GP Canada: Round-Up

Wat er in Canada gebeurde was weer om vingers van af te likken. Alhoewel, de regenpauze had nu net iets minder dan twee uur mogen duren. Maar zoals het spreekwoord zegt, geduld wordt beloond en dat werd het ook. Canada werd een race gevuld met spektakel en spanning. Het wordt dus een lange Round-Up om alles verteld te krijgen.
Sebastian Vettel, wereldkampioen van 2010, kon gedurende de hele race vrij onbedreigd rondjes draaien in Montreal zonder ook maar op enig moment zijn positie zwaar te moeten verdedigen. De enige vijand was de regen die zijn voorsprong telkens te niet deed door de brokken die anderen maakten. Totdat op een zeker moment Jenson Button kwam aangestormd. Letterlijk, want de Brit maakte een fenomenale terugkeer van de 22ste plaats. In de laatste ronde zat hij onder de versnellingsbak van Vettel en die laatste deed toen iets wat hij nog niet zo heel vaak gedaan heeft. Hij bezweek onder de druk en maakte een fout, ging wijd en Button’s weg naar de overwinning lag voor het grijpen. Na aangereden geweest te zijn door zijn eigen ploegmaat, zes pitstops waarvan een een drive-through voor te snel gereden onder safetycar en nog een ronde terughobbelen met een platte band, weet Button iedereen te snel af te zijn, dat verdient respect!

Het zal wat bitter gesmaakt hebben voor Vettel die de hele race aan de leiding reed. Hij overleefde de regen en alle hertstarts zonder al te veel problemen en maakte uiteindelijk maar één fout en net die werd hem fataal. Toch hoeft hij niet al te teleurgesteld zijn want op zeven races behaalt hij maar liefst vijf overwinningen en twee tweede plaatsen. Daar zouden veel piloten voor tekenen, zelfs in de weet dat ze voor de rest van het seizoen niets meer zouden winnen. Hij gaat nog steeds ruim op kop in het klassement voor de titel en Button is de enige die dichterbij is kunnen komen. De rest moet hem het nakijken geven. En ook Red Bull komt mooi weg uit Canada. Voor een circuit dat niet tot hun favorieten behoort, graaien ze de meeste punten uit de bak en staan beide piloten op het podium met champagne te spuiten doordat Webber nog op P3 geraakte. Genoeg reden tot feesten dus.

image

Minder reden tot feesten bij Hamilton. Die zag zichzelf weer bijna langsgaan bij de stewards, maar er werd dan uiteindelijk toch geen gevolg gegeven aan de aanrijding tussen hem en Webber noch even later met ploegmaat Button. Button die nogal verwonderd over de boordradio riep “What is he doing?”, had al tijdens de regenpauze de tijd om de brokken met Lewis terug te lijmen. De zoete smaak van de overwinning zal dat nog sneller doen vergeten. Toch voor Button alleszins, want Hamilton ziet zijn kansen op een nieuwe titel opnieuw kleiner worden door een DNF. Voor zij die eraan twijfelen of Button ook gewonnen zou hebben zonder die laatste safetycar, bij nazicht van de rondetijden en de afstand tussen hem en Vettel, blijkt dat de safetycar hem net wat opgehouden heeft in zijn stormloop naar het front in plaats van geholpen. Hij was met zijn set superzachte banden de snelste wagen op de baan in de eindfase. Het is dus aannemelijk dat hij ook zonder die laatste neutralisatie gewonnen zou hebben. Button sluipt in de stand naar de tweede plaats.

Ferrari had een sterke kwalificatie en met droog weer had er meer in gezeten. Helaas, de weergoden waren hen niet gezind en Alonso moet opgeven toe hij strandde op het hoogste gedeelte van de kerbs in ronde 37 na een gevecht met Button. Zijn pogingen om voorbij Vettel te geraken in de eerste twee herstarts waren zowat de enige hoogtepunten uit zijn race. Massa had een zwaar gevecht met Kobayashi en slaagde op de meet om met een neuslengte voorsprong de zesde plaats te pakken. Massa kwam eerder in de race onzacht in aanraking met Karthikeyan en moest om een nieuwe neus. Ferrari verlaat Canada ongetwijfeld met een gevoel van ontgoocheling. Nog een team dat maar met één wagen aan de finish kwam was Renault. Ook Heidfeld verslikte zich in de Sauber van Kobayashi toen die geen tractie vond in bocht twee en raakte eerst met zijn neus de wagen om er enkele meters verder dan over te rijden. Einde race en een DNF. Petrov reed een vrij anonieme race. Hij kon wegblijven van alle brokken en schuivers en dat leidde hem uiteindelijk tot een mooie vijfde plaats.

image

Mercedes brengt beide wagens aan de finish met een P4 voor Schumacher, maar ook de Duitser zal met een wrang gevoel gezeten hebben. Hij reed tot enkele ronden voor het einde op een tweede plaats. Een ongelofelijke prestatie na al de malaise en kritiek die hij te verwerken kreeg de laatste tijd. Maar helaas, Button en Webber gingen er nog aan voorbij en Schumacher moest genoegen nemen wat schouderklopjes voor zijn beste onbeloonde prestatie sinds zijn comeback. Op Twitter was er iemand die de tweet plaatste “Schumacher reed op talent naar een tweede plaats, maar DRS bracht hem op vier”. Daar zit uiteindelijk wel een grond van waarheid in, want ook na het inhalen, hadden piloten nog het recht om hun DRS voor een tweede keer te gebruiken. Zo maak je geen schijn van kans uiteraard. Rosberg eindigde elfde na een kleine oorlog uitgevochten te hebben met Maldonado, Di Resta, Sutil en ook hier weer Kobayashi. Na die laatste streling was zijn voorvleugel beschadigd waardoor hij net buiten de punten finishte.

Diezelfde Kobayashi eindigde dus net niet op een zesde plaats. De kleine Japanner lag net voor de rode vlag op een tweede plaats. Hij moest een harde strijd leveren op de baan en werd dan uiteindelijk nog bijna er uit getikt door Heidfeld. Bij de laatste herstart ging hij wijd van de baan, vocht een strijd met Massa en moest op de eindmeet het onderspit delven om op P7 te eindigen. De la Rosa had in zijn eerste race sinds lang een nieuwe neus nodig na een aanrijding met Button. Maar dat was ook niet de eerste keer dit weekend dat de Spanjaard met een gehavende wagen terugkeerde richting box. Verwacht wordt wel dat tegen de volgende race in Valencia Sergio ‘Checo’ Perez terug achter het stuur zit. Na twee races zonder hem, is Mercedes intussen uitgelopen tot bijna het dubbel van de punten. Het wordt tijd bij Sauber om dus opnieuw met twee volwaardige racers in de punten aan de meet te komen.

image

Dat doet Toro Rosso wel en is naast het moederhuis het enige team dat met beide wagens in de punten weet te eindigen. P8 voor Alguersuari en P10 voor Buemi. Nochtans moest Alguersuari helemaal achteraan starten vanuit de pit, maar zijn geluk was dan weer de start onder safetycar waardoor hij onmiddellijk achteraan kon aansluiten. Alguersuari scoort zijn eerste punten van het seizoen. Buemi was minder tevreden en dacht dat hij waarschijnlijk beter had kunnen doen als hij wat later zou overgeschakeld zijn op slicks. Toro Rosso klimt in de stand over Force India. Datzelfde Force India zag uiteindelijk geen van hun wagens over de finish komen. Er had meer ingezeten, maar we vergeten dat Di Resta nog in een leerproces zit. Hij was wat te gretig en kwam in aanraking met Heidfeld. In de eindfase ging hij nog in een spin van de baan met uitzicht op een laatste puntje. Sutil kreeg eerst af te rekenen met een drive-through maar eindigde later in de muur. Einde race, ook voor deze Duitser. Williams kreeg nog een wagen over de finish en ook nu scoort Barrichello twee punten voor het team. Maldonado gaat er in de eindfase nog af in bocht twee. De Venezolaan geraakt maar niet op dreef.

image

Team Lotus kende de nodige technische problemen. Trulli had problemen met de remmen en de voorophanging, terwijl ploegmaat Kovalainen na de herstart een gebroken aandrijfas had. Einde race voor de Fin, Trulli eindigde op een troosteloze 16e plaats. Nog troostelozer was de eindklassering van Karthikeyan die uiteindelijk na een straf op P17 terecht komt. Hij sneed in een laatste gevecht met Glock de chicane af en de stewards oordeelden dat hij daar een voordeel mee gedaan had. Ploegmaat Liuzzi plaatst zichzelf op een knappe 13e plaats en daarmee is het een feit dat HRT met deze klassering over Virgin springt in het constructeurskampioenschap. De grapjes zullen dus voortaan over Virgin gemaakt worden hoewel ze er waarschijnlijk zelf niet mee zullen lachen. Tenzij er zich nog een regenrace of megacrash bij de start voordoet waar ze zelf heelhuids kunnen uitkomen, zien we Virgin nog niet direct wegkomen van die laatste plaats. Toch reed Jérôme ondanks dat een behoorlijke race. Volgens hemzelf de zwaarste uit zijn carrière. Ook nu weet hij voor ploegmaat Glock te eindigen op P14. Er had misschien nog meer ingezeten als hij geen drive through had gekregen. Het team riep hem te vroeg naar binnen voor nieuwe banden waardoor hij onder safetycar een pitstop maakte. Misschien moeten ze bij Virgin naast een technisch team ook eens op zoek gaan naar iemand die de reglementen kent. Om daarmee de spits af te bijten met een eerste Virgin grap.

Het leek er wel op alsof Canada het op de Duitsers gemunt had. Vettel mocht niet winnen, Schumacher niet op het podium, Rosberg niet in de punten, Heidfeld en Sutil niet aan de finish en Glock niet voor zijn ploegmaat. De race van de gemiste kansen, behalve dan voor Button die geen enkele kans onbenut liet. Van Canada onthouden we vooral dat het naar goede gewoonte weer een spektakel bracht en het dit maal niet de banden zijn, maar wel het weer dat de hoofdrol opeiste. Canada werd de langste race uit de F1 geschiedenis en wellicht hebben de fans die de race niet rechtstreeks konden zien, gevloekt toen ze merkten dat er geen plaats meer was op de tape of DVD-schijf na vier uren opnemen. We kunnen alleen maar hopen dat deze extra lange Round-Up daar iets van goedgemaakt heeft.

En nu naar Valencia!
image
a:1:{s:9:”file_name”;s:20:”07F1GPCanada7108.jpg”;}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:12:”_Q0C5898.jpg”;}
De langste race uit de geschiedenis van de F1. Een race met een pauze van twee uur. Een winnaar die zes keer door de pit gaat en bijna door zijn eigen teammaat eruit gereden wordt. Het was weer een race voor de geschiedenisboeken. Tijd om alles nog eens even op een rijtje te zetten in deze extra lange Round-Up.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print