GP Maleisië: Warm-Up

Morgen beginnen in Maleisië de vrijdagsessies en gaat de tweede Grand Prix van het seizoen van start. Zal Red Bull kunnen bevestigen of halen anderen ditmaal hun gram? En gaan de beloofde inhaalmanoeuvres door DRS in Maleisië dan wel te voorschijn komen? En dan is er nog die ene grote onzekere factor, de regen en als het regent, dan is alles mogelijk. Een vooruitblik naar het komende weekend.
Bij Red Bull kregen ze, zoals zelf voor het seizoen al voorspeld, opnieuw de schijnwerper op hun gericht. Middelpunt van de belangstelling is de voorvleugel van de RB7 die, net zoals op de RB6, naar beneden lijkt te plooien als de wagen op snelheid komt. Ook niet onverwacht is de hoek van waaruit deze kritiek komt. McLaren noemde zich vorig jaar al de snelste van de ‘non-flexible wings’, en draait ook nu weer opnieuw hetzelfde plaatje. Red Bull kon vorig jaar pole pakken met Webber en haalde een 1-2 finish door de overwinning van Vettel en P2 voor Webber. Het team lijkt ook nu al bij voorbaat de favorietenrol te krijgen.

McLaren zal waarschijnlijk hopen op een minder groot gat tussen hen Red Bull. Zowel KERS als DRS zullen beide rijders hier moeten vooruithelpen. Button zal waarschijnlijk tevreden zijn dat er een langer recht stuk is waarbij de effecten van de beweegbare achtervleugel meer tot zijn recht zullen komen. Dat voor het geval Massa nog eens voor hem zou opduiken. Als het niet regent zou Button ook wel eens voordeel kunnen halen uit zijn talent om banden te sparen. Met een drie tot vierstop voorspeld door Pirelli, zou dat wel eens voor een verassende wending kunnen zorgen.

image

Ook Ferrari hoopt weer wat dichter bij de concurrentie geslopen te zijn. Alhoewel Alonso al duidelijk heeft laten verstaan dat de nieuwe onderdelen waarmee het team in Maleisië aan de start zal verschijnen, weinig verschil zullen maken. Ferrari heeft vooral een probleem met de banden op temperatuur te krijgen en dat speelt hen parten bij de kwalificatie. Misschien dat een baantemperatuur van +/- 50°C zoals in Maleisië wel een handje kan toesteken.

Mercedes zal niet alleen tijdens de kwalificaties goed voor de dag moeten komen, het team wil ongetwijfeld ook beide wagens aan de finish krijgen en liefst in de punten. Mercedes rijdt immers een semi-thuisrace voor hoofdsponsor Petronas. Vorig jaar vervolledigde Rosberg het podium, afwachten of dat dit jaar ook zal lukken.

imageRenault zal ongetwijfeld meer gaan verwachten van Heidfeld. Het excuus van een beschadigde zijkant ging niet op voor zijn zwakke prestatie in de kwalificaties. Q3 moet voor dit team het doel zijn, zeker nadat Petrov duidelijk heeft aangetoond dat het pakket op de wagen werkt. Als de weersomstandigheden meezitten, moet het team in staat zijn punten te pakken om in het spoor van de koplopers te kunnen blijven. Bij Renault gaven ze trouwens onlangs toe dat de snelheid waarmee het team in Australië het podium wist te halen, niet op elk circuit haalbaar zal zijn. Of dat blufpoker is, weten we nog niet.

Williams was zijn eigen grootste teleurstelling in Australië. Barrichello ging in de fout, Maldonado aan de kant met mechanische pech. Sam Michael, technisch directeur, kondigde aan dat een puntenfinish voor beide piloten het doel is. Het team komt met wat aerodynamische aanpassingen en een verbetering van KERS aan de start. Ook niet onbelangrijk is dat men bij Williams blijkbaar de oplossing heeft gevonden voor het versnellingsbakprobleem.

Force India kon door het uitvallen van Sauber een dubbele puntenfinish noteren in Australië en heeft geproefd van een eerste succes in het nieuwe seizoen. De honger naar meer zal wellicht groot zijn. Teambaas Vijay Mallya zei dat het team had laten zien dat een top tien finish tot de mogelijkheden behoort. Alleen vergeet hij voor de gemakkelijkheid dat die punten een gevolg zijn van de fout van Sauber. Misschien is het dus nog wat vroeg om de gekregen punten ook al verdiende punten te noemen.

Sauber zal gebrand zijn om een herhaling van Australië neer te zetten, althans alles wat gebeurde tot net voor hun uitsluiting. Dat laatste zullen ze wellicht niet meer willen meemaken. Alleen mag het team niet blijven focussen op wat daar gebeurd is om motivatie uit te putten. De kans dat ze zich verslikken in hun gulzigheid om het terug goed te maken is niet gering. Ze moeten vooral rustig blijven en als de goede vorm van de wagen er is, dan volgt de rest vanzelf. Het team komt eveneens aanzetten met een update van bepaalde body onderdelen aan de achterkant van de wagen en een nieuw ontwikkelde remkoeling.

Bij Toro Rosso is de sfeer binnen het team niet optimaal. Beide piloten Buemi en Alguersuari liggen volgens de berichten met elkaar overhoop. Het is maar de vraag of hun prestaties op de baan daar niet onder zullen lijden. Op vrijdag komt ook Ricciardo opnieuw in actie voor het team. Misschien dat dit voldoende druk zet naar de twee vaste piloten om hun broek te doen optrekken en zich opnieuw te focussen op de belangrijkere dingen. In elk geval zal Toro Rosso op een herhaling van Australië willen mikken. Doorstoten tot in Q3 en in de punten eindigen. En als het niet te veel gevraagd is, liefst met twee wagens.

image

En dan zijn we bij de achterhoede gekomen. Lotus rijdt een thuisrace en zal voor eigen publiek uiteraard willen schitteren. Mike Gascoyne denkt dat Lotus beter zal doen dan in Australië. De karakteristieken van het circuit lijken meer op dat van Barcelona en dus hoopt het team dat ook de snelheid van de wintertest terug te zien zal zijn. Maar snelheid was niet het enige probleem, er is ook nog de betrouwbaarheid.

Virgin zal zich waarschijnlijk opnieuw eerst moeten focussen op het halen van de 107% regel om zondag aan de start te mogen verschijnen. Het team zal pas in Turkije een upgrade aan de wagen kunnen doorvoeren en zal voorlopig dus moeten roeien met de riemen die ze hebben. Jérôme kent het circuit wel van de GP2-Asia series, maar een volledige F1 race afstand in de hitte en vochtigheid van Maleisië zal nieuw zijn voor onze landgenoot. En als er dan toch regen zou moeten vallen, dan maar meteen genoeg en op het juiste moment zodat hij misschien een punt pakt. Maar zoals al eerder gezegd, eerst zorgen dat de start gehaald wordt.

Dat laatste geldt zeker voor HRT. Als ook hier het team niet aan de start verschijnt, moet het team zich misschien gaan afvragen of ze nog al die tijd en middelen willen verspillen om niet te mogen racen. Misschien zou het dan beter een licentie vragen in een lagere raceklasse. Teambaas Colin Kolles is er alvast van overtuigd dat ze dit weekend zullen racen. Wij nog niet helemaal.

De grote twijfelzaaier dit weekend is met voorsprong de regen. Als je het zo mag noemen tenminste want dit zijn geen Belgische buitjes die daar naar beneden komen. Als het droog blijft, dan krijgen we een race waarbij de bandenstrategie zeer belangrijk zal worden. Extreme hitte en een circuit dat veel van de banden vraagt zullen een stresstest worden voor de Pirelli P-Zero’s. En als het regent, dan zullen de banden misschien nog belangrijker worden want welk team heeft intussen voldoende ervaring kunnen opdoen met de intermediates en de full-wets? Voldoende om te weten op welk moment je moet of kan overschakelen op snellere types?

Juist, niemand!

image
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”GEPA_full_9946_GEPA-07041199007.jpg”;}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:35:”GEPA_full_3328_GEPA-02041099005.jpg”;}
Ronde twee van het Formule 1 seizoen van 2011 gaat binnen enkele uren van start in Maleisië met de oefensessies. Wij blikken alvast even vooruit op het weekend met een laatste stand van zaken vanuit de teams. Zowel het weer als de uitslag van de race zal moeilijk te voorspellen zijn.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print