GP van België: Mercedes triomfeert op Spa-Francorchamps, George Russell wint voor Lewis Hamilton

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Op het circuit van Spa-Francorchamps heeft George Russell de GP van België gewonnen, Lewis Hamilton finishte vlak achter Russell en zorgde zo voor een Mercedes-dubbel. Oscar Piastri vervolledigde het podium.

Start: Onder een prachtig zonnetje ging de GP van België van start, zoals we weten is dat al vaak anders geweest. Ook het startveld was interessant om de race mee te starten. 

Leclerc maakte een goede start, Hamilton passeerde Perez en dat zorgde ervoor dat Leclerc aan de leiding kon blijven aan Les Combes. Perez was dus de verliezer bij de start. Voor de rest was het een propere start van iedereen door La Source, Norris maakte wel een slechte start.

Lap 3: Leclerc kon de leiding niet lang vasthouden want in ronde drie werd hij gepasseerd door Hamilton. Zhou kreeg plots een motorprobleem maar na even in de pits te gaan kon ie opnieuw vertrekken maar na een paar ronden was het toch einde verhaal.

Verstappen klom van op de elfde plaats vrij snel naar plaats acht maar nadien had hij moeite om de McLaren te passeren van Norris. Carlos Sainz hield dan weer sterk zijn positie vast op de harde band aangezien iedereen rond hem op de medium band stond.

Lap 11: Verstappen komt binnen voor zijn eerste pitstop omdat hij toch wat tijd verloor achter Norris en ging naar de harde band. Hamilton kwam ook binnen en zoals bija iedereen ging hij ook naar de harde band.

Lap 13: Leclerc komt binnen en bleef voor Perez dus de strategie zat goed bij Ferrari. Sainz kwam na de pitstops aan de leiding te liggen omdat hij op de harde band stond en zo langer kon doorgaan, ook Norris ging nog steeds door op de medium band en ging zo naar plaats twee.

Lap 15: Norris kwam dan toch binnen vanop de tweede plaats en kwam terug op de baan als achtste en lag hij dan toch achter Verstappen. 

Lap 19: Sainz communiceerde met het team om een éénstopper te doen, dat hield wel wat risico in want op zijn oude harde banden verloor hij op een gegeven moment een seconde per ronde maar hij wou toch nog een paar ronden doorgaan, het bleef bij één ronde want in ronde 20 kwam Sainz binnen voor een bandenwissel, de medium band dus. 

Lap 21: Russel ging voorbij aan Perez en Verstappen zat ook meteen vlak achter Perez, Perez kwam dezelfde ronde binnen voor zijn pitstop naar de harde band en kwam terug de baan op plaats acht. 

Lap 22: Hamilton lag opnieuw aan de leiding maar Leclerc kon nog steeds goed volgen.

Lap 23: Norris kwam zeer dichtbij Verstappen, kregen we nog eens een gevecht zoals in Oostenrijk? Het bleef uiteindelijk toch uit.

Lap 25: Leclerc kwam vrij vroeg binnen na zijn stint op de harde band en ging opnieuw naar hard om de race uit te rijden. 

Lap 26: Hamilton reed sterk op de harde band en kwam opnieuw binnen voor een setje hard en bleef zo voor Leclerc, de strategie zat dus ook goed bij Mercedes.

Lap 29: Het probeersel van Ferrari met Sainz voor een éénstopper was uiteindelijk geen suces en Sainz kwam binnen voor zijn tweede pitstop en ging naar de harde band.

Lap 30: Verstappen passeerde Perez maar hij stond op de medium band dus was ook een stuk sneller.

Lap 31: Piastri kwam binnen en bleef mooi voor Verstappen. Sergio Perez verloor dan weer gestaag meer en meer een positie en zakte al naar plaats zeven, toch weer opnieuw niet zo een sterke race van de Mexicaan.

Lap 33: Norris kwam dicht te zitten achter Verstappen en vroeg aan het team of hij volleding mocht doorduwen, hij kreeg een go van het team. Russel en Hamilton reden ondertussen op plaats één en twee dus opnieuw een sterke race van beide Mercedessen en ze roken al een beetje de overwinning.

Lap 35: Tegen het einde van de race kreeg Max Verstappen van het team te horen dat hij voluit mocht gaan, hij zat ondertussen toch al op plaats vijf. 

Lap 36: Leclerc verloor zijn derde plaats na een knap inhaalmanoeuvre van Piastri die hem buitenom inhaalde in Les Combes.

Lap 37: Mercedes reed sterk op één en twee en Hamilton rook bloed, ronde na ronde ging hij een stuk sneller als Russel.

Lap 39: Perez reed weer een draak van een race en werd ingehaald door Sainz en zo ging Perez naar plaats acht, als je van op plaats twee vertrekt is dat weer beschamend te noemen. 

Lap 40: Hamilton zat ondertussen zeer dicht bij Russel en ging volledig voor de overwinning, het lijkt wel alsof Hamilton weer zijn tweede leven heeft gevonden maar elke keer kwam hij net te kort om Russel te passeren.

Lap 43: Perez kwam binnen voor een nieuw setje banden om te proberen de snelste ronde neer te zetten.

Lap 44: Russel wint uiteindelijk de race met één pitstop voor Hamilton en Piastri, hem mag je gerust de held van de dag noemen, hij maakte zelf de call voor een éénstopper dus wat een race van Russel.

Verstappen eindigde uiteindelijk van plaats elf op plaats vijf. Sergio Perez startte van de tweede plaats en finishte op plaats acht, het is jammer voor Perez maar zijn situatie wordt stilaan onhoudbaar.

1George RussellMercedes44 laps – 1:19:57.040s1
2Lewis HamiltonMercedes+ 0.526s2
3Oscar PiastriMcLaren+ 1.173s2
4Charles LeclercFerrari+ 8.549s2
5Max VerstappenRed Bull+ 9.226s2
6Lando NorrisMcLaren+ 9.850s2
7Carlos SainzFerrari+ 19.795s2
8Sergio PérezRed Bull+ 43.195s3
9Fernando AlonsoAston Martin+ 49.963s1
10Esteban OconAlpine+ 52.552s2
11Daniel RicciardoRB+ 54.926s2
12Lance StrollAston Martin+ 1:03.011s1
13Alexander AlbonWilliams+ 1:03.651s2
14Pierre GaslyAlpine+ 1:04.365s2
15Kevin MagnussenHaas+ 1:06.631s1
16Valtteri BottasSauber+ 1:10.638s2
17Yuki TsunodaRB+ 1:16.737s1
18Logan SargeantWilliams+ 1:26.057s2
19Nico HülkenbergHaas+ 1:28.833s2
Zhou GuanyuSauberDNF1

Geschreven door Vincent Bogaerts