GP van Azerbeidzjan: Oscar Piastri wint, Sergio Perez en Carlos Sainz crashen tijdens zinderende slotfase

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Oscar Piastri heeft in de straten van Baku een erg intense strijd om de overwinning gewonnen. Piastri zegevierde voor Charles Leclerc en George Russell die het podium vervolledigden. De slotfase van de race kenmerkte zich door een zware crash waarbij Sergio Perez en Carlos Sainz tegen elkaar reden.

Charles Leclerc mocht de race van op de polepositie aanvatten en kende een goede start. Leclerc bleef dan ook aan de leiding, voor Oscar Piastri. Ook verderop het rijdersveld bleven de meeste rijders in de eerste bocht uit de problemen.

Lando Norris, die van op de vijftiende plaats aan de race moest beginnen kende een goed begin van de race en won meteen enkele plaatsen. Tijdens de eerste ronde kwam het tot contact tussen Lance Stroll en Yuki Tsunoda, daarbij raakte de Japanner zijn wagen ernstig beschadigd.

Vooraan probeerde Oscar Piastri in het spoor te blijven van Charles Leclerc. Dat lukte tijdens de beginfase van de race maar geleidelijk aan reed Leclerc toch een beetje weg van Piastri en bouwde hij een kleine voorsprong uit.

Ondertussen reed Lewis Hamilton een ietwat anonieme race maar de zevenvoudig wereldkampioen bereikte in Baku een opmerkelijke mijlpaal in zijn carrière.

Lando Norris bleef op de harde bandencompound een sterke inhaalrace rijden. Minder dan tien ronden ver in de race slaagde hij er al in om in de punten te rijden.

Amper elf ronden ver in de race zagen we Franco Colapinto als eerste rijder de pits opzoeken voor een bandenwissel. Daarmee leek Colapinto bijna zeker voor een tweestopper te gaan.

In ronde 13 kwam ook Max Verstappen binnen, Verstappen reed tot dusver wat een anonieme race en uit zijn feedback over de boordradio bleek duidelijk dat Verstappen geen al te goed gevoel in de wagen had.

Teamgenoot Sergio Perez volgde een ronde later en het was vooral uitkijken wanneer de leiders in de race zouden binnenkomen.

Oscar Piastri volgde de ronde na Perez, daarmee deed de Australiër een undercut tegenover raceleider Charles Leclerc die ondertussen een voorsprong van enkele seconden op Piastri had.

Twee ronden later volgde ook Charles Leclerc, een snelle pitstop van Ferrari, en dat was nodig want Leclerc kwam maar net voor Piastri opnieuw de baan op.

Carlos Sainz kwam daardoor aan de leiding van de race maar ook hij kwam een ronde later binnen waardoor Leclerc opnieuw aan de leiding kwam.

Op de harde bandencompound leek de McLaren van Oscar Piastri tijdens de beginfase beter te presteren. Piastri zette Leclerc onder druk en slaagde er dankzij DRS in om Leclerc voorbij te gaan.

Daarmee kregen we Oscar Piastri dus aan de leiding, voor Charles Leclerc en Sergio Perez. De top drie bevond zich figuurlijk op een zakdoek en ze gingen alledrie volluit. Van banden sparen was geen sprake.

Iets voor halverwege de race kwam Max Verstappen Lando Norris tegen maar in zijn McLaren en op oude harde banden bood Norris stevig weerwerk tegenover Verstappen. Norris bleef voor Max Verstappen waarna Verstappen zijn beklag deed over de wagen.

Vooraan zagen we ondertussen Charles Leclerc stevig druk uitoefenen op raceleider Oscar Piastri. Ondanks enkele pogingen hield Piastri Leclerc achter zich.

Vooraan werd er echt stevig geracet, Leclerc probeerde in de eerste bocht voorbij te gaan aan Piastri maar de Australiër boot stevig weerwerk.

Max Verstappen kende een moeizame race en dat werd duidelijk toen George Russell voorbij ging aan Verstappen. Achteruit in plaats van vooruit dus voor de Nederlander terwijl teamgenoot Sergio Perez vooraan meedeed voor een eventuele overwinning.

Vooraan bleven we een mooie en intense strijd tussen Oscar Piastri en Charles Leclerc zien. Ferrari leek McLaren met een ‘dummy-pitstop’ te proberen verschalken maar geen van beide rijders kwam binnen.

In ronde 38 kwam Lando Norris eindelijk binnen voor zijn eerste en enige pitstop. Norris kwam op meer dan vijftien seconden van Max Verstappen opnieuw de baan op. Zou Norris de kloof met Verstappen op zijn nieuwere banden nog kunnen dichtrijden?

Met nog minder dan tien ronden te gaan reed Oscar Piastri nog steeds aan de leiding, voor Charles Leclerc en Sergio Perez. De eerste drie wagens binnen minder dan twee seconden van elkaar. We kregen een superspannend slot van de GP van Azerbeidzjan.

Door de intense strijd met drie wagens vooraan naderde Carlos Sainz. De Spanjaard kon heel wat ronden zijn banden sparen en met nog zes ronden te gaan anderde Sainz tot op minder dan twee seconden van Sergio Perez en een eventuele podiumplaats.

Lando Norris was ondertussen tot op minder dan vijf seconden van Max Verstappen genaderd en was ronde na ronde meer dan anderhalve seconde per ronde sneller dan Verstappen.

Met nog enkele ronden te gaan verloor Charles Leclerc de aansluiting met Oscar Piastri. Leclerc zat door zijn banden en probeerde vooral Sergio Perez op te houden zodat Carlos Sainz in de andere Ferrari aansluiting kon vinden bij Perez.

Lando Norris slaagde er ondertussen in om voorbij te gaan aan Max Verstappen die bijzonder weinig weerwerk bood tegenover Norris.

We kregen een erg spannende strijd voor de podiumplaatsen en daarbij verdedigde Charles Leclerc bijzonder hard tegenover Perez. Daarmee slaagde Carlos Sainz erin om voorbij te gaan aan Perez na de eerste bocht maar na de tweede bocht kwam het tot een contact tussen Perez en Sainz. Allebei crashten ze in de muur.

Daarmee gingen voor zowel Ferrari als Red Bull erg veel kostbare punten in de strijd om het kampioenschap verloren. Benieuwd wat de stewards ook over dit incident zouden oordelen. De crash betekende dat George Russell het podium vervolledigde, achter racewinnaar Oscar Piastri en Charles Leclerc. Met Franco Colapinto en Oliver Bearman reden ook twee erg jonge rijders mooi in de punten.

Bij McLaren werd er een stevig feestje gevierd, al zal vooral ook Lando Norris beseffen dat hij met een betere kwalificatie in de strijd om de wereldtitel bij de rijders een veel betere zaak had kunnen doen. Norris nadert slechts enkele punten op Verstappen maar McLaren komt na de race in Baku wel aan de leiding in het kampioenschap bij de constructeurs.