GP Groot-Brittannië: Warm-Up

Ronde 9 in het kampioenschap en we zitten in Silverstone. Een van de circuits die al jaren een vaste waarde op de kalender is, maar liefst 61 jaar al, en met de vernieuwingen die er aan het circuit zijn aangebracht, gaan ze er van uit dat dit nog wel even zo zal blijven.
image

Zondagmiddag, op ronde 26 zitten we niet alleen halverwege de race, maar ook exact halverwege het seizoen. Teams die nog de ambitie koesteren om wereldkampioen te worden, moeten dus dringend in actie schieten als ze Red Bull willen bijhalen. Of wachten ze op nog wat bijkomende reglementen van de FIA als ze er niet in slagen?

Het al langer aangekondigde verbod op de ‘Off Throttle” uitlaat geblazen diffuser gaat het komende raceweekend van kracht. Velen verwachten dat Red Bull hieronder zal te lijden hebben. Maar dat zou ook wel eens op niets kunnen uitdraaien. Ook in Valencia werd er verwacht dat Red Bull zou achteruitgaan op de grid na het verbod op de wijzigingen in motorafstelling tussen kwalificaties en race. Het blijft voorlopig dus giswerk en afwachten wat dit zal brengen. Vorig jaar wist Red Bull de zege te pakken met Webber. Al was het een vrij tumultueus weekend voor het team doordat men de enige overblijvende nieuwe vleugel toch aan Vettel gaf terwijl die eigenlijk aan Webber behoorde. Toen Webber won was de reactie over de boordradio veelzeggend: “Not bad for a number two driver”.

Veel teams hebben hun hoofdkwartier in Engeland liggen, maar rijden onder een andere licentie. Renault, Mercedes, Red Bull, Sauber, enz. hebben allen een fabriek in Engeland, maar rijden onder een andere vlag. Dat is niet zo voor McLaren en het Britse team met Britse piloten rijdt dan ook een ‘echte’ thuisrace. Uiteraard zullen ze erop gebrand zijn om de wat mindere prestatie van Valencia te doen vergeten, en mocht een van de twee piloten er in slagen om de overwinning binnen te halen, dan is dat waarschijnlijk de wens van de vele Britse F1 fans. Die zullen massaal aanwezig zijn want de GP is volledig uitverkocht.

image

Minder aanhangers zullen er zijn voor Alonso die de tribunes wel kon vullen in Valencia. Alonso staat een gigantische 99 punten achter op Vettel. Zelfs met een door elkaar geschudde volgorde op de grid, wordt het een quasi onmogelijke opgave voor de Spanjaard om nog wereldkampioen te worden. Maar zegt nooit nooit. Met Ferrari ben je nooit klaar. Alleen is het afwachten hoe ze dit maal kunnen omgaan met de harde banden. Ook het volledig Duits team Mercedes GP, heeft een fabriek in Engeland te Brackley, zelfs Mercedes motoren worden geprepareerd bij Mercedes-Benz HighPerformanceEngines in Brixworth. Gezien Mercedes onder Duitse vlag rijdt, kan je wel niet echt spreken van een thuisrace, toch zullen veel werknemers van het team, waaronder niet in het minst Ross Brawn, dit een beetje als eigen grond aanzien.

image

Renault is ook een van de teams die nogal zwaar geëxperimenteerd hebben met de uitlaat en diffuser en dus zal het team op zoek moeten gaan naar nieuwe manieren om het verlies te compenseren. Toch zegt James Allison van Renault dat het verlies nog mee zou moeten vallen omdat zij nu net een voorwaarts geblazen uitlaat hebben. Dat zou minder problemen veroorzaken in de balans van de wagen dan een conventionele uitlaat die op de achteras gericht staat. Bij Williams, ook een team dat op eigen bodem rijdt, zal er op vrijdag weer getest worden met nieuwe onderdelen zoals een nieuwe voorvleugel en wat aanpassingen aan de voorvleugel. Het team kondigde eerder deze week ook aan dat het vanaf 2012 terug met Renault in zee gaat. Daarmee gaan ze opnieuw de gloriejaren van het team achterna, denk maar aan de legendarische Williams FW15c. Een ongelofelijk knap staatje race techniek dat vandaag nog steeds hoog aangeschreven staat.

image

Sauber liet het wat afweten in Valencia, geen punten en dat was voor het eerst dit seizoen, Australië niet meegerekend. James Key zegt dat ze alle details hebben uitgepluisd en dat er een aantal nieuwe richtingen gevonden zijn om opnieuw sterk voor de dag te komen. Ze hebben wat aanpassingen gedaan aan de diffuser en zullen onder andere ook een nieuwe achtervleugel testen. Force India hoopt op minstens een herhaling van de prestatie die ze hebben kunnen neerzetten in Valencia. Q3 en punten gepakt. Daarbij ligt ook de fabriek van Force India slechts op een steenworp van Silverstone en is dit dus ook voor hun een tweede thuisrace.

Veel veranderingen bij de drie achterhoede teams. Ondanks het feit dat deze teams blijkbaar niet dichter op het middenveld kunnen komen, lijken ze toch vastberaden om een toekomst in de F1 uit de bouwen. Lotus krijgt een nieuwe kleurstelling op de wagen want zowel Caterham als General Electric (GE) worden toegevoegd. HRT is verkocht aan Thesan Capital, een Spaanse investeringsgroep en Kartikeyan is bedankt voor bewezen diensten. Hij wordt vervangen door Red Bull protegé Daniel Ricciardo uit Australië. Bij Virgin is er een contract afgesloten met McLaren voor verdere samenwerking in de toekomst op technisch vlak. Toch zal Virgin de ontwikkelingen op aerodynamisch vlak zelf in handen houden want ze hebben tegelijkertijd het bedrijfje WRT van Nick Wirth overgenomen. Nick Wirth was tot voor kort verantwoordelijk voor het ontwerp van de wagen, maar die samenwerking werd onlangs stopgezet. En dan hebben ook de Virgin wagens nog een nieuwigheidje voor Silverstone. Samen met Disney zullen ze de nieuwe film CARS 2 gaan promoten die deze week in de zalen verschijnt.

image

banden en weer
Pirelli komt met de harde (prime) en zachte (option) banden naar Silverstone. Het is een circuit met een hoge downforce voor de snelle bochten wat uiteraard zijn effect heeft op de bandenslijtage. Veel hoogteverschil is er niet want Silverstone was in het verleden een vliegveld voor het een tweede leven als race omloop kreeg. Maar het zou wel eens kunnen dat ook de regenbanden nog eens aan een proef onderworpen worden. Voorlopig is de weersvoorspelling nog gunstig voor zondag met buien op vrijdag en zaterdag, maar dat zou ook nog wel eens kunnen veranderen. Temperaturen schommelen rond de 20 graden of net erboven.

Toen in Silverstone
Er gebeuren soms al eens vreemde dingen in de sport. Dit was onder meer het geval voor Silverstone in 2003. Wij gaan zijn naam niet vernoemen want zulke aandacht verdient zo iemand eigenlijk niet, maar toen liep een zekere meneer ‘Lunatic’ gekleed als een Schot het circuit op met een wit blad waar op stond ‘Read The Bible’. Of de toenmalige piloten allemaal plots de bijbel zijn gaan lezen weten we niet, maar het was op zijn minst een opmerkelijk moment.

De GP op TV
Zaterdag 09/07
VT4 13.55 – 15.05; La Deux 13.55 – 15.10; BBC1 13.10 – 15.40; RTL 12.30 – 15.20
Zondag 10/07
VT4 13.40 – 16.10; La Deux 13.25 – 16.00; BBC1 13.10 – 16.30; RTL 12.45 – 16.25

a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”GEPA_full_5728_GEPA-11071099018.jpg”;}
Dit weekend gaan we racen in Silverstone. Wie weet wel een keerpunt in de overheersing van Red Bull met de komst van weer wat nieuwe reglementen. Maar dat is niet het enige dat er veranderd is op Engelse bodem. Lees hier alles wat je moet weten voor het komende weekend.