Gesloten cockpit nog steeds een onderwerp van discussie

De mogelijkheid van een gesloten cockpit is de voorbije jaren meermaals ter sprake gekomen. De voorbije maanden was het erg stil maar nu ligt het voorstel opnieuw op tafel.
image
De veiligheid is in de Formule 1 erg belangrijk. De crashtests zijn de voorbije jaren steeds strenger geworden. De wagens zijn vandaag dan ook veel veiliger dan tien jaar geleden, maar ook op vele andere vlakken is de veiligheid in de Formule 1 verbeterd. Denk bijvoorbeeld maar aan de marshallposts rondom het circuit.

Maar één moeilijk punt is en blijft de cockpit waarin de F1-piloten zitten. Het is en blijft een open cockpit en de voorbije seizoenen is het meermaals voorgevallen dat de Formule 1 nipt aan een drama ontsnapte toen er twee wagens over elkaar gleden of toen er brokstukken in het rond vlogen en ze een rijder in zijn cockpit net niet raakten.

De FIA wil hier reeds jarenlang iets aan doen, maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Er werd reeds vaak aan een gesloten cockpit gedacht en de FIA is uitgebreid aan het testen met het concept (Lees: Gaat er een gesloten cockpit komen?).

Vooral naar aanleiding van de startcrash tijdens de GP van België, waarbij Romain Grosjean betrokken was, kwam de discussie over een gesloten cockpit opnieuw op tafel te liggen. Er vlogen toen heel wat brokstukken in het rond en er schoof een F1-bolide over de wagen van Alonso. De Spanjaard werd daarbij net niet geraakt.

Sindsdien bleef het kalm over de gesloten cockpit, maar de FIA is er nog steeds mee bezig.

“We gaan er nog steeds volledig voor, redelijk hard zelfs,” laat Charlie Whiting weten. “Het is een langdurig project. Misschien heb je reeds de video’s gezien waarbij we de efficientie van een koepel over de cockpit testen. Het idee daarbij is dat we de rijders hun hoofd beschermen tegen rondvliegende brokstukken. Dat is zeer complex. Enerzijds moet het materiaal dat we gebruiken immers sterk genoeg zijn, anderzijds moet de rijder nog perfect kunnen zien.”

“We kunnen blijkbaar bereiken wat we wensen te bereiken: de rijder voldoende zicht geven zodat hij nog steeds voldoende goed kan zien,” gaat Whiting verder. “Enkele rijders hebben de oplossingen reeds in een simulator getest. De ene rijder zegt dat het ok is, de andere zegt dat het verschrikkelijk is wanneer hij het getest heeft in een andere simulator. We denken echter dat het type van gebruikte simulatoren ons geen juist beeld geeft over de echte situatie.”

Maar er wordt dus nog intensief aan het concept van een gesloten cockpit gewerkt. Het zal nog niet voor meteen zijn, maar Charlie Whiting laat weten dat het FIA Institute en twee topteams intensief samenwerken om de realiseerbaarheid van een gesloten cockpit na te gaan.

Wordt ongetwijfeld vervolgd …
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}