Veel frustraties en ontgoocheling bij Charles Leclerc na afloop van de kwalificatie voor de GP van Singapore. Ferrari was één van de favorieten voor de polepositie maar uiteindelijk moest het genoegen nemen met een negende en tiende plaats. Bij Leclerc was er sprake van een probleem met de bandentemperatuur en dat zorgde duidelijk voor heel wat frustraties.
“Q1 en Q2 verliepen goed, ik was opnieuw hoopvol nadat de derde oefensessie fout was gegaan,” aldus Leclerc. “Maar vervolging reed ik in Q3 uit de garagebox en de voorste banden waren veel kouder.”
Bryan Bozzi, de race-engineer van Charles Leclerc, informeerde zijn rijder dat de voorste banden te koud waren. Omwille van één of de andere reden was er iets fout gegaan bij het opwarmen van de banden alvorens de baan op te gaan. Charles Leclerc probeerde het temperatuurprobleem nog op te lossen door een agressievere outlap te rijden maar uiteindelijk leidde het tot een slechte kwalificatie.
“We hebben zoveel voorbereiding gedaan voor dit weekend en om de kwalificatie over één rondje goed te krijgen, we weten dat het net zo belangrijk is als in Monaco, en dan gaan we de garagebox uit en zijn de voorste banden veel te koud. Dat zorgt ervoor dat we ons in een zeer slechte positie bevinden,” aldus een duidelijk gefrustreerde Charles Leclerc.
“We kennen het exacte probleem nog niet maar het feit dat ik het rondje moest beginnen met twee banden die te koud zijn zorgde ervoor dat ik de banden in de eerste bocht blokkeerde. Ik had nooit het gripniveau vooraan dat ik wou.”
“Zelfs na de derde oefensessie hadden we verwacht een sterke kwalificatie te hebben, in Q1 en Q2 werd dat bevestigd, we hadden een goede snelheid. En dan gooiden we alles weg in Q3 door een probleem met de bandentemperatuur. Dat moeten we onderzoeken.”
Volgens Leclerc was er een erg groot verschil tussen de gewenste bandentemperatuur en de bandentemperatuur waarmee hij de baan op ging. Opmerkelijk genoeg crashte teamgenoot Carlos Sainz op een wel erg vreemde wijze, mogelijk ook door een te lage bandentemperatuur en daardoor ook weinig grip.
“Ik ga op het vlak van de cijfers niet in detail gaan,” aldus Leclerc. “Maar we hebben het over één of twee graden om het volledig juist of fout te hebben.”
“Het was meer dan dat. Er was niets dat ik kon doen. We bevonden ons in een goede positie, we waren competitief, we hadden het goed gedaan.”
“Maar ik weet niet wat er is gebeurd tijdens mijn outlap, de temperatuur toen ik de garagebox uit ben gegaan, vanaf dan ging het allemaal mis.”
Leclerc werd vervolgens gevraagd welke gridpositie hij had kunnen behalen in de plaats van de negende plaats van waarop hij nu moet vertrekken: “Misschien de tweede plaats.”