Waar we vorige week nog konden genieten van een geweldige spektakel wedstrijd, moesten we het vandaag stellen met heel wat minder.
De race begon nochtans goed. Massa en Raikkonen vochten om de leiding richting eerste bocht, maar de Fin besloot nog even te wachten en bleef wijselijk achter Massa. Achter de FerrariÂ’s werd er serieus gevochten. Trulli mistte het rempunt en week veruit, waardoor hij ook Heidfeld in de problemen bracht. Hamilton profiteerde en maakte enkele plaatsen goed.
Sebastien Bourdais parkeerde zÂ’n Toro Rosso in de grindbak na een spin en net voor het einde van ronde 1 tikte Rosberg Glock rond. Glock moest opgeven en Rosberg moest zÂ’n kapotte voorvleugel komen vervangen in de pit.
Na 4 ronden krijgt David Coulthard het moeilijk in achtste positie. Hij ziet Alonso en Heidfeld in zijn spiegels en richting de laatste bocht van ronde 5 rijden de 3 kemphanen zij aan zij. Heidfeld passeert zowel Alonso als Coulthard en op het rechte stuk van start en finish kan ook Alonso voorbij Coulthard rijden.
Adrian Sutil gaat van de baan in de zesde ronde en moet opgeven met een mechanisch probleem. Ondertussen lopen de beide FerrariÂ’s gestaag uit op Kubica, die op zijn beurt een voorsprong neemt op Webber, Hamilton en Trulli.
Terwijl achterin Nakajima voorbij Vettel rijdt, worden er vooraan snelle rondes gereden door afwisselend Massa en Raikkonen. In ronde 15 beginnen de FerrariÂ’s al te dubbelen en Rosberg, die ver naar achter is gevallen door zÂ’n aanrijding met Glock is het eerste slachtoffer.
Zo rijden we naar de eerste pitstops met een stop voor Webber in ronde 17. Al snel volgen ook Massa, Trulli en Heidfeld. Raikkonen rijdt een snelle ronde en probeert voor Massa terug op de baan te komen na zÂ’n pitstop, wat ook lukt in ronde 19.
Hamilton heeft een minder goede pistop en verliest heel wat tijd bij het vervangen van zijn rechter voorwiel. Door dit tijdverlies komt hij achter Webber en Heidfeld terug op het circuit.
Rond lap 25 vindt Hamilton aansluiting bij Webber en rondelang is de strijd om deze positie de belangrijkste in de race.
Vooraan neemt Raikkonen wat voorsprong op Massa, tot de Braziliaan een fout maakt, spint en vast komt te zitten in de gravelbak. De tweede spin voor Massa in twee races. Hierdoor komt Raikkonen in een zetel te zitten, met een voorsprong van meer dan 20 seconden op Kubica.
Kovalainen strijdt nog een hele tijd met Trulli, terwijl Hamilton nog steeds achter Webber zit.
Raikkonen stopt voor een tweede keer in ronde 39 en sluit terug aan achter Kubica. Een ronde later duikt ook Webber de pit in waardoor Hamilton vrije baan krijgt. Webber verliest plaatsen aan Hamilton en Heidfeld.
Even later begeeft er opnieuw een Ferrari motor, dit keer is het de krachtbron van Vettel achterin de Toro Rosso.
In ronde 44 neemt Raikkonen de leiding opnieuw over na de pitstop van Kubica en in ronde 45 en 46 komen de Mclaren-rijders binnen voor een tweede stop.
Barrichello gaat ondertussen opnieuw in de fout in de pit, hij rijdt te snel en moet een stop&go ondergaan. De Braziliaan reed in 12e positie en verliest bij gevolg geen punten door deze straf.