Robert Kubica verdrong een tot dan dominant Ferrari naar de tweede plaats in Q3. Felipe Massa was al het snelst in de eerste twee oefensessies en in Q1 en Q2. De Braziliaan had nog een waterkans om de pole binnen te halen, maar maakte een kleine, maar cruciale fout in zijn laatste snelle ronde. Hamilton was op de derde plaats de snelste Mclaren, vlak voor Kimi Raïkkönen.
Takuma Sato deed in Q1 het publiek opschrikken. Hij ging in de laatste bocht te ver over de curbs, verloor de controle over zijn Super Aguri en vloog de muur in, vlak voor de pitingang. Met nog bijna 5 minuten te gaan werd de rode vlag bovengehaald. Fisichella had toen nog geen tijd neergezet. Daarnaast stonden ook Vettel, Coulthard, Sutil en Davidson in de rode zone (samen met Sato). Dit vijftal kon nadat Sato’s bolide was weggehaald hun tijden niet genoeg verbeteren.
In Q2 konden Webber, Barrichello, Glock, Piquet, Bourdais en Nakajima geen tijd binnen de top 10 neerzetten.
Tot dan toe was Ferrari het sterkste team. Mclaren was tweede op toch een aanzienlijke afstand. BMW kon bij momenten mee. Toyota speelde in Q1 de vreemde eend in de bijt. Trulli reed toen een tweede tijd. Maar in Q3 werd terug orde op zaken gesteld: Ferrari vooraan, gevolgd door Mclaren en BMW. Maar de voorsprong van Ferrari was kleiner, wat een grotere benzinelading doet vermoeden.
In een ultieme poging van Massa om de pole over te nemen van de verrassende Kubica, maakte hij een cruciale fout, die hem naar de tweede plaats terugwees. Hamilton reed een derde tijd, voor de Finnen Raïkkönen en Kovalainen. De zesde plaats was voor Heidfeld, die niet ten volle kon doorgaan en na een tiental minuten naar de pits terugkeerde. Trulli werd zevende voor Rosberg. Button was de beste Honda op plaats 9. Alonso sloot de top tien af.