GP Europa: Warm-Up

Valencia is na Monaco en Canada de derde straatrace op rij. Dit weekend mag deze bruisende stad zich opmaken voor het schreeuwend geluid van F1 bolides en het bijhorende circus.
a:1:{s:9:”file_name”;s:29:”826718480-3022172662010_1.jpg”;}
De meest ingrijpende verandering heeft niets met Valencia zelf te maken, maar is ongetwijfeld de wijziging in de regels voor de motorafstelling. De FIA heeft aan de teams laten weten dat het vanaf nu niet meer toegelaten is om de motorafstelling tussen kwalificaties en race nog te wijzigen, en dat zal zijn effect hebben, op alle teams. Maar in het bijzonder zeker op Red Bull die in de kwalificaties dit seizoen het absolute overwicht behalen en telkens pole kunnen pakken met een gigantische voorsprong op de concurrentie, terwijl ze in de race ineens minder snel bleken te zijn. Het wordt afwachten hoe het team dit zal aanpakken. Gaan ze voor enige zekerheid en spelen ze op veilig, of kiezen ze toch voor een meer extreme set-up met als gevolg dat de betrouwbaarheid zwaar op de proef gesteld wordt? De kwalificaties blijven in Valencia, dat toch voornamelijk de karakteristieken heeft van een start-stop circuit, zeer belangrijk. Inhalen zal ook met DRS geen koud kunstje zijn, althans dat zijn de verwachtingen.

image

McLaren en Ferrari wrijven zichzelf al in de handen en hopen uiteraard maximaal te kunnen profiteren van de nieuwe reglementen. Kunnen zij de macht van Red Bull breken en de fakkel overnemen of niet? Bij McLaren hebben de updates aan de wagen vruchten afgeworpen en dat is dan ook bekroond door de overwinning van Button in Canada. Valencia is een circuit dat het team eveneens goed ligt. Hamilton eindigde hier telkens als tweede, net te kort voor het hoogste trapje van het podium en dat wil hij uiteraard dit jaar wel bereiken. Voorwaarde is wel zonder brokken over de meet geraken, want net als de vorige twee races wordt elk foutje genadeloos afgestraft door de muur, geen uitloopzones in Valencia.

image

Ferrari heeft het potentieel om te winnen, tenminste als we Alonso mogen geloven. De Spanjaard die nog steeds in zijn eigen titelkansen gelooft, rijdt opnieuw voor eigen publiek. Nu konden we in Canada en Monaco wel al zien dat Ferrari een stuk dichterbij is gekomen. Alleen hadden ze de pech om in Canada hun sterke kwalificatie niet te kunnen verzilveren. We mogen het team dus zeker niet onderschatten voor de komende race en wie weet zit er inderdaad wel een verassing aan te komen door de nieuwe regels.

Bij Renault komen ze met een aantal technische upgrades naar Valencia, in de hoop opnieuw punten te kunnen scoren. Er zal intussen ook wel een hartig woordje gesproken zijn met Heidfeld die dringend beter moet gaan presteren. In Canada kwam de Duitser in aanraking met Kobayashi en viel vervolgens uit. Een ietwat ongelukkig incident dat eerder met het nat wegdek te maken had dan met Heidfeld zelf, maar het was dan ook niet de eerste keer dat Heidfeld zonder punten uit een weekend kwam. Met een wagen als die van Renault zou dat in principe geen regelmaat mogen zijn.

image

In het team van Mercedes GP is de ontgoocheling van het mislopen van een podium voor Schumacher intussen wel verteerd. Het heeft intussen laten zien dat het niet onmogelijk is om een podium te halen en zal daar dan ook de nodige motivatie kunnen uit putten. Schumacher heeft intussen toegegeven dat het seizoen tot nu toe niet geheel naar verwachting is verlopen. Misschien dat ze de situatie nog kunnen omkeren, maar ook hier zullen de nieuwe reglementen omtrent motorafstelling en geblazen diffuser nog een belangrijke rol gaan spelen.

Williams heeft nog wat wijzigingen aangebracht aan de diffuser. Het mikt erop om daarmee met beide wagens in de punten te finishen. Barrichello wist hier in 2009 nog te winnen, al was dat toen wel met Brawn GP. Of Williams daar in zal slagen is sterk te betwijfelen. Na de slechte seizoenstart van dit jaar, is het al lang vergeten dat Rubens hier vorig jaar nog als vierde over de streep kwam. Sauber komt met een gewijzigde voorvleugel naar Valencia en uiteraard is er ook de come-back van Perez die de afgelopen twee races aan de kant bleef. Toch speelt het team op veilig want De la Rosa is stand-by om in te springen als het nodig blijkt. Sauber is aan een sterk seizoen bezig met een top tien finish in elke race met minstens één wagen. Het was alleen jammer dat Australië hen afgenomen werd. Koboyashi wist elke race in de punten te eindigen en we zijn benieuwd of de kleine Japanner zijn reeks kan voortzetten.

image

Paul Di Resta zal voor de eerste maal racen in Valencia. Vorig jaar nam hij enkel deel aan de oefensessie. Aan de Force India bolide zijn een klein aantal aerodynamische wijzigingen gebracht, maar zonder al te drastische ingrepen. Ook bij Toro Rosso weinig of geen nieuws te melden. Alguersuari rijdt net als Alonso opnieuw voor een thuispubliek. De Spanjaard kon in Canada de eerste punten van het seizoen noteren en gaat op zoek naar een herhaling van zijn prestatie. Lotus heeft een nieuwe sponsor met de naam General Electric, een wereldspeler op veel vlakken waaronder ook technologie. Het verklaart waarschijnlijk ook voor een stuk waarom Lotus intussen al aangekondigd heeft volgend jaar met KERS te gaan rijden. Daarnaast heeft Lotus ook aangekondigd dat ze een deal gesloten hebben met Williams voor het gebruik van een van de twee windtunnels.

En dan is er nog de strijd om de laatste plaats, of beter de strijd om niet op de laatste plaats te eindigen want sinds Canada is Virgin de rode lantaarn in het klassement. HRT heeft dus wat vooruitgang geboekt en Liuzzi wist met zijn 13e plaats, beter te doen dan de 14e van Jérôme in Canada en Australië. In Canada mocht Jérôme, ondanks niet binnen de 107% te kwalificeren, toch starten. Maar als de Belg ook nu met zijn Virgin er niet in slaagt, is het minder zeker dat de stewards opnieuw een uitzondering zullen maken. Ook dit jaar is ex-piloot Heinz Harald Frentzen een van de stewards trouwens.

Banden en weer
Pirelli komt in Valencia naast de zachte (options) met een nieuwe medium (prime) band op de proppen. De teams hebben deze al kunnen testen in Canada tijdens de oefensessies, maar omwille van compleet verschillende weersomstandigheden zal het er op aan komen de nieuwe band snel te leren kennen in de vrij trainingen op vrijdag. Het weer is aan de zonnige kant met temperaturen om en bij de 30°C. Regenpauzes van twee uur zitten er dus niet in.

Toen in Valencia
Uiteraard kunnen we hier niet naast de vlucht van Mark Webber kijken in de laatste editie van de race in Valencia. Red Bull geeft je vleugels moeten er veel fans gedacht hebben toen ze deze beelden zagen, maar eigenlijk was het de bolide van Kovalainen die Webber vleugels gaf. Dat de Australiër hier ongeschonden is uitgekomen, is op zijn minst verbazingwekkend te noemen. Maar om je geheugen helemaal op te frissen, geven we je nog eens de hoogtepunten van 2010. Ook al is het maar om Alonso nog eens te horen vloeken over de boordradio.

De GP op TV
Zaterdag 25/06
VT4 16.15 – 17.20; La Deux 13.55 – 15.05; BBC1 13.10 – 15.20; RTL 12.30 – 15.20
Zondag 26/06
VT4 13.40 – 16.10; La Une 13.30 – 16.05; BBC1 13.10 – 16.30; RTL 12.45 – 16.25

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print