GP van Bahrein: Oscar Piastri zegeviert voor de tweede keer dit seizoen, Max Verstappen op P6

McLaren
McLaren

Oscar Piastri heeft in Bahrein van op de pole de race gewonnen, daarmee trekt hij de reeks door want alles races tot dusver werden van op de polepositie gewonnen. George Russell en Lando Norris vervolledigden het podium, al wordt er naar Russell nog wel een onderzoek gevoerd voor een DRS-inbreuk.

Oscar Piastri had zich op polepositie gekwalificeerd en kende van op de pole ook een goede start. Piastri bleef aan de leiding terwijl Lando Norris van op de zesde plaats een kanonstart maakte.

Zijn reactiesnelheid was inderdaad zeer goed maar achteraf bleek dat Norris niet goed in zijn gridvak stond en een ‘valse start’ maakte.

Lando Norris kreeg voor zijn valse start een tijdstraf van vijf seconden die tijdens zijn pitstop uitgevoerd zou moeten worden.

De meeste wagens waren trouwens op de zachte bandencompound gestart maar beide Ferrari’s begonnen de race op de medium band. Een andere strategische keuze dus bij Ferrari maar wat zou die opleveren?

In ronde 12 had Oscar Piastri een voorsprong uitgebouwd van zo’n vier seconden op George Russell met daarachter Charles Leclerc die aan het jagen was op Russell. Enkele ronden later volgde een eerste pitstop voor Piastri.

Meteen daarachter volgden ook de meeste andere wagens, bij Ferrari bleven ze op de medium band uiteraard langer buiten. Daar besloten ze zelfs een zogenaamde ‘double stack’ te doen want Leclerc en Hamilton voerden meteen na elkaar hun pitstop uit.

Na de eerste reeks pitstops zagen we een mooi gevecht tussen Kimi Antonelli en Max Verstappen, uiteindelijk was het Antonelli die de strijd won.

Bijna halverwege de race was het Oscar Piastri voor George Russell en Lando Norris.

Beide Ferrari’s waren bezig aan een zeer sterke race, Charles Leclerc slaagde er tegen ronde 25 in om Lando Norris te passeren. Leclerc zo dus virtueel op het podium en hij leek zelfs sneller te zijn dan George Russell die op de tweede plaats aan het rijden was.

In ronde 27 kwam Max Verstappen binnen voor zijn tweede pitstop en voor de tweede keer verliep de pitstop niet vlot bij Red Bull, dit tot frustratie van de viervoudig wereldkampioen.

Oscar Piastri had tegen ronde 31 een voorsprong van zo’n zeven seconden uitgebouwd op George Russell. Piastri leek de wedstrijd te kunnen controleren.

Ondertussen kwam het tijdens een strijd voor de zesde plaats tot een aanrijding tussen Carlos Sainz en Yuki Tsunoda. De Japanner reed tegen Sainz en er vlogen brokstukken van Sainz zijn wagen.

De brokstukken op de baan zorgden ervoor dat we een safety car kregen. Jammer voor de Ferrari’s, die op weg leken naar een zeer sterk laatste deel van de race, en uiteraard ook voor raceleider Oscar Piastri die zijn voorsprong zag wegsmelten.

Bijna al de wagens zochten tijdens de safety car-fase de pits op. Daarbij plaatste Mercedes George Russell op de zachte bandencompound terwijl beide Ferrari’s op de harde bandencompound kwamen te staan. Raceleider Oscar Piastri kreeg een setje medium banden.

We kregen een spannende herstart waarbij we meteen verschillende aanvalspogingen op het rechte stuk zagen. De vonken vlogen van onder de wagens op het rechte stuk langs start-finish.

Met nog vijftien ronden te gaan controleerde Oscar Piastri vooraan de race. Daarachter was het vooral afwachten of George Russell op zijn zachte banden zijn tweede plaats zou kunnen behouden. Daarachter waren Charles Leclerc en Lando Norris stevig aan het strijden voor de laatste podiumplaats.

Met nog minder dan tien ronden te gaan reden de eerste vier rijders nog relatief dicht bij elkaar. Piastri leek echter gecontroleerd richting de finish te rijden want hij bouwde geleidelijk aan zijn voorsprong steeds verder uit op Russell.

Voor Carlos Sainz zat de race er ondertussen op, zijn Williams F1-bolide was na de aanrijding door Yuki Tsunoda immers te fel beschadigd.

Lando Norris was met enkele ronden te gaan de druk op Charles Leclerc steeds meer aan het opvoeren. Uiteindelijk slaagde Norris er na enkele pogingen dan toch in om Leclerc te passeren.

Minder goed nieuws was er ondertussen voor George Russell want de Mercedes-rijder werd onderzocht voor een DRS-inbreuk. Dat incident gingen de stewards echter pas na afloop van de race onderzoeken en mogelijk wordt de uitslag van de race dus nog aangepast.

Oscar Piastri zegevierde uiteindelijk met een voorsprong van maar liefst vijftien seconden op George Russell. Lando Norris verloor nipt de strijd om de tweede plaats en finishte op iets minder dan een seconde van Russell die echter nog wel onderzocht werd voor een DRS-inbreuk.

Charles Leclerc eindigde op de vierde plaats en dat op minder dan vijf seconden van Russell, belangrijk indien de Mercedes-rijder nog bestraft zou worden. Max Verstappen finishte de race uiteindelijk als zesde en beperkte zo toch nog een beetje de schade in de titelstrijd. Yuki Tsunoda zorgde er op zijn beurt dan weer voor dat Red Bull voor het eerst dit seizoen met beide wagens in de punten finishte.