Filmbespreking Rush: een film die je als F1-fan zeker moet gezien hebben

Zaterdag 21 september was het eindelijk zover, de avant-première van de film Rush en F1journaal.be was erbij. Uiteraard was het voor ons een ideaal moment om de film te evalueren en voor jullie een recensie te schrijven.

Kan u zich de laatste goede racefilm of film over de Formule 1 nog herinneren? De meesten zullen ongetwijfeld ‘nee’ antwoorden, maar daar zal na het zien van de film Rush ongetwijfeld verandering in komen. Geen film in de stijl van ‘Driven’ met Sylvester Stallone of de ene crash na de andere, daarmee moet je Rush zeker en vast niet gaan vergelijken. Rush is van een veel hoger en beter niveau dan plaats eens iemand in een racebolide, zorg voor een romance in het verhaal en laat de motoren zo luid mogelijk brullen. Rush is echt een pareltje om naar te kijken.

Rush gaat over het legendarische F1-seizoen van 1976, het jaar dat gekenmerkt werd door de strijd tussen Niki Lauda en James Hunt. De ‘rattenkop’ vs. de ‘playboy’. Alles vinden we terug: spanning, sensatie, romances, opschudding, heroïek en vooral ook drama. Het is het seizoen waarin Niki Lauda onbedreigd richting de titel leek af te stevenen, tot het noodlot toesloeg en Lauda zwaar crashte en levensgevaarlijk verbrand geraakte. Lauda ging door waar anderen echter al lang zouden ophouden en tegen alle verwachtingen overleefde hij en zat hij enkele races later zelfs opnieuw in zijn F1-bolide voor de GP van Italië in Monza.

Ook de rest van het F1-seizoen van 1976 stond in het teken van één en al drama en sensatie, een droomscenario voor een film en dat moet ook Ron Howard gedacht hebben. Veel regisseurs zouden zelfs ondanks het meest fantastische scenario er nog een knoeiboel van kunnen maken maar Ron Howard maakte echt een pareltje van Rush. Een film die iedere F1-fan gezien moet hebben maar waar ook mensen die de Formule 1 niet volgen iets aan hebben. Je moet immers geen echte F1-fan zijn om van deze film te kunnen genieten.

Het geluid van de F1-bolides en alles wat bij de film komt kijken is mooi representatief voor het jaar 1976 en zeker niet veel te overdreven zoals in wel meer racefilms. Ook aan de kledij, attributen en achtergronden is heel wat aandacht besteed om de juiste sfeer te creëren die bij de jaren zeventig hoort. Voor de echte F1-fan zijn er ook heel wat leuke momenten in de film die herinneringen zullen oproepen of een glimlach op je gezicht toveren. Denk bijvoorbeeld maar aan de twee Italianen die Niki Lauda tegenkomen op een landweggetje. Het illustreert mooi hoe zot van Ferrari en de Formule 1 Italiaanse fans zijn. We komen ook de zeswieler van Tyrrell tegen in de film.

Er zijn echter ook een paar minpuntjes. Wie ooit een documentaire over het seizoen 1976 heeft bekeken weet dat er heel wat commotie was over de GP van Groot-Brittannië en de diskwalificatie van onder meer James Hunt. In de film wordt daar met geen woord over gerept. Het is nochtans een cruciaal moment in het kampioenschap van 1976. Anderzijds is in de film even Paul Ricard te zien, maar iemand die het circuit kent ziet onmiddellijk dat Paul ricard in het echt er compleet anders uitziet. Het circuit van Monza werd dan weer tot in de kleinste details nagemaakt.

Ook de cast met ondermeer Daniel Brühl (Niki Lauda) en Chris Hemsworth (James Hunt) is uitstekend gecast. Wie af en toe Niki Lauda tijdens een interview aan het werk hoort en naar Rush gaat kijken en de ogen sluit zal denken dat Brühl, de acteur die Niki Lauda speelt, de echte Niki Lauda is. Het specifieke stemgeluid van Lauda, er is heel wat aandacht aan besteed.

Kort samengevat is Rush een topper van formaat die bij de modale filmfan misschien niet bovenaan het verlanglijstje zal staan maar zeker een ‘must to see’ is voor de echte F1-fan. Rush is vanaf morgen 2 oktober te zien in de bioscoop.

F1journaal houdt trouwens samen met Independent Films, de distributeur van de film, een wedstrijd waarbij je enkele leuke prijzen van de film Rush kan winnen: klik hier om deel te nemen.

Interessante links:
Klik hier voor een fotogalerij over de film Rush