GP VAN BAHREIN
Bahrain International Circuit
Plaats: Sakhir
Ronderecord
Pedro de la Rosa (2005)
1'31"447
Afstand
57 ronden van 5,412 km
Totaal: 308,238 km
Historiek
Al enkele jaren was er sprake om in het Midden-Oosten en omstreken een GP te organiseren. Oorspronkelijk was er in Dubai wel interesse voor een F1-race. Toen dat niet doorging, zouden Caïro en Dubai vechten om de race te mogen organiseren, maar de spreekwoordelijke derde hond, Bahrein, liep weg met het been. In 2002 werd het contract ondertekend om vanaf 2004 de GP te organiseren.
De organisatoren wilden alvast een ultramodern circuit bouwen. De Arabische eigenheid werd niet verloochend. De grandstands, de pitgebouwen en alle andere accomodatie stralen een Oosterse sfeer uit. Het circuit zal alvast de standaard worden voor de circuits en dit op vele vlakken. Enig nadeel zal het zand zijn. Het circuit is in het midden van een gigantische zandbak gebouwd en de kleinste zandstorm kan het gripniveau op de baan drastisch doen dalen.
Voor het ontwerp van het circuit werd beroep gedaan op Hermann Tilke die een layout creëerde die echt zijn stijl is. De meerderheid van de bochten zijn dan ook hoekig. Er is maar 1 sectie in het circuit waar er een opeenvolging van vloeiende bochten voorkomt.
Recent nieuws GP van Bahrein
VIDEO: Wat betekent de ‘F1 Summer Shutdown’ voor de teams?
Het Mercedes F1 team legt ons uit wat de ‘F1 Summer Shutdown’ betekent voor hen. Wat mag er wel en niet tijdens de zomerpauze in de Formule 1?
F1-baas: “2022 is een ongelooflijke kans voor een ‘reset’ in de sport”
Stefano Domenicali, sinds dit jaar de nieuwe baas van de Formule 1, heeft er alle vertrouwen in dat 2022 een ongelooflijke kans is om de sport te ‘resetten’.
“We mogen geen hooliganisme in de Formule 1 krijgen”
Tijdens een interview met ‘Nu.nl’ laat sportief directeur Jan Lammers weten dat hij er vanuit gaat dat de ‘Dutch GP’ zoals gepland zal doorgaan. Daarnaast hoopt hij ook
Ferrari-motor krijgt binnenkort een zeer belangrijke update
Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto kunnen Charles Leclerc en Carlos Sainz binnenkort rekenen op een sterk verbeterde power unit. In tegenstelling tot de concurrentie heeft Ferrari begin dit seizoen
Raikkonen: “Wie na mijn afscheid in mijn F1-bolide stapt interesseert me niet”
Gewoon in de Formule 1 blijven interesseert Kimi Raikkonen niet, en wie in zijn F1-bolide stapt als hij de Formule 1 zou verlaten interesseert de Fin al helemaal