FIA onthult hoeveel trager F1-bolides in 2026 zullen zijn: “Is dat minder aantrekkelijk?”

FIA
FIA

Volgend jaar wordt er met een geheel nieuwe generatie F1-bolides gereden en volgens de F1-piloten zullen de nieuwe wagens ‘opmerkelijk trager’ zijn. Maar hoeveel trager zullen de F1-bolides volgend jaar echt zijn?

Al geruime tijd wordt er uitgekeken naar het F1-seizoen 2026 waarin niet alleen met volledig nieuwe F1-bolides maar ook met nieuw ontwikkelde F1-motoren zal gereden worden. De teams hopen allemaal een goede zaak te kunnen doen door als beste met de nieuwe regels om te gaan en zo een voordeel op de concurrentie te bekomen.

Maar er is ook kritiek, en dan vooral van de rijders is die er al geruime tijd, de nieuwe F1-bolides zullen trager zijn dan de huidige generatie wagens. Er wordt gevreesd dat de Formule 1 daardoor een deel van haar aantrekkingskracht zal verliezen maar daar is FIA single-seater directeur Nikolas Tombazis het niet mee eens.

“Ik ben altijd verbaasd door hoe belangrijk dit onderwerp voor iedereen is,” aldus Tombazis tegenover ‘Auto Motor und Sport’. “Er zijn momenten in de geschiedenis van de sport geweest dat de rondetijden trager werden.”

“Ik denk niet dat dit de sport geschaad heeft. Je wordt het snel gewoon. Er zijn ook in het rijdersveld verschillen van anderhalve seconde. Maakt dat de tragere wagen een minder aantrekkelijker wagen?”

“De rijder voelt die anderhalve seconde. Van buitenaf merk je het amper.”

Maar hoeveel trager zullen de F1-bolides in 2026 zijn in vergelijking met dit jaar? Ook daarop heeft de Griek een antwoord.

“Om jullie zorgen weg te nemen. Volgens onze simulaties zullen de wagens tussen de één à anderhalve seconde trager zijn per ronde,” probeert Tombazis de bezorgdheid over tragere wagens in 2026 weg te nemen.

“Maar dat is nog maar het begin. De teams zullen hun wagens snel ontwikkelen. We zullen snel een moment bereiken waarop niemand nog klaagt over te trage wagens.”

“We gaan niet wegzakken tot het niveau van de Formule 2,” besluit Tombazis met een verwijzing naar de opstapklasse van de Formule 1 waarin de wagens meestal zo’n 10 à 15 seconden per ronde trager zijn.