GP van Abu Dhabi: Warm Up

Ronde 18 in het kampioenschap en we bevinden ons in Abu Dhabi. De plaats waar vorig jaar de ontknoping plaatsvond in wat waarschijnlijk een van de spannendste seizoenen uit de Formule 1 is geweest. Dit jaar ligt dat wat anders, maar toch valt er voor sommigen nog wat te winnen of verliezen, voornamelijk eer.
a:1:{s:9:”file_name”;s:18:”106777697_10_1.jpg”;}
Eer heeft Vettel intussen meer dan voldoende. De jongste tweevoudig wereldkampioen heeft de laatste twee races nogmaals bevestigd waarom hij de nummer één is in het kampioenschap en rijdt rond als een bevrijd mens, op zoek naar het volgende record om te laten sneuvelen. Dat ligt weer net iets anders voor Webber die graag nog een overwinning zou willen voor het seizoen om is, maar hij heeft veel concurrentie voor die plaats en niet alleen van zijn ploegmaat.

De kandidaat die het dichtste op de Red Bull van Vettel volgt is Button. De Brit ligt een straatlengte voor op zijn ploegmaat en het zal voor Hamilton deze race moeten keren. Zo niet zal het voor hem de eerste keer in zijn carrière zijn dat hij achter zijn ploegmaat zal eindigen in de eindstand van het klassement. Button is de favoriet voor de tweede plaats in het klassement, maar zegt zelf liever nog een overwinning te behalen dan de tweede plaats. En dat zegt ook Alonso.

image

Piloten willen maar een ding, winnen, al wat daarna komt is niet belangrijk. Dat is de stelling van de Spanjaard bij Ferrari. Toch zal het een bitter weerzien worden tussen Alonso en Abu Dhabi. De plaats waar hij vorig jaar favoriet was om voor de derde maal in zijn carrière kampioen te worden. We weten intussen hoe dat verhaal geëindigd is, maar ook dit jaar is het er niet van gekomen, verre van. Een overwinning is misschien wat te hoog gegrepen voor Alonso, al weet je dat nooit met Ferrari, maar een podiumplaats zou een mooie beloning zijn voor de vechtlust. Niet alleen van hem, maar ook het team. Het is Alonso trouwens nog nooit gelukt om in Abu Dhabi op het podium te staan. Massa krijgt intussen het vertrouwen van het team en ook volgend seizoen zal hij volgend Domenicali nog bij Ferrari rijden. Al mag je nooit te zeker zijn ingeval het temperament en de wispelturigheid van Di Montezemolo.

Bij Mercedes hebben ze minder last van de concurrentie en daar is het vooral de strijd tussen Rosberg en Schumacher die nog beslist moet worden. Van Renault hebben ze niet meer veel te vrezen. De Franse renstal prestaart ondermaats, en dat is Boulllier niet ontgaan. Onaanvaardbaar noemde hij het. Volgens de teambaar lag het trouwens niet aan de wagen, want op de oefensessies blijkt dat de wagen duidelijk snel genoeg is. Benieuwd of de boodschap ook aangekomen is bij de piloten en of die laatste zich kunnen herpakken.

image

De strijd in het middenveld is momenteel zo wat de hardst bevochten. Force India, Sauber en Toro Rosso liggen vrij dicht op elkaar. Toro Rosso verkeert in bloedvorm en waarschijnlijk zullen ze Sauber nog achter zich kunnen laten. Force India is misschien wat te ver uitgelopen, al blijft alles momenteel nog mogelijk. Ook zijn we benieuwd of Lotus, die intussen goedkeuring hebben gekregen om hun naam te veranderen naar Caterham, de goede lijn kan doorzetten. Zo zal dit team dan toch nog enigszins kunnen tegemoetkomen aan de verwachtingen die ze in het begin van het seizoen hadden. Dat zal zeker niet het geval zijn voor Williams. Het is moeilijk in te beelden dat dit team ooit één van de succesvollere teams op de grid is geweest. De geruchten over de komst van Kimi Räikkönen krijgen steeds meer vorm. of het een stap vooruit betekent, is een andere vraag. Het antwoord daarop zullen we volgend seizoen pas kunnen geven.

Virgin en HRT blijven dus alleen achter in de staart van de grid. Daarbij staat HRT ook nog steeds voor in het klassement door een betere eindklassering van Liuzzi. Het ziet er dus naar uit dat Virgin ook dit jaar weer als laatste zal eindigen in het klassement. Momenteel gaan er ook berichten de wereld rond over een vervanging van D’Ambrosio door Charles Pic, maar noch Virgin, noch Pic willen bevestigen of deze ook kloppen. Aan de andere kant kan men zich natuurlijk ook de vraag stellen waarom ze gewoon niet ontkennen dat er iets van waar is. Laten we hopen van niet.

Banden en weer
imageEen regenrace zit er niet in. Pirelli voorziet zachte en medium compounds voor deze race, maar op vrijdag zullen de teams al de kans krijgen om wat te experimenteren met rubbers voor het komende seizoen. Dat zullen dus drukke oefensessies worden als de teams zo veel mogelijk data willen vergaren. Wat bandenslijtage betreft is het een beetje koffiedik kijken. De temperatuur ligt in Abu Dhabi wat hoger, maar gezien de race bij het vallen van de avond wordt gereden, zullen ook de temperaturen zakken. Dat zal er voor zorgen dat de levensduur van een setje wat langer wordt. Ook zal in Abu Dhabi ook het systeem van twee onafhankelijke DRS zones opnieuw gebruikt worden.

Toen in Abu Dhabi
We kunnen er eigenlijk niet meer langs kijken. Het seizoen 2010 kende een ongemeen spannende ontknoping in de beslissing van de titelstrijd. De race op zich in Abu Dhabi was minder spectaculair, maar we waren intussen als toeschouwer wel wat verwend geweest. En omdat het zo een ongelofelijk mooi seizoen is geweest dat daar zijn einde kende, hebben we besloten om de beelden van 2010 nog eens boven te halen. Geef nu zelf toe, elk excuus is goed om er nog eens naar te kijken.

De GP op TV
Zaterdag 12/11
VT4 13.55 – 15.05; La Deux 10.25 – 11.40; BBC1 13.15 – 15.30; RTL 12.30 – 15.25
Zondag 13/11
VT4 13.40 – 14.30; La Une 13.55 – 16.05; BBC1 13.15 – 16.10; RTL 12.55 – 16.25