GP Monaco: Voorbeschouwing

Circuit: Circuit de Monaco
Plaats: Monte Carlo, Monaco
Lengte: 3,340 km
Ronden: 78
Totaal: 260,520 km
Ronderecord: Michael Schumacher – Ferrari – 1’14.439

Klik hier voor de circuitfiche

Het unieke circuit van Monaco is een stratencircuit, gelegen in Monte Carlo, een gedeelte van de stadstaat Monaco.

De 3.367 km lange baan is nog steeds de parel in de kroon van de F1, ondanks het feit dat het claustrofobisch smal is en voornamelijk bestaat uit langzame, bijna onmogelijke bochten die een bovenmenselijke concentratie vereisen. Monaco is één van de weinige circuits dat deel uitmaakt van de F1 kalender sinds het allereerste kampioenschap in 1950. Het stadsdecor zorgt voor een betoverend mooi sponsorvriendelijk spektakel, maar in het huidige tijdperk waarin veiligheid eerst komt, loopt Monaco behoorlijk achter.

Een rondje op het circuit van Monaco

De eerste bocht van het circuit is Saint Devote een rechtse bocht in 2e versnelling. Hierna volgt een recht stuk bergop waar de rijders kunnen opschakelen naar 6e versnelling. Zo laat mogelijk remmen voor de Massenet bocht. Een blinde bocht waarin dus zeer laat moet geremd worden. De rijders laten de wagen in de bocht rollen in 3e versnelling. Zo komen we aan de Casino bocht, dit is rechtse bocht die ons op een klein recht stukje brengt. De wagens rijden hier bergafwaarts. Remmen en terugschakelen naar 1e versnelling voor heel trage rechtse, de Mirabeau. Snel opschakelen naar 2e versnelling en meteen weer in de ankers voor de traagste bocht van het circuit, de Loews-hairpin. 2 rechtse bochten in 1e versnelling brengen ons op het recht stuk dat de beroemde tunnel in duikt. Dit is het snelste gedeelte van het circuit met een topsnelheid van ongeveer 300 km per uur. Na een korte verblinding door de zon bij het uitkomen van de tunnel zien de rijders de volgende bocht aankomen. Weer bergafwaarts remmen voor een rechts links rechts chicane. Een recht stukje en een snelle linkse bocht de Tabac bocht die in 3e versnelling wordt genomen. Hier moet zo snel mogelijk uitgeaccelereerd worden voor de snelle chicane aan het zwembad. Hard remmen voor de 2e chicane aan het zwembad. De volgende bocht is de Rascasse een bocht naar rechts in 3e versnelling. Opschakelen en meteen terug remmen voor de laatste bocht van het circuit die ons weer op het rechte stuk van start en finish brengt.

De weersvoorspelling voor het weekend

Het anders zo zonnige Monaco kan dit weekend wel eens een heel ander weertype te verduren krijgen.

Het hele weekend is er kans op regen bij temperaturen van 18°C

Tijdschema voor de GP van Monaco

Donderdag 22 mei 2008 (!)

Vrije training 1 – Van 10.00 tot 11.30 uur

Vrije training 2 – Van 14.00 tot 15.30 uur

Zaterdag 24 mei 2