FIA maakt details bekend van horrorcrash Alonso in Australië

De FIA heeft meer details bekend gemaakt in verband met het accident van Fernando Alonso tijdens de Grote Prijs van Australië. Daarbij laat het onder meer weten dat de Spanjaard maar liefst 45 G-krachten te verwerken kreeg tijdens de crash.

Fernando Alonso raakte de achterkant van de Haas van Esteban Gutierrez tijdens de Grote Prijs van Australië wanneer de Spanjaard de Mexicaan probeerde in te halen. Vervolgens raakte Alonso in zijn Honda de muur voordat zijn wagen begon te tollen in de grindbak. Alonso verliet zijn wagen met niets meer dan een fractuur aan de ribben, wat aantoont hoe veilig de Formule 1 wagens zijn tegenwoordig.

De FIA kon heel wat data gebruiken om het ongeval te onderzoeken, door een combinatie van accelerometers in de oorstukken van de rijder en de verschillende camera’s. In het magazine Auto werd het volgende verslag vrijgegeven:

“De McLaren rijder crashte op de achterkant van de wagen van Esteban Gutierrez op het einde van de DRS-zone tussen bochten twee en drie. Hij reed aan 313 km/u toen hij zijn inhaalpoging deed en vertraagde plots tot 305 km/u tijdens de impact met de wagen van het Haas team.”

“Na die impact was de ophanging van de McLaren stuk, waardoor de wagen uitweek naar de linkerkant van het circuit, tegen de muur. De klap met de muur was met de linker voorzijde van de wagen, wat voor een laterale deceleratie van 45 G zorgde.”

“De wagen gleed verder tot aan de grindbak. Met de voorophanging en de linker achterophanging volledig stuk, leunde de wagen letterlijk op het linker deel van de wagen toen de bolide over het gras gleed. De linkerkant groef zich in het grind, waardoor de wagen begon te tollen. Daarbij werd een laterale deceleratie van 46 G gemeten.”

“De wagen roteerde zo’n 540 graden en was gedurende 0.9 seconden in de lucht. De wagen viel uiteindelijk op de linkerkant van de motorkap, net voor de bandenmuur. Alonso liep daarna gewoon weg.”

Volgens het artikel van Auto is de volgende stap in het onderzoek om biometrische data te verzamelen over Alonso, zoals de hartslag en het zweetniveau. “Hopelijk kunnen we dit snel onderzoeken”, zei Laurent Mekies. “Dat zal ons helpen om de conditie van de rijders voor, tijdens en na de crash te bepalen.”

Daarnaast worden er meer hogesnelheidscamera’s verwacht op de wagen, om het lichaam van de rijders beter te kunnen analyseren.

Eén ding is duidelijk: men blijft op zoek gaan om de Formule 1 zo veilig mogelijk te maken.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}