GP Europa: Raceverslag

Vandaag vond in Valencia de achtste race van het seizoen plaats. Sebastian Vettel greep gisteren al zijn 33ste pole en evenaarde zo het record van Alain Prost en Jim Clark.
image

De GP van Valencia is ook de tweede race die dit in Spanje verreden wordt. Fernando Alonso kan hier uiteraard steevast rekenen op de steun van zijn thuispubliek maar Ferrari stelde in kwalificaties teleur waardoor hij vanop de elfde stek moest vertrekken. Pastor Maldonado bewees dat hij op Spaanse grond zijn mannetje weet te staan en mocht vanop de derde positie vertrekken.

In de eerste ronde deed Vettel al meteen wat hij zo vaak doet, een gat slaan met zijn achterliggers om uit de DRS-zone te ontsnappen. Grosjean maakte een blitsstart en wist relatief de derde plaats te grijpen en Hamilton onder druk te zetten. Ook beide Ferrari’s maakten een relatief goede start en wisten al snel posities te winnen.

Romain kreeg al snel de boodschap dat hij Hamilton zo snel mogelijk moest passeren, helaas bleek dit moeilijker dan verwacht. Vettel trok zich er niets van aan en bleef zijn voorsprong op de concurrentie maar uitbreiden. In ronde tien was het dan zover en wist de Lotus de McLaren te passeren. Zonder twijfel één van de mooiste inhaalacties die we dit seizoen al te zien kregen.

In ronde elf kwam Jenson Button een eerste maal pitten. Sergio Perez deed net hetzelfde, vreemde keuze aangezien hij op de harde band rondreed. Felipe Massa was de eerste van beide Ferrari’s die een nieuw stel rubber kwam halen, de Braziliaan koos voor de harde band.

In Valencia kregen we meer spektakel te zien dan op voorhand verwacht. Kimi Raikkönen nam Pastor Maldonado te grazen en Fernando Alonso deed hetzelfde met Hulkenberg. Op het DRS-stuk ging Alonso niet veel later ook Maldonado voorbij. Alonso wist vervolgens nog twee posities te winnen dankzij zijn pitstop en ging voorbij Raikkönen en Kobayashi. Vettel deed zijn eerste pistop in ronde 17 en wist bij het uitkomen zijn koppositie te behouden aangezien Grosjean in de zelfde ronde pitte.

Vervolgens deed het peloton ons op het puntje van onze stoel zitten. Alonso, Maldonado en Raikkönen kwamen in het verkeer terecht. Ze moesten zo snel mogelijk Schumacher, Webber en nog vele anderen passeren om de schade te beperken. We kregen verschillende mooie acties te zien. Senna kreeg een tikje en wist zijn wagen nog nipt op de baan te houden. Hij moest wel een nieuwe voorvleugel gaan halen.

In ronde 28 vond er een contact plaats tussen Vergne en Kovalainen. Een Safety Car was het gevolg, waardoor vele mensen meteen de pits indoken. Ook Hamilton deed een pitstop, en voor de zoveelste keer liep het dit seizoen weer volledig mis. De Brit viel terug naar de 6de positie. Na verschillende ronden achter de Safety Car werd de wedstrijd hervat. Sebastian Vettel werd de grote verliezer van de wedstrijd en moest na een technisch probleem zijn wagen parkeren.

Hierdoor kwam niemand minder dan Fernando Alonso aan de leiding van de race, al zat Romain Grosjean hem op de hielen. De Lotus leek sneller dan de Ferrari, maar op 20 ronden van het einde sloeg het noodlot opnieuw toe en moest ook Grosjean de strijd staken tengevolge van een kapotte alternator. Gevolg hiervan was dat Alonso, Hamilton en Raikkönen de topdrie vervolledigden.

Nadat we waren bekomen van de hartaanval die we door de spanning van deze race hadden gekregen konden we volop genieten van een gevecht tussen Hamilton en Raikkönen. Het leek erop dat de strijd om de overwinning beslecht zou worden door de staat van de banden. Wie kon zijn banden het beste sparen? Lewis Hamilton moest op 2 ronden van het einde de duimen leggen tegen Raikkönen en zag vervolgens Pastor Maldonado onder zijn versnellingsbak kruipen. Beide kemphanen raakten elkaar en Hamilton moest de strijd staken. Fernando Alonso werd zo zonder twijfel de winnaar van het weekend.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}