“De Formule 1 neemt een groot risico indien het in 2014 niet doorgaat met Pirelli”

Er is officieel nog steeds geen bandenleverancier aangeduid voor volgend seizoen. Zowel bij Pirelli als de teams begint die onzekerheid voor serieuze ergernissen te zorgen.
image
Pirelli geen bandenleverancier in 2014? We durven er niet aan denken, dat is de algemene boodschap die je hoort in de F1-paddock. Maar ondanks alles is er nog steeds geen officiële bandenleverancier voor 2014.

Compleet onbegrijpelijk want 2014 wordt een seizoen met heel wat wijzigingen, om nog niet op zijn minst te spreken over de motoren. Die zullen ook voor een zwaardere belasting van de achterbanden zorgen. Nog meer dan tijdens andere jaren heeft de Formule 1 er dus alle belang bij om op tijd een bandenleverancier aan te duiden die met de ontwikkeling van de banden voor 2014 kan starten.

Uiteraard waren er de problemen met de Pirelli-banden eerder dit seizoen, maar was dat ook niet deels de schuld van de teams en de Formule 1 zelf? Verschillende teams gaven hun akkoord niet om de bandencompounds te wijzigen, terwijl het ook de teams waren die hun banden verkeerd monteerden.

Diezelfde teams zijn het echter eensgezind over 2014. “Wij willen doorgaan met Pirelli” luidt het volmondig. Er zijn zelfs reeds akkoorden tussen Pirelli en de teams voor 2014. De teams, maar ook Pirelli, zijn immers reeds volop bezig met de ontwikkelingen voor het seizoen 2014. Pirelli doet dit, ook al heeft het nog steeds geen zekerheid, omdat het eigenlijk al volop met die ontwikkelingen bezig moet zijn, anders zijn de banden voor 2014 nooit op tijd klaar.

Volgens Jonathan Neale van McLaren riskeert de Formule 1 bijzonder veel indien het alsnog voor een andere bandenleverancier dan Pirelli zou kiezen.

“Ik denk dat we momenteel er allemaal van uitgaan dat we doorgaan met Pirelli, al weet ik niet of er voor deze stelling verder een gegronde basis is om dat aan te nemen,” aldus Jonathan Neale tijdens een Phone-in van McLaren-sponsor Vodafone. “We hebben windtunnelbanden die ons helpen bij de ontwikkeling van onze wagens.”

“Indien we plots een last-minute wijziging zouden krijgen doordat er een nieuwe bandenleverancier in de sport zou komen dan zullen we daar uiteraard wel een oplossing voor vinden en met die bandenleverancier die de FIA gekozen heeft samenwerken,” voegde Neale eraan toe. Al beseft Neale ook dat het dan voor alle teams bijzonder moeilijk zal worden, al zitten alle teams dan wel in diezelfde extreem moeilijke situatie. “Er zullen dan winnaars en verliezers zijn.”

Het blijft dus nog steeds wachten op een officiële bekendmaking van de bandenleverancier voor 2014. En ondanks de geruchten dat Michelin zou overwegen om een comeback te maken in de Formule 1 weten wij en gans de F1-paddock het voor 99,99% zeker. Pirelli zal ook in 2014 de officiële bandenleverancier zijn, alleen moet er nog een handtekening onder het contract gezet worden.
a:0:{}
Daniel Ricciardo is officieel voorgesteld als de nieuwe teamgenoot van Sebastian Vettel. Hij is dus de opvolger van Mark Webber.
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}