GP Maleisië: Nabeschouwing

Na de wintertests konden de onderlinge verhoudingen al in potloodlijnen uitgezet worden. Nu de eerste race verreden is, kunnen ze al stilaan in pen getekend worden. Het wordt een strijd tussen Mclaren en Ferrari, zoals in het tijdperk van Schumacher en Hakkinen, met BMW als grootste underdog. Alvorens in Sepang de tweede fase van  de 19 races lange strijd aan te vatten, werd er aldaar nog een massale test voorzien. Enkel Spyker was afwezig om budgettaire redenen.

 

Ferrari was de voorbije jaren, samen met Renault, de betere in Maleisië. Hun grootste concurrent voor 2007, Mclaren, kon er nog niet enorm veel potten breken. Maar er was ‘hulpÂ’ op komst. Ferrari zou, net als BMW, flexibele bodems hebben. Mclaren vroeg de FIA om verduidelijking. Die kwam er in de vorm van strengere tests voor de bodemplaat, waardoor de veren niet meer gebruikt konden worden. Wat het exacte voordeel van deze bodems was, is niet gekend. Na Sepang zou men daar een beter beeld op hebben, maar een goed oordeel zal men pas na enkele races kunnen vellen. Bovendien had Raikkonens Ferrari-motor zwaar afgezien in Australië en zouden de pkÂ’s wat teruggeschroefd worden om toch maar de race uit te rijden in Sepang.

 

De oefensessies brachten toch wel enkele verrassingen teweeg. Williams-Toyota leek de vorm van Australië te bevestigen en zelfs nog beter te presteren. Ze deden het, net als in de race in Albert Park, beter dan de officiële ToyotaÂ’s. Evenzo waren de Red Bulls-Renault superieur over de Renaults, die verbazend slecht voor de dag kwamen. En de Super AguriÂ’s klopten nog steeds Honda. De klantenteams deden het in de trainingen beter dan hun grote broers (buiten dan het trio Ferrari-Torro Rosso-Spyker).

 

De kwalificatie was weer een moeilijk moment voor Rubens Barrichello. Door problemen met zijn bolide moest zich met de T-car kwalificeren. Deze was echter voor Button afgesteld. Er zat uiteindelijk niet meer in dan een 19de tijd. Ook Alex Wurz had problemen. Op het einde van de eerste sessie zat hij vast in een versnelling en kon hij zijn tijd niet meer verbeteren. De twee Super AguriÂ’s waren niet in hun sas op Sepang. Davidson haalde Q2 niet, maar hij was nog herstellende van een griepaanval. Sato strandde in Q2, maar plaatste zich nog wel voor Button. Uit de oefensessies en de eerste kwalificatiesessie bleek al dat het bij Renault niet goed ging. Als 11ste (Kovalainen) en 12de (Fisichella) gingen ze eruit.

Volgens de teams zou het tijdens Q2 gaan regenen dus iedereen reed zo snel als mogelijk zijn snelle ronde op een nog droog circuit. De weersvoorspellers hadden het echter bij het verkeerde einde. Uit de bewolkte hemel viel geen druppel tijdens de kwalificatie.

In de laatste sessie leek het erop dat Alonso zonder veel problemen zijn eerste pole bij Mclaren zou bemachtigen. De eindsprint van de FerrariÂ’s deed hem de das om. Felipe Massa kon met een kanontijd Alonso kloppen voor de pole. Ondanks dat Raikkonen zich in zijn laatste poging nog verbeterde, kwam hij iets meer dan 1 tiende tekort om de wereldkampioen te verslaan. Hamilton moest de hele tijd toezien op dit vechtend trio. Hij kon geen chrono neerzetten die in de buurt kwam. Toch haalde hij nog een vierde tijd. BMW was ook weer van de partij met een vijfde en zevende start