GP van Abu Dhabi: Round Up

Vreugdekreten in het kamp van McLaren wanneer Hamilton nog eens op het hoogste schavotje mag staan. Whitmarsh kondigde meteen aan dat dit nog maar het begin is van Lewis zijn remonte naar de top. Maar is die stelling wel terecht?
a:1:{s:9:”file_name”;s:14:”GU5G8554_1.jpg”;}
Toegegeven, Hamilton reed een knappe race en zorgde er netjes voor dat hij op geen enkel moment in gevaar kwam. Het leek nog even spannend te worden toen Alonso langer buiten bleef voor de laatste pitstop, maar de Brit kon de Ferrari achter zich houden en pakte de felbegeerde zege die hij nodig had voor zijn moraal. Alleen vragen wij ons natuurlijk af in welke mate je kan spreken van een remonte? Feit is dat Vettel al bijna twee wagens voorsprong had in de eerste bocht en dan rijst de vraag of Hamilton ook had kunnen winnen, als die lekke band er niet was geweest?

Al willen we niet te veel in de voorwaardelijke wijs praten want met ‘indien’ of ‘als’ kan je natuurlijk alles bewijzen. We willen alleen nog wat nuchter blijven als ze bij McLaren al spreken over de comeback van Hamilton. De statistieken geven immers een heel andere realiteit weer. In die mate zelfs dat Hamilton tot voor de GP van Abu Dhabi sinds 2008, elk jaar minder ronden aan de leiding gereden heeft. Hij heeft zich bij wijze van spreken dus maar net kunnen redden van een nog slechter seizoen dan vorig jaar. Maar hij deed wat hij moest doen, niet alleen om de statistieken te keren, ook om de kans om Button te kunnen verschalken in de stand nog levend te houden. De GP van Brazilië zal uitwijzen wie van de twee voormalige wereldkampioenen zich de beste van 2011 mag noemen bij McLaren.

image

Alonso keert tevreden terug uit Abu Dhabi. Er ontbrak nog één trofee in zijn kast en die plek is nu opgevuld met zijn tweede plaats. Alonso reed een sterke race. De manier waarop hij elke race opnieuw alles in de strijd gooit om met de inferieure Ferrari toch een degelijk resultaat neer te zetten is bewonderenswaardig. Een vechter in hart en nieren die (bijna) nooit opgeeft. Felipe Massa kwam niet verder dan de vijfde plaats en deed zijn best om zichzelf niet uit de race te zetten. Opnieuw is hij de grootste belager van zichzelf. Het komende seizoen wordt het moment van de waarheid, maar als Ferrari met een goede wagen op de proppen kan komen en de resultaten blijven uit, dan zien we hem nog niet direct het seizoen volmaken bij de Scuderia.

Bij Mercedes werd het ongetwijfeld warm op de pitmuur in de eerste ronde. De strijd tussen Rosberg en Schumacher kwam daar tot een hoogtepunt toen geen van beide heren voor elkaar wilden wijken. Uiteindelijk was het Rosberg die de bovenhand haalde en zijn voorsprong in het klassement opnieuw wat vergroot ten opzichte van eerste en enige concurrent Schumacher. Hij zal er alles aan doen om ook in Brazilië voor de Duitser te eindigen en zijn positie binnen het team te versterken. Al moet er bij gezegd worden dat de status van Schumacher bij Mercedes nooit diezelfde is geweest als in zijn Ferrari periode. Dat zal hij zelf ook wel geweten hebben voor hij tekende want bij Mercedes zullen ze goed beseffen dat de toekomst niet bij de zevenvoudig wereldkampioen ligt. Met alle respect voor de man zelf.

image

Renault stelt opnieuw teleur, geen punten uit Abu Dhabi. Het lijkt er op alsof het team de weg wat kwijt is. Petrov heeft het niet in zich om het team op sleeptouw te nemen en van Senna kan je dat niet verwachten met zijn geringe ervaring. Het lijkt dus zeer logisch dat de deur voor Kubica nog steeds openstaat, maar of en wanneer de Pool terugkeert is allesbehalve duidelijk. Wel duidelijk is dat het team behoefte heeft aan iemand die de wagen terug op punt kan krijgen en dan hebben we het niet alleen over de technische kant. De interactie en feedback van de piloot naar de ingenieurs zijn minstens even belangrijk. Dat zit er blijkbaar niet in bij Renault en slagen ze er niet in om de resultaten van het begin van het seizoen opnieuw te evenaren.

Force India daarentegen bevestigen wat ze waard zijn en daarmee zijn ze intussen zo goed als zeker van de zesde plaats in het eindklassement. Zowel Di Resta als Sutil eindigden in de punten. Sutil heeft daarbij misschien zijn argumenten voor een zitje in 2012 wat kracht kunnen bijzetten. Sauber staat terug los van Toro Rosso, al is het maar met één mager puntje. Maar dat puntje betekende wel het einde van een reeks puntenloze finishes voor Kobayashi. Perez had problemen met zijn KERS en in tegenstelling tot wat velen dachten dat een teamorder was, sukkelde Perez met zijn wagen toen Kobayashi hem het laatste punt afsnoepte. Het resultaat voor het team zou hetzelfde geweest zijn.

image

Alguersuari kan geen punten pakken, maar nog slechter liep het af voor Buemi. Hij kwam niet aan de finish. Team Lotus kon de prestaties van de vorige twee wedstrijden niet herhalen in Abu Dhabi en Kovalainen en Trulli moesten lange tijd zelfs tegen de achterkant van de Virgin van Glock aankijken. Trulli zou volgens de geruchten op de schopstoel zitten bij Lotus. Hij heeft dan wel een contract, nergens in dat contract wordt er ook maar met één woord over racen gerept. En niemand minder dan de naam van D’Ambrosio wordt met Team Lotus gelinkt. Al wil Jérôme zich niks van geruchten aantrekken en focussen op de eigen race. Die liep in Abu Dhabi niet goed af wegens een remprobleem. Dat kan je niet aan hem verwijten en technische pannes horen nu eenmaal bij het racen. Brazilië zal voorlopig de laatste race met een Belg in het veld worden tot we de bevestiging krijgen van een contract voor 2012.

Brazilië lijkt ook de laatste race te worden van Barrichello. Samen met ploegmaat Maldonado vertrok hij van op de laatste rij en daarmee was dan ook de slechtste kwalificatie uit de geschiedenis van Williams een feit. De bedorven kers op de taart van een desastreus seizoen. De komst van Kimi lijkt meer en meer realiteit te worden en alvast één positief element voor de Fin is dat het bijna niet slechter kan dan dit. Al zal hij sterk uit zijn pijp moeten komen wil hij niet de slechts geklasseerde wereldkampioen op de grid zijn. En dat verlost Schumacher dan misschien weer uit zijn huidige ‘lijdende’ positie.

image

Van Abu Dhabi onthouden we vooral dat de opmars van Vettel wel gestuikt kan worden, zij het dan door Pirelli, dat de voorvleugel van Ferrari toch niet de overspoten vleugel van Webber uit Monza is, dat twee DRS zones soms van het goede te veel is en dat Hamilton in de toekomst waarschijnlijk zijn vriendin zal thuislaten en zijn moeder zal meenemen.

En nu naar Brasil!