GP van Brazilië: Warm Up

De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat is ook in de F1 niet anders. Voor sommige teams of piloten kan het seizoen niet snel genoeg gedaan en is de GP van Brazilië er net eentje te veel. Anderen zullen dan weer kunnen terugblikken op een fantastisch seizoen dat de meeste verwachtingen ruim overtrof.
a:1:{s:9:”file_name”;s:33:”105208513KR039_F1_Grand_Pri_1.jpg”;}
Dat is meer dan waarschijnlijk het geval voor Vettel en Red Bull. Twee titels op rij en een absolute dominantie van begin tot einde. Enkel bandenpech, de eerste falende band in drie jaar trouwens, kon Vettel afstoppen. Al moet er gezegd worden dat McLaren zeker geen slecht seizoen heeft gehad. Ze hebben soms mooie gevechten getoond met de Red Bulls, maar dikwijls net niet goed genoeg. Dat laatste is dan misschien ook de pech van Webber. Net niet goed genoeg om met hetzelfde materiaal je teamgenoot te verslaan. Kan Webber nog een troostprijs binnenhalen of wordt het een seizoen zonder overwinningen voor de Australiër?

Maar ook McLaren zal graag nog die laatste overwinning willen behalen en dan is er ook nog de interne strijd voor de beste piloot binnen het team die nog niet beslecht is. Kan Hamilton zijn status binnen het team handhaven, of zal hij dit seizoen zijn meerdere moeten erkennen in zijn ploegmaat. Button geniet alleszins met volle teugen van dit seizoen, maar moet nog één race het hoofd koel houden. Beide piloten hebben goede herinneringen aan Brazilië want ze konden er achtereenvolgens een wereldtitel op hun naam schrijven. En dat heeft ook Massa geweten. Hij was in 2008 welgeteld 39 seconden virtueel wereldkampioen, tot Lewis als vijfde over de streep kwam en meteen ook de droom voor Massa uit elkaar deed spatten als een zeepbel. De Braziliaan rijdt dit weekend zijn 100ste GP voor Ferrari. Daarmee komt hij in het rijtje van enkele grote meneren die in het verleden al voor de Scuderia gereden hebben, maar als de prestaties in 2012 niet beteren, dan zijn ook zijn GP’s geteld.

image

Mercedes zit quasi onbedreigd op de vierde plaats in het kampioenschap en zal dat meer dan waarschijnlijk ook zo kunnen behouden. Alleen is het ook nu weer de interne strijd tussen Rosberg en Schumacher die nog niet beslist is. Het wordt opletten in de eerste paar bochten voor de jongens van Mercedes want wie als eerste uitvalt, verliest ook meteen die strijd. Bij Renault kondigden ze onlangs aan dat de terugkeer van Kubica zeker nog niet voor begin 2012 zal zijn. Het herstel loopt goed, maar er is nog meer tijd nodig klonk het. Intussen gonst het van de geruchten bij het team. Petrov zou op de helling staan en de namen van Grosjean, Wickens en zelfs Räikkönen worden intussen aan het team gelinkt. Boullier heeft gezegd dat hij met grote namen het nieuwe seizoen in wil. Misschien dat die tweede dan niet in het rijtje thuishoort, maar we wachten voorlopig nog af.

Force India staat op een verdiende zesde plaats in het klassement. Maar voor ze daar aan het feesten gaan, moet er nog een wedstrijd gereden worden. Kwestie van het vel van de beer niet te verkopen voor hij geschoten is. Bij de andere teams in het middenveld zal in Brazilië ook een robbertje gevochten worden tussen Toro Rosso en Sauber. De twee hebben slechts één punt verschil en geen van beiden is bereid zich al gewonnen te geven. Dat belooft. Bij Williams zijn ze er nog steeds niet uit of ze Räikkönen nu wel of niet willen binnenhalen. Letterlijk, want de Fin wil zich in het team inkopen. Misschien een nieuwe trend voor toekomstige paydrivers. Barrichello weet dus ook nog steeds niet of hij in Brazilië zijn allerlaatste race zal rijden. Wordt het een afscheid of zien we hem zijn 20ste seizoen nog beginnen?

image

Afscheid ook bij Team Lotus, zij gaan de laatste race in met hun huidige naam. Volgend jaar staat er een Caterham op de grid. Of het ook technisch gezien een stap vooruit zal betekenen, is nog af te wachten, maar ze waren bij het team goed op weg om de aansluiting met het middenveld te vinden. Dat was nog lang niet het geval voor Virgin. De samenwerking met McLaren heeft slechts in beperkte mate verbetering gebracht en het zal afwachten zijn wat de effecten op de nieuwe wagen zullen zijn. Ook nog altijd afwachten voor D’Ambrosio trouwens, die nog steeds niet weet of hij in 2012 nog zal deelnemen aan het kampioenschap. Voor hem zal Brazilië misschien eveneens een afscheid worden. Bij HRT verwelkomen ze een oude bekende uit de sport. Daar heeft Pedro de la Rosa een zitje weten te strikken voor 2012. In zeker zin kan je dus ook stellen dat HRT een technische samenwerking aangaat met McLaren, alleen gaan ze er waarschijnlijk niet voor betaald worden. Wie van de twee huidige rijders plaats zal moeten maken, of misschien beide, is nog niet geweten.

Banden en weer
Pirelli brengt de soft en medium compound mee naar Sao Paulo. Op vrijdag krijgen de teams twee sets experimentele harde banden die eigenlijk bedoeld zijn voor 2012. Pirelli is volop bezig met het doorontwikkelen van de banden voor komend seizoen. De zachte band die in de race zal gebruikt worden, is trouwens al een nieuwe compound die eveneens getest is geweest in de Young Drivers Test in Abu Dhabi. Pirelli vermeld er nog bij dat men zich niet te veel mag focussen op de benamingen want het zou best kunnen dat wat in Brazilië wordt gemarkeerd als zachte band, in 2012 wel eens een harde band zou kunnen zijn. De evolutie zet zich door omdat zowel Pirelli als de teams de banden steeds beter leren kennen. Dat zal ervoor zorgen dat 2012 heel wat minder conservatief zal zijn op gebied van bandenkeuze. In Brazilië zal er wel slechts één DRS zone zijn. Maar er zou nog wel eens wat venijn in de staart van het seizoen kunnen zitten. Weersvoorspellingen geven immers voor zondag regen aan. En regen in Brazilië zou wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.

Toen in Brazilië
Dat regen voor verrassingen kan zorgen hebben we in 2003 mogen meemaken. Een race die ongeëvenaard is op zowat alle vlakken. In de hele chaos, die doorheen de race een constante bleek te zijn, konden slechts 7 wagens ongehavend uit Brazilië terug te keren. Het was zo een van die dagen waarop alles mis liep wat er ook maar mis kon lopen. Zowel piloten, stewards als de FIA waren de weg compleet kwijt geraakt. Een race die begon onder safetycar, eindigde met een rode vlag die eigenlijk te laat kwam en definitief werd afgesloten op de volgende GP in Imola.

De GP op TV
Zaterdag 26/11
VT4 16.55 – 18.10; La Deux 16.55 – 18.10; BBC1 16.00 – 18.25; RTL 15.30 – 18.20
Zondag 27/11
VT4 16.30 – 19.10; La Deux 16.30 – 18.45; BBC1 16.00 – 19.10; RTL 15.45 – 19.00

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print