GP VAN BAHREIN
Bahrain International Circuit
Plaats: Sakhir
Ronderecord
Pedro de la Rosa (2005)
1'31"447
Afstand
57 ronden van 5,412 km
Totaal: 308,238 km
Historiek
Al enkele jaren was er sprake om in het Midden-Oosten en omstreken een GP te organiseren. Oorspronkelijk was er in Dubai wel interesse voor een F1-race. Toen dat niet doorging, zouden Caïro en Dubai vechten om de race te mogen organiseren, maar de spreekwoordelijke derde hond, Bahrein, liep weg met het been. In 2002 werd het contract ondertekend om vanaf 2004 de GP te organiseren.
De organisatoren wilden alvast een ultramodern circuit bouwen. De Arabische eigenheid werd niet verloochend. De grandstands, de pitgebouwen en alle andere accomodatie stralen een Oosterse sfeer uit. Het circuit zal alvast de standaard worden voor de circuits en dit op vele vlakken. Enig nadeel zal het zand zijn. Het circuit is in het midden van een gigantische zandbak gebouwd en de kleinste zandstorm kan het gripniveau op de baan drastisch doen dalen.
Voor het ontwerp van het circuit werd beroep gedaan op Hermann Tilke die een layout creëerde die echt zijn stijl is. De meerderheid van de bochten zijn dan ook hoekig. Er is maar 1 sectie in het circuit waar er een opeenvolging van vloeiende bochten voorkomt.
Recent nieuws GP van Bahrein
GP van Emilia-Romagna: eerste oefensessie: Charles Leclerc en Ferrari bovenaan
Tijdens de eerste oefensessie op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari was toepasselijk een Ferrari-rijder de snelste. Charles Leclerc reed immers de snelste tijd. Max Verstappen moest genoegen
VIDEO: Sebastian Vettel en de F1 eren Ayrton Senna en Ronald Ratzenberger in Imola
Sebastian Vettel organiseerde op het circuit van Imola een ’track run’ ter ere van Ayrton Senna en Ronald Ratzenberger. "Lock your thoughts, hang them on the fence, and
Adrian Newey lijkt nog geen afscheid van de F1 te nemen: “Ik ben er nog niet klaar mee!”
Topontwerper Adrian Newey lijkt na zijn aangekondigd vertrek bij Red Bull nog niet helemaal met pensioen te gaan. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat hij aan de F1
F1-baas Stefano Domenicali: “We overwegen een belangrijke F1-wijziging vanaf 2030”
In de Formule 1 denkt men soms jaren vooruit. Dat is nodig omdat nieuwe technische reglementen en wijzigingen de nodige tijd vragen om deze dan te ontwikkelen en
F1-baas Stefano Domenicali: “Dominantie van Max Verstappen en Red Bull komt in gevaar”
De voorbije jaren domineerden Max Verstappen en Red Bull de Formule 1 maar volgens F1-baas Stefano Domenicali dreigt er nu een einde te komen aan die dominantie. Vorig