FIA vastbesloten om F1 cockpit beter te beveiligen

Na het tragisch overlijden van Justin Wilson tijdens een race in het IndyCar-kampioenschap, heeft de FIA besloten om verder te zoeken naar een betere manier om de cockpit van de rijders te beveiligen.
image
De FIA gaat nu verder onderzoeken wat mogelijk is om het leven van de rijders in een racebolide beter te beveiligen. Ze werken bij de FIA aan twee concepten om het hoofd van de rijder beter te beschermen. Ze hopen dat in de toekomst een dergelijk concept realiteit wordt, zodat er meer levens van rijders kunnen gered worden.

Afgelopen weekend werd nog maar eens bewezen dat racen in een open cockpit gevaarlijk is. IndyCar-piloot Justin Wilson overleed immers aan verwondingen aan het hoofd, nadat hij tijdens de race op zondag een brokstuk tegen het hoofd kreeg. Sinds 2009, na de dood van Formule 2-rijder Henry Surtees, werkt de FIA aan manieren om het hoofd van de rijders beter te beschermen. Daarbij dachten ze aan een doorzichtig omhulsel over de cockpit of een constructie voor het hoofd van de rijder.

Er zijn twee belangrijke redenen waarom dergelijke concepten niet werden ingevoerd. Ten eerste zou de zichtbaarheid van de rijder minder worden, met als gevolg dat het racen zou verzwakken. Ten tweede zouden dergelijke concepten ervoor zorgen dat rijders moeilijker de bolide kunnen verlaten. Dit leidt dan weer tot potentiële incidenten. Charlie Whiting heeft nu laten weten dat ze nog aan twee andere concepten aan het werken zijn.

“We zijn al enkele jaren aan het werken om het leven van de rijder compleet veilig te stellen. We kwamen reeds met een aantal mogelijke oplossingen, de één wat meer succesvol dan de andere”, zei Whiting tegenover Autosport.

“Het doorzichtig omhulsel kon je goed vergelijken met de cockpit van een gevechtsvliegtuig. Maar dat concept had meer nadelen dan voordelen. We kwamen ook met een lelijke constructie vooraan de rijder, maar de slechte zichtbaarheid zorgde ervoor dat ook dit niet doorging. Het is erg moeilijk geweest om een goede oplossing voor het probleem te vinden.”

“Nu hebben we twee andere mogelijkheden op tafel liggen. Het eerste concept komt van Mercedes. Het is geen volledige bescherming voor de rijder, waardoor de rijder nog uit de wagen kan gehaald worden, wat een erg belangrijke factor is. Het is een hoepelvormige constructie boven het hoofd van de rijder en voor het hoofd van de rijder is er een centraal steunpunt.”

“Daarnaast kijken we ook nog naar een ander idee. Dat is een bladvormige structuur op verschillende hoogtes. Het zou bovenop het chassis van de wagen komen en eindigen voor het hoofd van de rijder met hoeken die ervoor zorgen dat rijders nog alles kunnen zien. Het zou voor de rijder eruit zien alsof de constructie er niet is.”

Charlie Whiting moet toegeven dat het voor de Formule 1 onmogelijk is om de perfecte oplossing te vinden. Racen is en blijft een sport die gevaarlijk is voor de racer. Whiting zegt wel niet te stoppen met zoeken naar oplossingen om het leven van de rijder zo veel mogelijk te beveiligen.

“We hebben er ondertussen al veel tijd, moeite en onderzoek in gestoken, wat niet altijd even makkelijk was. Het was zelf verdomd moeilijk om te blijven zoeken naar een oplossing. Maar ik zie het op een dag zeker gebeuren. We zullen ooit iets vinden om de cockpit te beschermen, waardoor er minder risico op een hoofdletsel is.”

“Ik denk in ieder geval niet dat het mogelijk is om de rijder zo goed te beschermen (wat betreft aanvallen op het hoofd) als een piloot in een gevechtsvliegtuig. Maar ik ben er wel zeker van dat het de rijder bescherming zal bieden. We moeten in ieder geval zorgen dat er iets komt, ook al beschermt het niet meteen voor de volle 100% de rijder. Maar als het de situatie verbetert, dan is dat idee goed. Er moet een weg zijn”, besluit Charlie Whiting van de FIA.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}