“FIA moet reageren op problemen met kerbstones”

Mercedes vindt dat de FIA de situatie met de kerbstones grondig onderzoekt en eventueel de kerbstones laat aanpassen voorafgaand aan de race.

De Red Bull Ring kreeg een volledig nieuwe asfaltlaag en nieuwe kerbstones. Vooral over de nieuwe gele kerbstones was men bezorgd. Op vrijdag kreeg Max Verstappen daarmee af te rekenen, maar het zijn uiteindelijk meer traditionele wit-rode kerbstones die blijkbaar voor problemen zorgen.

Tijdens de derde oefensessie brak de ophanging van Nico Rosberg zijn Mercedes toen hij in de tweede bocht over een kerbstone reed. Enkele uren later was het tijdens de kwalificatie opnieuw prijs en meermaals zelfs.

Achtereenvolgens kregen Sergio Perez en Daniil Kvyat eveneens af te rekenen met een gebroken ophanging, dit ten gevolge van de nieuwe kerbstones die op het circuit liggen en enorme trillingen veroorzaak.

Na de crash startte Mercedes een onderzoek naar de oorzaak van de gebroken ophanging bij Nico Rosberg. Volgens Toto Wolff is daardoor serieuze bezorgdheid ontstaan.

“We maken ons zorgen,” aldus de motorsportbaas van Mercedes. “Het vreemde aan de zaak is dat we aanvankelijk dachten dat er enorm hoge belasting was, maar nadat we alles geanalyseerd hadden bleek de ophanging niet zo’n grote belasting te hebben ondergaan.”

“Het lijkt dan ook een vreemde frequentie, een oscillatie op de band te zijn die er voor zorgt dat de ophanging breekt. We weten niet juist wat het is. Het lijkt te worden veroorzaakt door de nieuwe rode kerbstones maar we hebben geen sluitend antwoord.”

Na de crash van Nico Rosberg bevestigde Mercedes enkele bijkomende lagen carbon op de ophanging van beide wagens, waardoor de ophanging verstevigd werd. De zaak werd ook besproken met racedirecteur Charlie Whiting. Volgens Toto Wolff moet de FIA reageren op het veiligheidsprobleem dat zich stelt.

“Ik weet niet wat de FIA gaat beslissen. Of ze de langwerpige kerbstones gaan wegnemen of dat ze enkele rode kerbstones gaan aanpassen. Mogelijk kunnen ze verlaagd worden of kunnen ze gevuld worden met beton. Ik weet het niet maar we hebben verschillende problemen gezien met verschillende wagens. Ze hebben telkens een verschillend ontwerp wat de ophanging betreft maar toch begeven ze het. Ik denk dat een reactie zich opdringt,” besluit Toto Wolff.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Select juli 2022Select juli 2022