Forti: een team met een kleine geschiedenis

Ook minder bekende teams hebben hun stempel gezet op het verleden van de Formule 1. In deze special gaan we het onder meer hebben over het minder bekende team Forti. In totaal heeft Forti maar twee seizoenen in deFormule 1 meegereden en enkele goede rijders voorgesteld aan de F1, ondermeer Pedro Diniz en Andrea Montermini. Guido Forti was de eigenaar en oprichter van het Forti Corse team, dat na enkele successen de overstap waagde naar de felbegeerde Formule 1. De toekomst van Forti zag er zeer rooskleurig uit met rijders als Pedro Diniz en Roberto Moreno.

Forti was in het begin meer een leerprogramma voor beginnende rijders die mits betaling in de Formule 1 wilden komen. Dit programma werd mede mogelijk gemaakt door een contract van Pedro Diniz en zijn geldschieters. Diniz had met Forti een driejarig contract, waardoor Forti van zijn plaats in de Formule 1 verzekerd was.

De eerste wagen waarmee Forti aan de start kwam, was maar liefst 60 kilo zwaarder dan het minimum toegelaten gewicht. De FG01 woog dus teveel en reed daardoor veel te traag over het circuit. Samen met de hulp van Sergio Rinland, die toen werkte voor Fondmetal, werd de wagen tijdens het seizoen helemaal verbeterd. De neus en de zijvleugels werden helemaal hertekend en vervangen. Ook werd er een halfautomatische versnellingsbak ontwikkeld om in de Forti te steken. Door al deze vernieuwingen werd de wagen tijdens het seizoen verbeterd en lichter, ook werd de wagen per ronde een halve seconde sneller, wat een zeer grote vooruitgang betekende in de Formule 1, want snelheid is alles.

Forti begon het seizoen van 1996 met een verbeterde versie van de FG01, namelijk de FG01B. Hun seizoen begon ook met een grote kater, Pedro Diniz verliet het team samen met zijn grote sponsors, die veel betaalden voor het Forti team. Bij Forti wist men ook dat snelheid belangrijk was in de Formule 1, daarmee dat ze toen hun Ford-motor die ze moesten betalen, hebben vervangen door een betere Ford motor, namelijk de Cosworth/Zetec-R V8 motor. Voor deze motor moesten ze ook nog betalen maar hij werd geleasd. Als er iets niet goed was aan de motor moest Ford de kosten dragen om odnerdelen te vervangen. Hoewel ze een nieuwe motor hadden, was het met de komst van de 107%-regel zeer zwaar voor Forti om steeds aan de start van de race te geraken.

In Imola 1996, halfweg het seizoen, stelde Forti haar nieuwe wagen, de FG03, voor aan het grote publiek. Dit onder een nauwlettend oog van beide rijders en de pers. De nieuwe wagen zou een betere aërodynamica hebben en zou
makkelijker te besturen zijn door de rijders. Tijdens de Grote Prijs van Spanje werd ook het nieuwe kleurschema voorgesteld van het Forti team. Het was een groen witte combinatie nadat Finfirst besloten had om op de Forti te adverteren.

De eerste geldzorgen van Forti waren achter de rug, zo dacht men althans, maar niets was minder waar. Tijdens het seizoen waren er met Finfirst enkele problemen, waardoor er geen geld meer kwam. Sinds de GP van Engeland in
1996 te Silverstone is er geen enkele Forti meer op de baan geweest. Het probleem dat ze hadden was net hetzelfde als bij Arrows dit jaar, men kon de Ford motoren die ze leasten niet meer betalen.

Pedro Diniz: Pedro Diniz was de kart kampioen in Brazilië voor dat hij zijn race loopbaan begon. Toen hij jong was reed hij in Brazilië en Zuid-Amerika in het Formule Ford kampioenschap, daarna maakte hij de overstap naar de Britse Formule Ford. Hij reed daar in de jaren 91 en 92. Daarna kwam hij bij het Forti team in de F3000 terecht. Hij reed twee jaar met Forti in de F3000, daarna maakte Forti de overstap naar de Formule 1 waar hij een contract had voor 3 jaar, maar stapte hij na 1 jaar reeds op bij het F1 team.

Roberto Moreno: Roberto Moreno is, net zoals Pedro Diniz, zijn loopbaan begonnen in de karting. In 1976 is hij Braziliaans kart kampioen geweest. Zijn loopbaan passeerde in de Britse Formule Ford naar de F3 in Engeland, Australië en naar het Pacific kampioenschap. Roberto Moreno bracht twee jaar succesvol door in de internationale F3000 in 1987 en 1988 voordat hij in de Formule 1 terechtkwam. Tijdens zijn Formule 1 loopbaan reed Moreno in totaal 42 Grote Prijzen waarvan 17 Grote Prijzen bij het Forti team. Zijn beste resultaat behaalde hij niet bij Forti maar bij het Benneton F1 team, waar hij een tweede plaats behaalde. In 1996 is Moreno overgestapt naar de Amerikaanse CART serie. In 1999, als vervanger van Mark Blundell en Fittipaldi, scoorde hij de meeste punten voor het team waar hij moest rijden. In 2000 kon Moreno een derde plaats veroveren in de CART met het Visteon Patrick Racing Team.

Andrea Montermini: Montermini was één van de meest getalenteerde en geliefde rijders uit Italië. Hij was in vele autosporttakken succesvol. Zijn loopbaan begon in 1987 met drie overwinningen in de Alfa Boxer
Formule. Ook heeft hij enkele jaren succesvol doorgebracht in de Italiaanse F3, voor hij zijn overstap maakte naar de Europese F3000. Tijdens zijn avontuur in de Italiaanse F3, heeft hij tijdens die Grote Prijs van Monaco het ronderecord verbeterd. Montermini begon zijn loopbaan in de Formule 1 in 1991 met enkele testsessies bij het Ferrari team. Ook deed hij enkele tests bij Benetton in 1993. Zijn echte F1 debuut was in 1994 tijdens de Grote Prijs van Canada met Simtek. Een ongeval tijdens de Grote Prijs van Spanje maakte voor hem een abrupt einde aan dat seizoen. Voor dat hij het Forti team kwam vervoegen, reed hij nog een tijd voor het Pacific team, waar hij meestal zijn teamgenoot in zijn schaduw liet tijdens de kwalificatie. Voor Forti reed Montermini maar drie races, in totaal reed hij 22 races in de Formule 1.

Luca Badoer: Badoer startte zoals veel F1 rijders in de kart series waar hij in 1987 Italiaans kampioen Super 100cc werd. De twee jaren die daarop volgden was de Italiaan actief in de Italiaanse F3000 en de Europese F3000. In 1993 maakte Badoer met Lola-Ferrari zijn debuut in de Formule 1, waar hij voor het einde van het seizoen kon opstappen, doordat het team het einde van het seizoen niet meer kon volmaken en het de boeken neerlegde. Na enkele testsessies werd Badoer bij het Minardi team binnengehaald. In 1996 maakte Badoer zijn debuut bij het Forti team. In de Forti maakte Badoer, zoals in de Minardi het jaar voordien, een doodenge crash mee. Tijdens de kwalificatie flipte de wagen van Badoer om en kwam zijn wagen op zijn dak te liggen. Voor Forti maakte Badoer 6 racestarts. Vanaf 1997 is Badoer bij het Ferrari te bespeuren waar hij de vaste testrijder is van het team, met uitzondering van 1999. Toen reed Badoer voor het Minardi F1 team.

Statistieken Forti:
Aantal races: 34
Eerste race: 24 maart 1995 Grote Prijs van Brazilië
Laatste race: 12 november 1996 Grote Prijs van Australië
Aantal finishes: 16
Aantal punten: 0
18 opgaven op 34 races = 52.94%
Rijders: Pedro Diniz, Roberto Moreno, Andrea Montermini en Luca Badoer.
Ook minder bekende teams hebben hun stempel gezet op hetverleden van de Formule 1. In deze special gaan we het onder meer hebben over het minder bekende team Forti. In totaal heeft Forti maar 2 seizoen in de Formule 1 meegereden en enkele goede rijders voorgesteld aan de F1, ondermeer Pedro Diniz en Andrea Montermini.

a:0:{}
Guido Forti was de eigenaar en oprichter van het Forti
Corse team, dat na enkele successen de overstap waagde naar de felbegeerde
Formule 1. De toekomst van Forti zag er zeer rooskleurig uit met rijders als
Pedro Diniz en Roberto Moreno.

Forti was in het begin meer een leerprogramma voor
beginnende rijders, die de Formule 1 wilden komen, mits betaling. Dit programma
werd mede mogelijk gemaakt door een contract met Pedro Diniz en zijn
geldschieters. Diniz had met Forti een 3-jarig contract, waardoor Forti zijn
plaats in de Formule 1 verzekerd was.

De eerste wagen waarmee Forti aan de start kwam, was maar
liefst 60 kilo zwaarder dan het minimum toegelaten gewicht. De FG01 woog dus
teveel en reed daardoor veel te traag over het circuit. Samen met de hulp van
Sergio Rinland, die toen werkte voor Fondmetal, werd de wagen tijdens het
seizoen helemaal verbeterd. De neus en de zijvleugels werden helemaal hertekend
en vervangen. Ook werd er een halfautomatische versnellingsbak ontwikkeld om in
de Forti te steken. Door al deze vernieuwingen werd de wagen tijdens het seizoen
verbeterd en lichter, ook werd de wagen per ronde een halve seconden sneller,
wat een zeer grote vooruitgang betekend in de Formule 1, want snelheid is alles.

Forti begon het seizoen van 1996 met een verbeterde versie
van de FG01, namelijk de FG01B. Hun seizoen begon ook met een grote kater, Pedro
Diniz verliet het team samen met zijn grote sponsors, die veel betaalden voor
het Forti team. Bij Forti wist men
ook dat snelheid belangrijk was in de Formule 1, daarmee dat ze toen hun Ford
motor die ze moesten betalen, hebben vervangen door een betere Ford motor,
namelijk de Cosworth/Zetec-R V8 motor. Voor deze motor moesten ze ook nog
betalen maar hij was geleast. Dit wilt zeggen dat als er iets niet goed was aan
de motor, Ford de kosten moest dragen als er onderdelen vervangen moesten
worden. Hoewel ze een nieuwe motor hadden, was het met de komst van de 107%
regel zeer zwaar voor Forti om steeds aan de start van de race te geraken.

In Imola 1996, halfweg het seizoen, stelde Forti hun nieuwe
wagen, de FG03 (foto), voor aan het grote publiek, onder een nauwlettend oog van
beide rijders. De nieuwe wagen zou een betere aërodynamica hebben en zou
makkelijker te besturen zijn door de rijders. Tijdens de Grote Prijs van Spanje
werd ook het nieuwe kleurschema voorgesteld van het Forti team. Het was een
groen witte combinatie nadat Finfirst besloten had om op de Forti te sponsoren.

De eerste geldzorgen van Forti waren achter de rug, zo
dacht men, maar niets was minder waar. Tijdens het seizoen waren er met Finfirst
enkele problemen, waardoor er geen geld meer kwam. Sinds de GP van Engeland in
1996 te Silverstone is er geen enkele Forti meer de baan opgeweest. Het probleem
dat ze hadden was net hetzelfde als bij Arrows dit jaar; men kon de Ford motoren
die ze leasten niet meer betalen.

Pedro Diniz: Pedro
Diniz was de kart kampioen in Brazilië voor dat hij zijn race loopbaan begon.
Als een jonge man reed hij in Brazilië en Zuid-Amerika in het Formule Ford
kampioenschap, daarna maakte hij een overstap naar de Britse Formule Ford. Hij
reed daar in de jaren 91 en 92. Daarna kwam hij bij het Forti team in de F3000
terecht. Hij reed 2 jaar met Forti in de F3000, daarna maakte Forti de overstap
naar de Formule 1 waar hij een contract had voor 3 jaar, maar stapte na 1 jaar
reeds op bij het F1 team.

Roberto Moreno:
Roberto Moreno is, zoals Pedro Diniz, zijn loopbaan begonnen met karting. In
1976 is hij Braziliaans kart kampioen geweest. Zijn loopbaan passeerde in de
Britse Formule Ford naar de F3 in Engeland, Australië en naar het Pacific
kampioenschap. Roberto Moreno bracht 2 jaar succesvol door in de internationale
F3000 in 1987 en 1988 voordat hij in de Formule 1 terechtkwam. Tijdens zijn
Formule 1 loopbaan reed Moreno in totaal 42 Grote Prijzen waarvan 17 Grote
Prijzen bij het Forti team. Zijn beste resultaat was niet bij Forti maar bij het
Benneton F1 team, waar zijn hoogste plaats de 2de positie was. In
1996 is Moreno overgestapt naar de Amerikaanse CART serie. In 1999, als
vervanger van Mark Blundell en Fittipaldi, scoorde hij de beste punten voor het
team waar hij moest rijden. In 2000 kon Moreno een 3de plaats
veroveren in de CART met het Visteon Patrick Racing Team.

Andrea Montermini: Montermini was 1 van de meest
getalenteerde en geliefde rijders uit Italië. Hij was in vele autosporttakken
succesvol. Zijn loopbaan begon in 1987 met 3 overwinningen in de Alfa Boxer
Formule. Ook heeft hij enkele jaren succesvol doorgebracht in de Italiaanse F3,
voor hij zijn overstap maakte naar de Europese F3000. Tijdens zijn avontuur in
de Italiaanse F3, heeft hij tijdens die Grote Prijs van Monaco het ronde record
verbeterd. Montermini begon zijn loopbaan in de Formule 1 in 1991 met enkele
testsessies bij het Ferrari team. Ook deed hij enkele tests bij Benetton in
1993. Zijn echt F1 debuut was in 1994 tijdens de Grote Prijs van Canada met
Simtek. Een ongeval tijdens de Grote Prijs van Spanje maakte voor hem een abrupt
einde aan dat seizoen. Voor dat hij het Forti team kwam vervoegen, reed hij nog
een tijd voor het Pacific team, waar hij meestal zijn teamgenoot in de
kwalificatie voorbijstak. Voor Forti reed Montermini maar 3 races, in totaal
reed hij 22 races in de Formule 1.

Luca Badoer: Badoer startte zoals vele F1 rijders in
de kart series.waar hij in 1987 Italiaans kampioen Super 100cc werd. De 2 jaren
die daarop volgden was de Italiaan actief in de Italiaanse F3000 en de Europese
F3000. in 1993 maakte Badoer met Lola-Ferrari zijn debuut in de Formule 1, waar
hij voor het einde van het seizoen kon opstappen, doordat het team het einde van
het seizoen niet meer kon volmaken en het de boeken neerlegde. Na enkele
testsessies werd Badoer bij het Minardi team binnengehaald. In 1996 maakte
Badoer zijn debuut bij het Forti team. In de Forti maakte Badoer, zoals in de
Minardi het jaar voordien, een doodenge crash mee. Tijdens de kwalificatie
flipte de wagen van Badoer om en kwam zijn wagen op zijn dak te liggen. Voor
Forti maakte Badoer 6 racestarts. Vanaf 1997 is Badoer bij het Ferrari te
bespeuren waar hij de vaste testrijder is van het team, met uitzondering van
1999. Toen reed Badoer voor het Minardi F1 team.

Statistieken Forti:

Aantal races: 34

Eerste race: 24
maart 1995 Grote Prijs van Brazilië

Laatste race: 12 november 1996 Grote Prijs van
Australië

Aantal finishes: 16

Aantal punten: 0

18 opgaven op 34 races = 52.94%

Rijders: Pedro Diniz, Roberto Moreno, Andrea
Montermini en Luca Badoer.

Geschreven door Erik