FIA-steward Johnny Herbert laat zijn licht schijnen over de reglementswijzigingen: “Wiel-aan-wiel racen moet anders”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Ex-F1-rijder en FIA-steward Johnny Herbert geeft zijn visie op de reglementswijzigingen op het vlak van wiel-aan-wiel racen.

Herbert zegt dat hij niet verwacht dat er grote veranderingen zullen zijn als het nieuwe F1-seizoen in Australië op gang getrapt zal worden, ondanks een aantal veranderingen in de reglementen. 

De drievoudig Grand Prix-winnaar, die de ronde in Melbourne zal gaan leiden, kwam vorig jaar onder vuur te liggen vanwege zijn opmerkingen over de actie op het circuit, toen hij zijn rol voor de FIA combineerde met zijn werk als presentator.

In het bijzonder waren er opmerkingen aan het adres van Max Verstappen die ter ore waren gekomen van vader Jos, tegen wie Herbert in de herfst van zijn carrière nog racete. Maar Herbert was niet de enige die bezwaar maakte tegen het rijgedrag van Max Verstappen en de FIA reageerde door nauwer toe te zien het wiel-aan-wiel racen. 

De bedoeling is dat er meer duidelijkheid komt over wat kan wat niet kan met wijzigingen die nog vastgelegd moeten worden voor het seizoen 2025 van start gaat, maar Herbert denkt niet dat we ons in Melbourne aan ongewone situaties moeten verwachten.

“Nee, vanuit het oogpunt van stewarding verwacht ik niets in Australië,” vertelde Herbert aan ‘Casinoutanspelpaus.io’. “Het gebeurt allemaal op het moment zelf.”

“Er zullen nog steeds incidenten zijn, er zullen nog steeds klachten zijn van teams en rijders en daar moeten we normaal mee omgaan.”

Verstappen kwam onder vuur te leggen omdat hij zijn wagen op de apex zette, ook als dat betekende dat hij de bocht niet meer zou halen, een maas in het net dat naar alle waarschijnlijkheid zal gedicht worden.

De belangrijkste verandering die wordt verwacht is dat je de rijder aan de buitenkant ruimte moet laten, je mag de andere rijder niet wegduwen.

Tijdens de GP van Qatar hadden de rijders een ontmoeting met de FIA in een poging om meer duidelijkheid te krijgen. George Russell, die ook directeur is van de Grand Prix Drivers’ Association, stelde voor om de regels alleen aan te passen als er ruimte overblijft voor de buitenste auto tussen de apex en het uitkomen van de bocht.

Herbert is ondanks zijn kritiek aan het adres van Verstappen voorstander van de nieuwe benadering van racen waarbij de auto aan de binnenkant ook de bocht nog steeds succesvol moet kunnen nemen.

“De manier waarop de raceregels zijn veranderd, heeft het meer gemaakt zoals racen was toen we nog kartten,” zei hij. “Ik weet dat George Russell dat noemde, het was gek, dat apex-gedoe en nu geven we ruimte bij de exits.”

“Dat deden we nooit in de karting, dat hoorde er nooit bij. En ik heb dat ruimte geven nooit geaccepteerd.”

“Je moet die ruimte nemen, die ruimte is voor jou, dus die neem je en als de andere rijder er niet helemaal bij is, dan gaat hij achteruit, dat is racen.”

“Het is geen regel die zegt ‘Oh nee, dat mag je niet doen’, je moet het verdienen. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar zijn de raceregels.”