FIA werkt aan een mooiere versie van Halo

De eerste race met Halo op de bolides moet nog gereden worden maar de FIA is al druk in de weer om het omstreden onderdeel mooier te maken en beter in het chassis te integreren.


Er is al heel wat inkt gevloeid over Halo maar of de fans en de teams het nu leuk vinden of niet, vanaf dit jaar is het verplicht in de F1 en sommige voorbereidende reeksen. Sommige kenners denken dat alles wel zal koelen zonder blazen en dat iedereen binnen een paar maanden helemaal gewend is aan het nieuwe uitzicht van de bolides.

De FIA kiest toch eieren voor haar geld en blijft werken om Halo zo esthetisch mogelijk en mooi geïntegreerd te laten overkomen op de wagens.

“We hebben twee grote doelen,” vertelt FIA-veiligheidsafgevaardigde Laurent Mekies aan ‘RACER’. “Het eerste is het centrale deel, dat willen we proberen smaller te maken om de zichtbaarheid te verbeteren. Het tweede doel is Halo beter te integreren in het chassis van de bolides om zo uiteindelijk het esthetische aspect te verbeteren.”

Volgens Mekies was het vorig jaar een hele klus om Halo klaar te krijgen, vooral alles in een reglement gieten en beslissen welke materialen er moesten gebruikt worden was een zware opgave.

“De laatste maanden moesten we in plaats van beslissingen nemen tot de actie overgaan. Dat hield in dat we normen moesten publiceren waaraan Halo moest voldoen en we moesten op zoek naar leveranciers voor geschikte materialen die dan ook nog eens aan ons wilden leveren. Het feit dat we het niet alleen deden voor de F1 maar ook nog eens voor de F2 en de Formule E was nog een bijkomende moeilijkheid.”

“We zijn nu een paar maanden later en we hebben de situatie onder controle. Halo wordt ondertussen geleverd en we hebben drie gehomologeerde leveranciers. Vanaf nu kunnen we dus de nadruk op andere dingen leggen,” besluit Mekies.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print