GP Duitsland: raceverslag

Na twee jaar keert de formule 1 terug naar Hockenheim. Hockenheim, dicht bij Stuttgart, thuisbasis van Mercedes en ook dicht bij Heppenheim, geboortedorp van wereldkampioen Sebastian Vettel. De druk is dus aanwezig bij Vettel, Schumacher en Rosberg, maar daarvoor wil de rest niet minder willen winnen.
Vooraf was er al droog weer voorspeld en dat was vreemd genoeg niet echt een voordeel. Alleen de vrije training van zaterdag was gedeeltelijk droog en zo konden de teams moeilijk een goede set up vinden. Het was ook de eerste keer dat Pirelli naar de Hockenheimring trok.

Wk-leider Fernando Alonso stond op pole met Vettel achter hem. Daar achter stonden Schumacher en Hulkenberg. De toppers lieten het wat afweten in de kwalificatie, mede door versnellingsbakwissels. Het voordeel was dus voor Vettel en Alonso.

Bij de start waren er geen belangrijke positiewisselingen. Dat was niet naar Schumachers zin, die in de eerste ronde de wereldkampioen al voorbij wou, maar dat lukte hem niet. Intussen was Felipe Massa zijn voorvleugel kwijtgespeeld en zo kreeg Lewis Hamilton af te rekenen met een lekke band, waarschijnlijk door door het puin te rijden.

De Force India’s lagen al snel onder vuur, maar dat was niet moeilijk nu de twee zich eens goed hadden gekwalificeerd en tussen de snellere wagens zaten.

De snelste wagens waren de McLarens, want ondanks een lekke band kon Lewis Hamilton de snelste ronde neerzetten. Vooraan kon Button makkelijk voorbij Schumacher en Hulkenberg geraken, maar dan was Vettel al zes seconden weg gereden van de zevenvoudig wereldkampioen.

De pitstops kwamen al snel op gang. In ronde 10 kwam Di Resta al binnen en al snel volgden Raikkonen, Webber, Maldonado en Schumacher. Vooraan wachtten ze langer.

Veel inhaalpogingen kwamen er niet echt, tenzij op de Force India’s die zich beter dan ze waard zijn hadden gekwalificeerd.

In ronde 18, 19 en 20 kwamen respectievelijk Alonso, Button en Vettel binnen. Vettel kwam wel heel even vast te zitten achter Kobayashi die nog niet was gestopt, maar verloor weinig tijd. Intussen vloog de andere Sauber naar voor, samen met Raikkonen die vierde lag na zijn inhaalpoging op Schumacher.

Iets voor halverwege in de race kon Vettel terug binnen de seconde van Alonso komen, maar achter hem kwam Jenson Button ook steeds dicher.

Het duurde ook niet lang vooraleer Lewis Hamilton ingehaald werd. De Brit kreeg als advies zijn teamgenoot niet te hinderen bij het dubbelen. De McLaren-rijder besloot dat hij niet gedubbeld ging worden door Button en begon Sebastian Vettel in te halen en ook Fernando Alonso het leven zuur te maken.

De eerste rijder die een tweede pitstop maakte was Kimi Raikkonen in ronde 39. Button volgde twee ronden later en nog één later kwamen Alonso en Vettel ook binnen. De Duitser wachtte echter weinig goed nieuws. Na zijn pitstop verloor de wereldkampioen een plaats aan Button en moest hij zijn weg als derde vervolgen.

Buiten de strijd vooraan waren er weinig duels op de baan. Er was wel een verrassende keuze. Mischael Schumacher kwam zo’n vijftien ronden voor het einde nog eens binnen voor zachte banden. Zo hoopten ze bij de Duitser nog beide Saubers terug te pakken die op een vijfde en zesde plaats rondreden.

Op een paar ronden van het einde besloot men bij McLaren toch maar om Lewis Hamilton in de garage te laten binnen rijden, van op een zestiende plaats.

Twee ronden voor het einde passeerde Vettel Button nog in de haarspeldbocht, maar daarbij ging de Duitser buiten het circuit. Zo werd de wereldkampioen tweede onder voorbehoud.

Alonso wint dus de grote prijs van Duitsland. Voor Vettel en Button. Raikkonen valt net naast het podium met beide Saubers, Kobayashi op kop, achter zich. Schumacher, Webber, Hulkenberg en Rosberg krijgen ook nog punten.

De volgende race vindt volgende week plaats in Hongarije. We gaan nog niet doemdenken, maar daarna zitten we helaas een ganse maand zonder race.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}