FIA past regels aan na speculaties over ‘asymmetrisch remmen’ bij Red Bull

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Tijdens de zomerstop wijzigde de FIA de regelgeving over asymmetrische remsystemen en dat voedde de geruchten dat een bepaald team zo’n systeem zou gebruikt hebben.

In de catacomben werd gefluisterd dat de recente vormdip van Red Bull weleens het gevolg zou kunnen zijn van de reglementswijziging die de FIA doorvoerde die remsystemen verbiedt die invloed hebben op de richting balans van de auto. De realiteit is echter dat er al een regel was die ervoor moet zorgen dat de teams geen gebruik kunnen maken van zo’n systeem.

In artikel 11.1.2 van het F1 Technisch Reglement staat het volgende te lezen: “Het remsysteem moet zo worden ontworpen dat binnen elk circuit de krachten die op de remblokken worden uitgeoefend even groot zijn en als tegengestelde paren op een bepaalde remschijf werken.”

De FIA voegde er volgende zin aan toe: “Elk systeem of mechanisme dat systematisch of opzettelijk asymmetrische remkoppels voor een bepaalde as kan produceren, is verboden.”

In het geval dat een team halverwege het seizoen de regels zou hebben overtreden zou de FIA waarschijnlijk een technische richtlijn verspreid hebben onder de teams waarin ze op de hoogte zouden worden gesteld van eventuele overtredingen en tevens corrigerende maatregelen zouden beschreven staan. De geruchten dat een team de regels overtreden zou hebben kunnen dus genegeerd worden.

De FIA liet ook weten dat de recente reglementswijziging niet het gevolg is van een overtreding door een bepaald team. In tegenstelling hebben ze, met het oog op de nieuwe regels in 2026, de regelgeving duidelijker gemaakt op vraag van de teams. De ‘duidelijkere’ regels zijn echter ook van toepassing voor 2024 en 2025.

Aan ‘motorsport.com’ liet de FIA weten dat de oorspronkelijke regel in het leven geroepen was om te vermijden dat teams remsystemen zouden gaan gebruiken die de richting van de auto kunnen veranderen tijdens de raceweekends. De regel verbood teams om gebruik te maken van een remsysteem op de voor- of achteras waarbij een wiel meer afgeremd zou worden, afhankelijk van de richting waar de rijder wil insturen.

In het verleden maakte bijvoorbeeld McLaren gebruik van een extra rempedaal, die ervoor zorgde dat er meer remkracht aan een kant van de auto groter was en dat was een inbreuk op  artikel 11.1.3.

Om het gebruik van zulk een systeem te verbieden zegt de huidige regel het volgende: “Elk aangedreven apparaat, anders dan het systeem bedoeld in artikel 11.6, dat de configuratie kan wijzigen of de werking van enig deel van het remsysteem kan beïnvloeden, is verboden.”