Gaat er een gesloten cockpit komen?

De discussie van gesloten cockpits laait weer op na de crash van Grosjean, die drie andere rijders in gevaar bracht. Doordat een auto los van de grond kwam kreeg Alonso die bijna tegen zich aan. Gelukkig is iedereen er zonder verwondingen vanaf gekomen maar het had erger kunnen aflopen.
De open cockpit is een speerpunt in de huidige veiligheid van de Formule 1 auto. De FIA heeft al een concept met een gesloten cockpit, die inmiddels ook al is getest.

De technische directeur, Paddy Lowe denkt dat de crash in de eerste bocht een herinnering moet zijn aan de onveiligheid van de open cockpit en dat het moet aandringen naar een verandering in de regelgeving en als het aan Lowe ligt, nog voor 2014.

“We hebben momenteel twee concepten, een kap over de cockpit die ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld straaljagers en een stang op de cockpit. Het voordeel van de stang is dat de cockpit openblijft.”

“Aan de concept met de stangen op de cockpit wordt het meest gewerkt, die kan eventuele wielen tegenhouden. Of auto’s die over je heen glijden, zoals in de race in België.
“We hebben heb concept getest onder verschillende omstandigheden, en met succes. We weten nu onder welke hoeken we de rijder kunnen beschermen, we zijn er nog niet maar we zijn hard op weg naar een oplossing. Het grootste probleem is echter nog dat we het zicht van de rijder niet verstoren”

“We zijn nu in de simulator bezig met het zicht, want een rijder wil logischerwijs niks in zijn zicht hebben. Een gebrek aan zicht kan ook potentieel gevaar opleveren.

“Steeds opnieuw zie je dat de rijders weer van geluk mogen spreken als ze ongeschonden uit zo’n crash komen, maar je moet je wel bedenken dat het een keer ophoudt en dan loopt het een stuk erger af.

In dat opzicht schreef F1journaal.be een jaar geleden al over de kans die steeds groter wordt dat er ooit gesloten cockpits komen (Lees:Binnenkort F1-bolides met gesloten cockpit? De kans wordt groter …).
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}