GP Australië: wedstrijdverslag

Een verslag van de Grote Prijs van Australië.
Brawn GP heeft in Australië hun eerste wedstrijd gewonnen met een dubbelslag. Button won de race voor Barrichello en Trulli. De Brit had al bij de start de leiding genomen en zijn positie werd nooit echt bedreigd. Maar tot op enkele ronden van het einde leek het erop dat Vettel en Kubica het podium zou vervolledigen.

Barrichello verknalde zijn start volledig en raakte in de eerste bocht Webber, die op zijn beurt Heidfeld aantikte. Nick moest al direct naar de pits voor een lekke band. Kovalainen moest ook al direct opgeven met een kapotte ophanging. Jenson Button kon zijn pole behouden en Vettel drong zich naar een tweede plaats. Massa had een kanonstart en kwam als derde uit de eerste bocht, voor Kubica, Raïkkönen en Rosberg.

De Brawn GP was niet te houden en Button sloeg er al direct een grote kloof mee. Vettel reed ook eenzaam rond, want Massa kon de Duitser niet bijhouden. Hoewel Barrichello het tempo van Button niet kon aanhouden, maar ging toch al snel terug voorbij Raïkkönen en Rosberg. De Ferrari’s waren op zachte banden gestart voor een korte stint en begonnen na een tiental ronden veel tijd te verliezen op de concurrentie.

Tijdens de eerste reeks pitstops knalde Nakajima bij het uitkomen van bocht 4 in de muur en bezaaide zo het circuit met brokstukken. De Safety Car kwam tussen. Ondermeer de Brawn GP’s profiteerden hiervan om te pitten. Na 7 ronden kon de race herstart worden. Nelson Piquet ging met koude banden en koude remmen in de eerste bocht al van de baan. Button leidde nog steeds het veld, voor Vettel. De Ferrari’s waren in hun tweede stint beter en hadden posities 3 en 5 in handen. Tussen hen in zat Kubica. Achteraan het veld was Hamilton van de laatste plaats al opgeklommen naar de twaalfde positie.

Button creëert direct een kloof met Vettel. Massa kan nu iets beter aanklampen dan tijdens de start en moet maar enkele tienden per ronde toegeven. De herstart had Kubica blijkbaar een tweede adem gegeven. Hij kwam hard opzetten en de kloof met Vettel en Button daalde stilletjes aan. Ook Button slaagde er niet in om een kloof van meer dan 5 seconden bijeen te rijden. Wereldkampioen Lewis Hamilton had na de laatste reeks pitstops nog maar 2 plaatsen gewonnen. Voor Ferrari ging het van slecht naar echt slecht. Raïkkönen spinde met nog 15 ronden te gaan en werd teruggeslagen naar de 16de plaats en Massa moest met technische problemen opgeven. Zo nam Barrichello de derde positie over, maar moest die even later terug afstaan, aan Kubica. Kubica naderde tegen een razend tempo op Vettel, die op zijn beurt met zachte banden de kloof met Button had gereduceerd tot een kleine 2 seconden. Maar toen Kubica Vettel wilde inhalen, ging het helemaal mis. De twee raakten elkaar en hoewel ze initieel konden voortrijden, crashten beiden even later. Zo had Brawn GP ineens zelfs de dubbel in handen. Jarno Trulli lag derde, hoewel vanuit de pit gestart. De Italiaan had van de startincidenten gebruik gemaakt om zijn achterstand direct goed te maken en dit leverde hem nu een derde plaats op. Hamilton was in de laatste stint ook in vorm, passeerde Alonso en Rosberg en legde zo beslag op de 4de plaats. Omwille van het incident Vettel-Kubica werd voor een tweede keer de safety car buiten gehaald en werd er enkel nog ‘geracet’ in de laatste driehonderd meter.

Met alle reglementswijzigingen is de rangorde van de F1, al dan niet tijdelijk, grondig overhoop gehaald. Brawn GP kwam er als sterkste uit, maar de concurrentie is toch niet zo veraf. Of Brawn GP de zege mag houden of niet, zal afhangen van het Court of Appeal. Als de diffusers ook volgens hen legaal zijn, zal iedereen ze binnen de kortste keren gebruiken en dan is het vooral uitkijken voor Red Bull. Mclaren en Ferrari hebben al een grote achterstand opgelopen om dit op enkele races recht te zetten, zeker nu er testbeperkingen zijn.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print