De openingsrace van het F1-seizoen 2025 draaide dankzij de regen uit op een spektakelrace met verschillende safety cars en crashes. Uiteindelijk slaagde Lando Norris erin om onder verraderlijke omstandigheden te zegevieren, Max Verstappen beperkte in de titelstrijd de schade door vlak achter Norris als tweede te finishen.
Our stars of 2025! ❤️#F1 #AusGP pic.twitter.com/fZHkB8KxYB
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Na een droge kwalificatie waarin beide McLarens zich op de eerste startrij kwalificeerden met Lando Norris op de pole voor Oscar Piastri was het uitkijken wat Max Verstappen van op de derde plaats zou kunnen. We kregen immers een regenrace en een start op een natte baan.
The formation lap begins 👀#F1 #AusGP pic.twitter.com/iVCxkUrrrB
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Wie om 5u Belgische tijd was opgestaan mocht zich opmaken voor een spektakelrace. Regen, heel wat rookies op de startgrid en nieuwe wagens die voor de eerste keer in de regen moeten rijden, dat is daar immers een ideale mix voor.
Isack Hadjar has made contact with the wall at Turn 2 😦#F1 #AusGP pic.twitter.com/avk1A0GtGC
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Tijdens de formatieronde kregen we al meteen een eerste crash want Isack Hadjar verloor in de eerste bochtencombinatie de controle over zijn wagen. De start van de race werd dan ook uitgesteld. Hadjar werd in de paddock getroost door de vader van Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton's father, Anthony, came over to console Isack Hadjar after crashing in his F1 debut ❤️
— ESPN F1 (@ESPNF1) March 16, 2025
All class 👏 pic.twitter.com/bFj8wEre0X
Met een kwartier vertraging kregen we dan toch de start van de race. Lando Norris bleef aan de leiding van de race, voor Oscar Piastri die moest verdedigen tegenover een goed gestarte Max Verstappen. Verstappen schoof op naar de tweede plaats, Piastri viel terug naar de derde plaats.Wat verderop zagen we ook Charles Leclerc een erg goede start maken, Leclerc won enkele posities en schoof op naar de vijfde plaats.
Safety Car deployed 🟡
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Jack Doohan is OUT of the race on the first lap 😩#F1 #AusGP pic.twitter.com/gWCo1pN9Rr
Jack Doohan verloor even later de controle over zijn wagen, Doohan zijn race zat erop en we kregen de safety car op de baan. Ook achter de safety car bleef het echter figuurlijk ‘rijden op eieren’.
Carlos Sainz is in the wall and out of the Grand Prix! 😱#F1 #AusGP pic.twitter.com/O5JOFt8ldO
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
In de laatste bocht van het circuit verloor Carlos Sainz de controle over zijn wagen en crashte hij, ook zijn race zat erop. Daarmee was hij de derde racewinnaar op rij in Australië die het jaar daarna moest opgeven.
The Melbourne curse is real 👀 #AusGP pic.twitter.com/JWy01lrzIa
— Autosport (@autosport) March 16, 2025
We kregen na enkele ronden achter de safety car een ‘rollende start’. Daarbij bleef Lando Norris aan de leiding voor Max Verstappen, Oscar Piastri op zijn beurt kon Verstappen niet echt bedreigen. Vooral op de baan blijven was de boodschap, zeker tijdens deze beginfase van de race en de eerste race van het seizoen.
🟢 Green flag 🟢
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Lando Norris sets the pace, leading the field into racing conditions ahead of Max Verstappen and Oscar Piastri#F1 #AusGP pic.twitter.com/9qZlBzbhlf
Het was ook een kwestie van zo goed mogelijk de wagens op de ideale rijlijn te houden, daar droogde het circuit immers op terwijl het naast die ideale rijlijn duidelijk een heel stuk natter lag.
Lap 11/57: Finding our rhythm in the changing conditions 👌 @Charles_Leclerc – P5@LewisHamilton – P8 pic.twitter.com/iOavGBfEop
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) March 16, 2025
De intermediates niet te laten oververhitten was ook belangrijk, dit om de levensduur van de banden zo lang mogelijk te houden. Raceleider Lando Norris probeerde zijn intermediates al na enkele ronden af te koelen door op het rechte stuk langs start-finish een alternatieve rijlijn te hanteren.
Keeping those tyres cool 🌧️
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Lando Norris using an unconventional line down the pit straight… 👇#F1 #AusGP pic.twitter.com/O79PNt8WK6
Kimi Antonelli ging voorbij aan Nico Hulkenberg maar kort daarna spinde hij omdat hij te fel over het gras was gereden. Antonelli hield de wagen net uit de muur en moest even later opnieuw voorbij gaan aan Hulkenberg.
A spin for Antonelli 😬
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
He rejoins after rotating the car in an identical way to his team mate in practice!#F1 #AusGP pic.twitter.com/g8hZA7FjWH
Vijftien ronden ver in de race zagen we Lando Norris, Max Verstappen en Oscar Piastri redelijk dicht bij elkaar rijden zonder elkaar echt aan te vallen.
LAP 15/57:
— McLaren (@McLarenF1) March 16, 2025
Lando 🇬🇧 P1
Oscar 🇦🇺 P3 #McLaren | #AusGP 🇦🇺 pic.twitter.com/SHKZR3W7hD
Twee ronden later zagen we Max Verstappen echter plots meer dan twee seconden achter Lando Norris rijden. Even later volgde echter ook nog een foutje van Verstappen die bij het aanremmen voor een bocht een beetje rechtdoor ging en daarvan profiteerde Oscar Piastri meteen om voorbij te gaan aan Verstappen.
Piastri passes Verstappen! 😱
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The Red Bull driver pushes too hard and runs wide, dropping to third position#F1 #AusGP pic.twitter.com/JrggVsnIzu
Liam Lawson zagen we in de andere Red Bull dan weer een plaats goedmaken na een risicovol inhaalmanoeuvre op Esteban Ocon. Lawson slaagde er echter in de wagen onder controle te houden en applaus volgde van op de tribunes.
Edge of your seat stuff! 😮
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
A risky move from Liam Lawson to get past Esteban Ocon#F1 #AusGP pic.twitter.com/djt9RtVqGT
Vooraan zagen we beide McLarens ondertussen stevig wegrijden van Max Verstappen, ze reden allebei een verschroeiend hard tempo dat Verstappen duidelijk niet kon volgen. Charles Leclerc had ondertussen last van te veel water in zijn cockpit en daar reageerde zijn race-engineer op met ‘legendarische woorden’.
I LOVE CHARLES LECLERC. pic.twitter.com/yv7OdURyzf
— tami. (@Vetteleclerc) March 16, 2025
Lewis Hamilton reed ondertussen al ronden lang achter Alex Albon in de Williams. Voor Hamilton, die normaal zeer goed is in de regen, was het duidelijk nog zoeken naar het juiste gevoel in de wagen. Ook aan de radioboodschappen van zijn race-engineer had hij ‘weinig boodschap’.
We’re at the halfway mark.
— Atlassian Williams Racing (@WilliamsRacing) March 16, 2025
Alex is still holding down P7 👊 pic.twitter.com/zEOPPRvI63
Vooraan zagen we Oscar Piastri naderen op Lando Norris. Beide McLaren hadden ondertussen een voorsprong van zo’n 15 seconden op Max Verstappen. Voor McLaren was het een kwestie van beide wagens veilig aan de finish krijgen en maximaal punten scoren, daarom kreeg Piastri te horen dat hij achter Norris moest blijven.
McLaren tell Oscar Piastri to "hold position" behind Lando Norris… 👀
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Piastri 📻: "I'm faster but OK"#F1 #AusGP pic.twitter.com/peCgVqCgwM
Piastri ging even iets te breed in een bocht waardoor er grind op de kerbstones kwam te liggen. Toeval of niet, net in dezelfde bocht crashte Fernando Alonso even later en kregen we de safety car op de baan.
Nooo!! Fernando Alonso has crashed 😱
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The Safety Car is deployed in order to recover his Aston Martin#F1 #AusGP pic.twitter.com/wKbd1FU6G3
Weg de grote voorsprong van beide McLarens en al de wagens die de pitlane binnen kwamen. Bijna alle wagens kwamen binnen voor droogwberbanden. Een risico want naast de ideale rijlijn lag het nog nat en er was uiteraard ook nog kans op regen.
Lots of pit stops under this SC period… 🔧
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Including a McLaren double-stack for race leader Lando Norris and Oscar Piastri#F1 #AusGP pic.twitter.com/n5gLoNqGoe
Achter de safety car leek de twijfel bij Lando Norris toe te slaan. Vooral omwille van de wisselend weersomstandigheden was er twijfel over wanneer er al dan niet eventueel teruggekeerd zou worden van clicks naar intermediates.
A close moment between Verstappen and Bearman, who exits the pit lane right beside the Red Bull 😮#F1 #AusGP pic.twitter.com/QhbWKwheej
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Tijdens de safety car kregen we een ‘momentje’ tussen Max Verstappen en Oliver Bearman die na een pitstop uit de pitlane kwam gereden. Op droogweerbanden reden de McLarens na de herstart weg van Verstappen.
Green, green, green! 🟢
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The top three are pushing hard as DRS is enabled once more 💪#F1 #AusGP pic.twitter.com/ZL74KSrUgv
Amper twee ronden verder begon de voorspelde regen uit lucht te vallen en dat zorgde voor heel wat schuivers. Beide McLarens gingen door de grindbak en ook Max Verstappen ondervond moeite om op de baan te blijven.
Piastri is OFF and Norris pits!
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
The rain is coming down and Piastri now gets back on track! ☔️#F1 #AusGP pic.twitter.com/4TWZdi22lZ
Lando Norris’ mum’s reaction to Oscar Piastri going off track at the Australian Grand Prix 😅 pic.twitter.com/vGtIb2K56I
— ESPN F1 (@ESPNF1) March 16, 2025
Piastri leek vast te komen te zitten in het gras maar uiteindelijk slaagde de Australiër er tot vreugde van het thuispubliek toch in om opnieuw weg te rijden. We kregen spektakel want verschillende rijders gingen naast de baan en opnieuw kregen we de safety car op de baan.
CHAOS!! The @astonmartin Safety Car is deployed once again 🟡
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Lawson makes contact with the wall and Bortoleto is off the road#F1 #AusGP pic.twitter.com/cGjFwFPjsS
De wagens opnieuw binnen om over te schakelen op intermediates. Lando Norris bleef uiteindelijk aan de leiding van de race, al reed Lewis Hamilton kort wel aan de leiding van de race omdat ze bij Ferrari beide wagens iets te lang op de baan lieten.
Lap 48/57: Both Lewis and Charles pits it’s a clean double stack for Inters pic.twitter.com/mHXSieeVtw
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) March 16, 2025
Bij de herstart bleef Lando Norris aan de leiding voor Max Verstappen. Charles Leclerc op zijn beurt kende een goede en aandachtige herstart waarbij hij meteen voorbij ging aan Lewis Hamilton.
Never give up!
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
An unbelievable move right at the end from Oscar Piastri on Lewis Hamilton 👏#F1 #AusGP pic.twitter.com/7A4VFZN6S2
We kregen nog een superspannend slot van de race waarin Max Verstappen kwam aansluiten bij Lando Norris en de Brit tijdens de laatste twee ronden nog stevig onder druk zette. Ondanks de hulp van DRS geraakte Verstappen echter niet meer voorbij aan Norris. Piastri haalde Lewis Hamilton tijdens het slot nog in en dat met een gewaagd inhaalmanoeuvre.
🗣️ "My weekend has been amazing from the get go… A long season ahead, we've just got to keep pushing"
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Lando Norris clinches the first race win of the season 👏#F1 #AusGP pic.twitter.com/wLmkEX4gbX
Lando Norris mocht zo dus aan het einde van een incidentrijke en spectaculaire GP van Australië zegevieren, voor Max Verstappen en George Russell die het podium vervolledigde. Feestje dus bij McLaren maar eigenlijk hadden ze op de plaatsen één en twee moeten finishen. Oscar Piastri moest na zijn schuiver echter tevreden zijn met de negende plaats.
The moment @LandoNorris crossed the line to win in Australia! 🇦🇺👀#F1 #AusGP pic.twitter.com/YGuL05IMki
— Formula 1 (@F1) March 16, 2025
Max Verstappen beperkte de schade in de titelstrijd, vooral omdat het er op een bepaald moment naar uitzag dat McLaren een vlotte 1-2 zou behalen. Binnen een week is er al de tweede race van het seizoen: de GP van China en dan krijgen we meteen ook al een raceweekend met sprintrace.