Renault heeft zich teruggetrokken als F1-motorleverancier in 2026. Volgens de FIA had het geen zin om te proberen Renault van gedachten te doen veranderen en hen quasi de ‘arm om te wringen’ om motorleverancier in de F1 te blijven.
Het was de bedoeling dat er vanaf het ingaan van de nieuwe motorregels in 2026 zes motorleveranciers zouden zijn. Na het wegvallen van Renault blijven Honda, Ferrari, Mercedes, Red Bull Powertrains en Audi nog over. Daarbij zal Mercedes de belangrijkste motorleverancier zijn.
De toekomst van Renault als motorleverancier stond al langer ter discussie maar nu Renault zich officieel heeft teruggetrokken als motorleverancier, en er besloten werd dat haar Alpine-team met Mercedes-motoren zal rijden, is er eindelijk duidelijkheid. Volgens FIA single-seater technisch directeur Nikolas Tombazis had het geen zin om Renault te proberen op andere gedachten te brengen, ook al had Renault zelf bijgedragen bij het opmaken van het motorreglement dat vanaf 2026 in werking zal treden.
“Toen we het registratieproces bepaalden hebben we besproken dat de registratie bedoeld was om de kosten van de FIA op het vlak van het toezicht houden op de motorleveranciers die de regels gemaakt hebben,” aldus Tombazis. “Ze zijn echter niet bedoeld om iemand de arm om te wringen zodat die in de sport blijft.”
“Het is 120, 130, 140 miljoen en over vijf jaar benadert het een miljard, ik denk niet dat de FIA ooit een constructeur zouden verplichten om een investering van 1 miljard dollar te doen omdat ze een kleine registratievergoeding betaald hebben.”
“Het is altijd een mogelijkheid geweest voor iemand om zicht terug te trekken, we willen dat de mensen erin blijven omdat ze dat zelf willen, niet omdat wij hen daartoe verplichten.”