Formule 1 past motorreglement aan in 2027: Minder batterij, meer verbrandingsmotor

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De F1-bazen zijn overeengekomen om het ontwerp van de huidige power units vanaf 2027 te herzien, na maanden van kritiek op de nieuwe motorformule.

Volgens de coureurs heeft de huidige 50/50-verdeling tussen elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor een groot deel van de uitdaging tijdens kwalificaties weggenomen. Tijdens een vergadering tussen de teams, de Formule 1 en de FIA werd daarom beslist om het elektrische vermogen met 50 kW te verminderen en het vermogen van de verbrandingsmotor met dezelfde hoeveelheid te verhogen.

Die aanpassing moet ervoor zorgen dat coureurs hun kwalificatieronden opnieuw op een meer natuurlijke en aanvallende manier kunnen afwerken.

Momenteel vraagt vooral het energiebeheer veel aandacht van de rijders. Met de geplande wijzigingen zou dat probleem grotendeels van de baan moeten zijn.

In een verklaring liet de FIA weten dat de voorstellen bijna unaniem werden goedgekeurd. Wel moeten nog enkele details worden besproken met de teams en motorfabrikanten voordat een definitief akkoord kan worden bereikt.

De wijzigingen vereisen aanpassingen aan de bestaande motoren, maar volgens een hooggeplaatste insider staat de sector open voor die uitdaging. “Iedereen is in de stemming voor een uitdaging”, klonk het.

Er blijven wel technische obstakels bestaan. Sommige teams willen hun huidige chassis meenemen naar 2027 om kosten te besparen, maar dat zou het moeilijk maken om grotere brandstoftanks te integreren.

Tijdens de bijeenkomst werd ook verwezen naar de motorwijzigingen die tijdens het raceweekend in Miami werden getest. Volgens de F1-coureurs waren die “een stap in de goede richting”.

Vrijwel alle rijders deelden dat standpunt tijdens het weekend in Miami.

McLaren-wereldkampioen Lando Norris zei na zijn tweede plaats op zondag: “Het is een kleine stap in de goede richting, maar we zijn nog niet op het niveau waarop de Formule 1 zou moeten zitten.

“Als je overal voluit probeert te pushen zoals in voorgaande jaren, word je daar nog steeds voor bestraft. Je kunt nog altijd niet overal vol gas gaan. Het draait er nog steeds niet om zo vroeg mogelijk weer op het gas te gaan.”

“Daar zou je nooit voor gestraft mogen worden, maar dat gebeurt nog altijd.”