echter afgewezen en de FIA heeft ook uitgelegd waarom ze het protest afwezen.
“Red Bull beweerde dat George Russell tijdens de safety car-fase op het rechte stuk tussen bocht 12 en 13 onnodig had geremd. Verstappen volgde Russell, haalde hem in en gaf vervolgens de plaats weer terug. Red Bull beweerde ook dat Russell onsportief gedrag had vertoond door over de boordradio te klagen over het ingehaald worden door Verstappen,” zo luidt het in een mededeling.
“Verstappen zei verrast te zijn geweest door het plots afremmen door Russell op het rechte stuk en geen andere keuze te hebben gehad dan hem tijdelijk in te halen. Red Bull legde telemetriegegevens voor waaruit het gas- en remgebruik van beide wagens duidelijk werd.”
“Red Bull suggereerde dat de onboardcamera van Russell liet zien dat de rijder in de spiegels keek voordat hij remde. Dat Russell wist dat Verstappen vlak achter hem reed en dat hij remde om Verstappen te dwingen om hem in te halen en zo een overtreding op de regels te begaan. Red Bull suggereerde ook dat Russell via zijn boordradio klaagde, wetende dat dit door de wedstrijdleiding beluisterd zou worden. Hij zou hebben gehoopt dat Verstappen onderzocht zou worden.”
“Tot slot stelde Red Bull ook dat het voor Russell duidelijk zou geweest zijn dat de race onder de safety car zou eindigen. Het was volgens hen dan ook niet nodig om de banden en remmen warm te houden.”
Mercedes en George Russell zouden bij de stewards aan de hand van hun verklaringen uitgelegd hebben dat het zeker niet de bedoeling was om Max Verstappen een straf op te dringen.
“Russell legde uit dat het periodiek remmen gebruikelijk is en dat men dit ook mag verwachten wanneer de safety car wordt ingezet. Dit is om ervoor te zorgen dat de temperatuur in de banden en remmen op peil blijft. Russell wees ook op het feit dat hij op het rechte stuk de safety car inhaalde en met zijn hand gebaarde en de safety car vroeg om sneller te rijden.”
“Russell zou hebben om twee redenen geremd hebben. Ten eerste om ervoor te zorgen dat hij voldoende afstand hield tot de safety car en ook om de temperatuur in de remmen en banden op peil te behouden. Hij zou ook in zijn spiegels hebben gekeken voordat hij remde om te controleren of Verstappen direct achter hem reed en hij remde pas toen hij zag dat Verstappen naast hem reed. De telemetriegegevens toonden aan dat de remdruk die hij uitoefende 30 psi was, wat volgens hem niet zwaar was. Russell vond ook dat Verstappen had moeten anticiperen dat hij zou remmen om de warmte in zijn remmen en banden te behouden. Het is volgens hem niet de verantwoordelijkheid van de leidende wagen om op de achterliggende wagen te letten.”
“Russell verklaarde ook dat hij met zijn opmerkingen richting het team niet van plan was om een onderzoek naar Verstappen uit te lokken. Hij wist bovendien niet zeker dat de race zeker onder de safety car zou eindigen. Mercedes stelde dat wat Russell via de boordradio had gezegd niets anders was dan feitelijk. Het team diende geen klacht in bij de wedstrijdleiding over het inhalen door Verstappen omdat hij de plaats teruggaf. Mercedes liet ook telemetriegegevens zien over de rempatronen van Russell en Verstappen tijdens verschillende ronden onder de safety car. Dat toonde volgens hen aan dat Verstappen op hetzelfde rechte stuk had geremd en dat de acties van Russell niet opmerkelijk waren.”
De stewards kwamen daarop tot het besluit dat het incident was waargenomen door de wedstrijdleiding maar dat het niet nodig was om dit bij de stewards te melden. Het periodiek remmen achter de safety car is gebruikelijk en te verwachten. Bovendien is er ook een zeker mate van tolerantie met betrekking tot de wagenlengtes die aangehouden moeten worden.
De stewards oordeelden dat Russell geen kwade bedoelingen had, niet roekeloos had gereden en ook geen onsportief gedrag had vertoond. Hij wou gewoon melden aan het team dat dit was gebeurd en er werd ook vanuit Mercedes geen protest ingediend tegenover Verstappen.