GP Engeland: Raikkonen is Mclaren te snel af

Kimi Raikkonen heeft de 9de Grote Prijs van het
seizoen, die van Engeland, op zijn naam geschreven. Polesitter Lewis Hamilton
moest tevreden zijn met de derde plaats, achter ploegmaat Alonso. Felipe Massa
had problemen bij de start en moest vanuit de pitlane starten. Hij sleepte nog
een vijfde plaats uit de brand.

 

De start van de race werd afgeblazen omdat Felipe Massa
problemen had met zijn Ferrari. Hierdoor zou hij de race vanuit de pitlane moeten
aanvatten.

Hamilton kon met de start zijn eerste plaats behouden
ondanks een sterke start van Raikkonen, die al direct kwam aandringen. De twee
ToyotaÂ’s, die zich sterk gekwalificeerd hadden, misten hun start compleet en
vielen direct terug naar een 8ste en 9de plaats. Nico
Rosberg moest zijn slechte kwalificatie, te wijten aan een technisch probleem,
rechtzetten en dat deed hij met brio. Al snel klom hij van een 17de
plaats op naar de 11de positie. Ook Massa hield er van bij de start
een hels tempo op na en haalde de ene na de andere in. Rosberg stuitte echter
op Coulthard, die veel tegenstand bood. Op dat moment kwam ook Massa bij dit
duo aandringen. Felipe was er snel voorbij maar Nico bleef steken achter de
Schot. De Braziliaan dook zo de top 10 binnen.

 

Vooraan het pak werd al snel duidelijk dat qua tempo enkel
Ferrari en Mclaren een kans zouden maken op de zege. Raikkonen die de druk hoog
hield bij Hamilton, was tot snellere tijden in staat, maar kon de Brit niet
passeren. Zoals verwacht dook Lewis als eerste van de Mclarens de pits in na 16
ronden. Door enkele snellere ronden van Raikkonen en een fout van Hamilton, die
bij de pitstop te snel wilde te vertrekken, was de leiding na de stops
normaliter voor de Fin. Maar Mclaren probeerde een andere strategie uit voor
Alonso. Een korte stop en zachte banden moesten de leiding in het Mclaren-kamp
houden. En dat lukte ook. Nick Heidfeld kon met zijn stop de twee Renaults voor
hem passeren. Kubica en Heidfeld reden nu op de vierde en vijfde plaats. Felipe
Massa had na zijn pitstop de 7de plaats in handen.

Zijn ploegmaat kon vooraan het tempo van Alonso nog
behoorlijk volgen. Toch keek de Fin al snel aan tegen een kloof van een 3
seconden tov. Alonso. Hamilton kon met zijn harde banden het tempo van het
kopduo helemaal niet volgen. Vlak voor de tweede ronde stops had hij een
achterstand van 10 seconden. Maar bij zijn laatste stop werd zijn bolide weer
voorzien van de zachte banden en dat zou hem kunnen helpen de kloof te dichten.

 

Alonso pitte nu als eerste van de koplopers. Hij had immers
minder getankt bij de eerste stop. Met weer enkele snelle ronden en een kortere
pitstop nam de Fin de leiding over van de Spanjaard. Na zijn laatste stop had
Massa een 5de plaats in handen en begon hij de druk op Kubica, die
vlak voor hem reed, op te voeren. Maar de Pool bezweek er niet onder en behield
de vierde plaats.

Bevrijd van de Mclarens kon Raikkonen het gaspedaal helemaal indrukken en reed
hij een kloof bijeen die maximaal een zevental seconden bedroeg ten opzichte
van Alonso. Lewis Hamilton kon met zijn zachte banden nog minder beginnen tegen
Alonso en Raikkonen dan in de tweede stint. Hij had wel een voorsprong van 17
seconden op Kubica, die hij ook behield. Maar zijn achterstand op Alonso liep
al snel op tot meer dan 30 seconden.

 

Honda had met een 12de en 18de
startplaats voor Barrichello en Button geen goede uitgangspositie voor de race.
In tegenstelling tot de andere teams hadden zij voor een 1-stopstrategie
gekozen, waarmee ze in de race nog veel konden goedmaken. Uiteindeli