GP van Australië: Carlos Sainz en Ferrari zegevieren, drama voor Max Verstappen

Ferrari
Ferrari

Carlos Sainz heeft op het Albert Park Circuit de GP van Australië gewonnen, Charles Leclerc finishte als tweede en maakte er zo een dubbeloverwinning voor Ferrari van. Drama was er voor Max Verstappen die al in het begin van de race moest opgeven door een technisch probleem.

Max Verstappen mocht de race van op de pole aanvatten en de drievoudig wereldkampioen kende een goede start. Ook Carlos Sainz kwam naast Verstappen op de eerste startrij goed weg maar Verstappen meteen echt aanvallen kon Sainz niet, de Spanjaard bleef op de tweede plaats rijden.

Iedereen vlot door de eerste bochtencombinatie in Australië, dat gebeurt ook niet al te vaak op het Albert Park circuit. We zagen in de openingsronde wel Carlos Sainz redelijk dicht achter Max Verstappen volgen, de Spanjaard slaagde erin om Verstappen meteen onder druk te zetten, zeker met DRS vanaf de tweede ronde.

In de tweede ronde zette Carlos Sainz met de hulp van DRS de aanval in op Max Verstappen en tot dolle vreugde van het Australische publiek slaagde Sainz erin om Verstappen te passeren en de leiding in de race te veroveren.

Twee ronden later was het drama voor Max Verstappen want plots was er rook achteraan zijn Red Bull F1-bolide. Verstappen leek aanvankelijk volgas door te gaan maar plots zagen we Verstappen dan toch vertragen.

Verstappen schreeuwde het uit over de boordradio, de Nederlander zijn remschijf rechts achteraan stond in brand en ontplofte wat voor spectaculaire beelden zorgde.

Verstappen slaagde erin om nog tot in de pits te rijden maar daar zat er niets anders op dan op te geven. Geen evenaring van tien overwinningen op rij voor Verstappen en zijn eerste opgave in een zeer lange tijd.

In ronde 17 zagen we ook plots Lewis Hamilton traag rijden, de Mercedes-krachtbron gaf de geest en ook Hamilton moest opgeven. Het gezicht van Toto Wolff in de Mercedes-garage sprak boekdelen.

Omdat de wagen van Lewis Hamilton vlak naast de baan in het gras stond kregen we een virtuele safety car. Net te laat voor raceleider Carlos Sainz want die had net zijn eerste pitstop afgewerkt. Fernando Alonso kon wel profiteren van de virtuele safety car want hij verloor tijdens zijn pitstop veel minder tijd en wist zo op te schuiven naar de vijfde plaats.

Sergio Perez was echter aanzienlijk sneller dan Alonso en de Mexicaan wist na zijn pitstop snel zijn achterstand op Alonso goed te maken en de vijfde plaats van Alonso in te nemen. Toch bleef het maar een povere race van Perez want veel meer dan stridjen voor een vijfde plaats leek er niet echt in te zitten.

Na de pitstops was Lando Norris achter Oscar Piastri terecht gekomen maar de Brit stond op nieuwere banden. Bij McLaren besloten ze dan ook teamorders boven te halen waardoor Oscar Piastri zijn derde plaats moest afstaan aan Norris. Niet leuk voor het Australische thuispubliek maar wel een logische keuze. Norris was duidelijk de snellere van de beide McLarens.

Vooraan werkte Carlos Sainz ondertussen een probleemloze race af, Charles Leclerc controleerde ook zijn voorsprong op de beide McLarens. Lando Norris kon de kloof naar Charles Leclerc niet meer dichten en moest tevreden zijn met de derde plaats.

In de allerlaatste ronde kregen we nog een redelijk spectaculair beeld te zien van George Russell die met zijn Mercedes F1-bolide op zijn zijkant lag. Russell had in een bocht de controle over zijn wagen verloren, ging door de grindbak en crashte tegen de muur. Daardoor kregen we nog een virtuele safety car waaronder de race werd uitgereden.

Uiteindelijk een erg vlotte overwinning voor Carlos Sainz, de derde overwinning in de Spanjaard zijn F1-carrière. Charles Leclerc maakte er met zijn tweede plaats meteen ook een dubbeloverwinning van.

Allebei doen ze een goede zaak in de strijd om het kampioenschap, zeker gezien de opgave van Max Verstappen. Ferrari op haar beurt doet uiteraard ook een goede zaak in het constructeurskampioenschap.

Bij Ferrari mocht er dus een stevig feestje gebouwd worden terwijl het bij Red Bull zoeken wordt naar de oorzaak van het remprobleem van Max Verstappen zo vroeg in de race. Binnen twee weken is er de GP van Japan, afwachten of Red Bull dan kan terugslaan.