De Fin Raikkonen heeft zijn eerste pole voor Ferrari ook weten te verzilveren. Hij domineerde de race van start tot finish. Mclaren en BMW waren de naaste achtervolgers. Alonso slaagde er nog in als 2de te eindigen, voor Hamilton. Heidfeld werd vierde.
Massa liet na zijn transmissie-problemen gisteren de motor wisselen en begon, vermoedelijk zwaar geladen, achteraan de grid aan de race.
Raikkonen had geen probleem om zijn startpositie te behouden. Alonso daarentegen moest eerst Quick Nick proberen afhouden, waar hij niet in slaagde, en in de eerste bocht wrong ook Hamilton zich nog voorbij de Spanjaard. Kubica kon net geen positie winnen en bleef voor Fisichella, Trulli en Sato. Achteraan wonnen Barrichello en Massa op een ronde tijd behoorlijk wat plaatsen om de geleden schade goed te maken.
Heidfeld was de enigste die nog in de buurt van Raikkonen kon blijven in de eerste stint. De rest gaf meer dan 1 seconde per ronde prijs. Nick was wel lichter geladen dan de rest en reed op de zachte banden. Een vroege pitstop, na 14 ronden, sloeg hem snel terug. Op dat ogenblik keek de concurrentie al aan tegen een achterstand van meer dan 10 seconden op Raikkonen.
Button, die tijdens de kwalificatie nog de snelste officiële Honda was, had het in de race niet makkelijk. Hij leek problemen te hebben. Het tempoverschil tussen zijn ploegmaat Barrichello en hemzelf was enorm. Na zijn eerste pitstop kreeg hij er nog een drive-through bovenop, voor speeding in de pitlane. Met nog 28 ronden voor de boeg werkte Massa zijn eerste en enigste stop af.
Na de eerste ronde pitstops, leidde Raikkonen voor 2 Mclarens, 2 BMWÂ’s en 2 Renaults. Bij BMW was de langere eerste stint van Kubica genoeg om de achterstand met Nick goed te maken en hem te passeren. Voor de Pool was de vreugde echter van korte duur. Mechanische problemen stelden hem iets voorbij halfkoers buiten strijd.
De tweede stint zorgde bij enkele piloten toch voor zorgwekkende momenten. Kovalainen ging eraf in de eerste bocht, maar kon recupereren en de race voortzetten. Ook zo verging het bij Webber, maar die spinde in de pit-ingang. Waarschijnlijk lag het aan de overgang naar hardere banden of aan een (tijdelijk) concentratieverlies. Voor Kovalainen was het des te pijnlijker daar hij net een puntenpositie had bereikt en die nu verloren zag gaan.
Met de tweede pitstop kon Alonso Hamilton verschalken. Enkele snelle rondes en een kortere stop voldeden hiervoor. Het kalf was toen toch al lang verdronken. Raikkonen had immers al sinds halfkoers het ritme verlaagd en de race gecontroleerd.
Met nog 9 ronden te gaan wilde veteraan Coulthard zijn kans wagen bij Wurz. Maar de Schot was iets te optimistisch, ging te snel de bocht in en schoot over de Williams van Wurz. Massa slaagde er in de laatste ronden net niet in om Fisichella in te halen en een extra punt binnen te rijven. Ook Kovalainen kwam net te kort om nog een Toyota (of zelfs beiden) in te halen.
Raikkonen won dus zonder enig probleem de race, voor Alonso en Hamilton. Heidfeld werd knap vierde, voor Fisichella, Massa, Rosberg en Ralf Schumacher.