GP van Australië: Lando Norris wint spektakelrace, Max Verstappen beperkt de schade op P2

McLaren F1 team
McLaren F1 team

De openingsrace van het F1-seizoen 2025 draaide dankzij de regen uit op een spektakelrace met verschillende safety cars en crashes. Uiteindelijk slaagde Lando Norris erin om onder verraderlijke omstandigheden te zegevieren, Max Verstappen beperkte in de titelstrijd de schade door vlak achter Norris als tweede te finishen.

Na een droge kwalificatie waarin beide McLarens zich op de eerste startrij kwalificeerden met Lando Norris op de pole voor Oscar Piastri was het uitkijken wat Max Verstappen van op de derde plaats zou kunnen. We kregen immers een regenrace en een start op een natte baan.

Wie om 5u Belgische tijd was opgestaan mocht zich opmaken voor een spektakelrace. Regen, heel wat rookies op de startgrid en nieuwe wagens die voor de eerste keer in de regen moeten rijden, dat is daar immers een ideale mix voor.

Tijdens de formatieronde kregen we al meteen een eerste crash want Isack Hadjar verloor in de eerste bochtencombinatie de controle over zijn wagen. De start van de race werd dan ook uitgesteld. Hadjar werd in de paddock getroost door de vader van Lewis Hamilton.

Met een kwartier vertraging kregen we dan toch de start van de race. Lando Norris bleef aan de leiding van de race, voor Oscar Piastri die moest verdedigen tegenover een goed gestarte Max Verstappen. Verstappen schoof op naar de tweede plaats, Piastri viel terug naar de derde plaats.Wat verderop zagen we ook Charles Leclerc een erg goede start maken, Leclerc won enkele posities en schoof op naar de vijfde plaats.

Jack Doohan verloor even later de controle over zijn wagen, Doohan zijn race zat erop en we kregen de safety car op de baan. Ook achter de safety car bleef het echter figuurlijk ‘rijden op eieren’.

In de laatste bocht van het circuit verloor Carlos Sainz de controle over zijn wagen en crashte hij, ook zijn race zat erop. Daarmee was hij de derde racewinnaar op rij in Australië die het jaar daarna moest opgeven.

We kregen na enkele ronden achter de safety car een ‘rollende start’. Daarbij bleef Lando Norris aan de leiding voor Max Verstappen, Oscar Piastri op zijn beurt kon Verstappen niet echt bedreigen. Vooral op de baan blijven was de boodschap, zeker tijdens deze beginfase van de race en de eerste race van het seizoen.

Het was ook een kwestie van zo goed mogelijk de wagens op de ideale rijlijn te houden, daar droogde het circuit immers op terwijl het naast die ideale rijlijn duidelijk een heel stuk natter lag.

De intermediates niet te laten oververhitten was ook belangrijk, dit om de levensduur van de banden zo lang mogelijk te houden. Raceleider Lando Norris probeerde zijn intermediates al na enkele ronden af te koelen door op het rechte stuk langs start-finish een alternatieve rijlijn te hanteren.

Kimi Antonelli ging voorbij aan Nico Hulkenberg maar kort daarna spinde hij omdat hij te fel over het gras was gereden. Antonelli hield de wagen net uit de muur en moest even later opnieuw voorbij gaan aan Hulkenberg.

Vijftien ronden ver in de race zagen we Lando Norris, Max Verstappen en Oscar Piastri redelijk dicht bij elkaar rijden zonder elkaar echt aan te vallen.

Twee ronden later zagen we Max Verstappen echter plots meer dan twee seconden achter Lando Norris rijden. Even later volgde echter ook nog een foutje van Verstappen die bij het aanremmen voor een bocht een beetje rechtdoor ging en daarvan profiteerde Oscar Piastri meteen om voorbij te gaan aan Verstappen.

Liam Lawson zagen we in de andere Red Bull dan weer een plaats goedmaken na een risicovol inhaalmanoeuvre op Esteban Ocon. Lawson slaagde er echter in de wagen onder controle te houden en applaus volgde van op de tribunes.

Vooraan zagen we beide McLarens ondertussen stevig wegrijden van Max Verstappen, ze reden allebei een verschroeiend hard tempo dat Verstappen duidelijk niet kon volgen. Charles Leclerc had ondertussen last van te veel water in zijn cockpit en daar reageerde zijn race-engineer op met ‘legendarische woorden’.

Lewis Hamilton reed ondertussen al ronden lang achter Alex Albon in de Williams. Voor Hamilton, die normaal zeer goed is in de regen, was het duidelijk nog zoeken naar het juiste gevoel in de wagen. Ook aan de radioboodschappen van zijn race-engineer had hij ‘weinig boodschap’.

Vooraan zagen we Oscar Piastri naderen op Lando Norris. Beide McLaren hadden ondertussen een voorsprong van zo’n 15 seconden op Max Verstappen. Voor McLaren was het een kwestie van beide wagens veilig aan de finish krijgen en maximaal punten scoren, daarom kreeg Piastri te horen dat hij achter Norris moest blijven.

Piastri ging even iets te breed in een bocht waardoor er grind op de kerbstones kwam te liggen. Toeval of niet, net in dezelfde bocht crashte Fernando Alonso even later en kregen we de safety car op de baan.

Weg de grote voorsprong van beide McLarens en al de wagens die de pitlane binnen kwamen. Bijna alle wagens kwamen binnen voor droogwberbanden. Een risico want naast de ideale rijlijn lag het nog nat en er was uiteraard ook nog kans op regen.

Achter de safety car leek de twijfel bij Lando Norris toe te slaan. Vooral omwille van de wisselend weersomstandigheden was er twijfel over wanneer er al dan niet eventueel teruggekeerd zou worden van clicks naar intermediates.

Tijdens de safety car kregen we een ‘momentje’ tussen Max Verstappen en Oliver Bearman die na een pitstop uit de pitlane kwam gereden. Op droogweerbanden reden de McLarens na de herstart weg van Verstappen.

Amper twee ronden verder begon de voorspelde regen uit lucht te vallen en dat zorgde voor heel wat schuivers. Beide McLarens gingen door de grindbak en ook Max Verstappen ondervond moeite om op de baan te blijven.

Piastri leek vast te komen te zitten in het gras maar uiteindelijk slaagde de Australiër er tot vreugde van het thuispubliek toch in om opnieuw weg te rijden. We kregen spektakel want verschillende rijders gingen naast de baan en opnieuw kregen we de safety car op de baan.

De wagens opnieuw binnen om over te schakelen op intermediates. Lando Norris bleef uiteindelijk aan de leiding van de race, al reed Lewis Hamilton kort wel aan de leiding van de race omdat ze bij Ferrari beide wagens iets te lang op de baan lieten.

Bij de herstart bleef Lando Norris aan de leiding voor Max Verstappen. Charles Leclerc op zijn beurt kende een goede en aandachtige herstart waarbij hij meteen voorbij ging aan Lewis Hamilton.

We kregen nog een superspannend slot van de race waarin Max Verstappen kwam aansluiten bij Lando Norris en de Brit tijdens de laatste twee ronden nog stevig onder druk zette. Ondanks de hulp van DRS geraakte Verstappen echter niet meer voorbij aan Norris. Piastri haalde Lewis Hamilton tijdens het slot nog in en dat met een gewaagd inhaalmanoeuvre.

Lando Norris mocht zo dus aan het einde van een incidentrijke en spectaculaire GP van Australië zegevieren, voor Max Verstappen en George Russell die het podium vervolledigde. Feestje dus bij McLaren maar eigenlijk hadden ze op de plaatsen één en twee moeten finishen. Oscar Piastri moest na zijn schuiver echter tevreden zijn met de negende plaats.

Max Verstappen beperkte de schade in de titelstrijd, vooral omdat het er op een bepaald moment naar uitzag dat McLaren een vlotte 1-2 zou behalen. Binnen een week is er al de tweede race van het seizoen: de GP van China en dan krijgen we meteen ook al een raceweekend met sprintrace.