FIA maakt nieuw motorreglement voor 2021 deze week bekend

Deze week zal de FIA aan de constructeurs het nieuwe reglement op motorisch vlak bekendmaken.


In oktober stelde de FIA samen met de F1 al een basisconcept voor maar deze week zal het haar definitieve plannen uit de doeken doen en dit aan de vier bestaande motorbouwers en aan het geïnteresseerde Porsche.

De FIA heeft het hele proces bewust rustig laten verlopen omdat één van de belangrijkste aspecten het besparen op kosten is. Er werd gevreesd dat indien ze hun plannen te vroeg zouden bekendmaken de constructeurs gewoon meer geld zouden steken in de vroege ontwikkeling. Daarom werd een deadline gesteld voor einde juni en nu is het dus zover.

“Het is ingewikkeld,” aldus Charlie Whiting. “Er is over dit onderwerp al meeting, na meeting, na meeting geweest en de rapporten die ik nu krijg blijken zeer gedetailleerd te zijn. Ik heb er vertrouwen in dat het proces dus op zijn einde loopt en wanneer dat eenmaal het geval is zullen we een gedetailleerd beeld hebben van de motoren vanaf 2021.”

Whiting ontkent dat de deadline van eind juni gekozen is zodat er al over kan gepraat worden tijdens de eerstvolgende meeting van de Strategy Group op vier juli aanstaande.

“Niet speciaal, het was gewoon een datum waarvan wij vonden dat het achter de rug moest zijn. Het is mogelijk dat er over gesproken zal worden maar het hangt geenszins samen met de Strategy Group.”

“De constructeurs zijn betrokken partij, dat is de reden dat het zo lang geduurd heeft. Iedereen wil immers zijn zegje doen,” besluit Whiting.

Mercedes-teambaas Toto Wolff van zijn kant, laat weten dat er zeker en vast over de kostenbesparende maatregelen en de nieuwe motoren zal gediscussieerd worden in de Strategy Group. Sommigen stellen een zogenaamde ‘engine freeze’ voor de huidige motoren voor tot 2021.

“De motoren nemen veel tijd in beslag,” aldus Wolff. “Dus hoe sneller we iets weten, hoe beter. Eén van de grote vragen zal zijn hoe we dubbele kosten kunnen vermijden als we tegelijkertijd twee motoren moeten ontwikkelen.”

“De strijd tegen onze vrienden van Honda, Renault en Ferrari zal immers tot de laatste snik van 2020 uitgevochten worden. Tegelijkertijd zal ook iedereen, eens de regels officieel zijn, moeten werken aan de nieuwe motoren.”

“Dat vind ik dus zeker één van de kernpunten die besproken moeten worden op vier juli,” besluit Wolff.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print