GP van Canada: George Russell zegeviert, drama voor Lando Norris die crasht na aanrijding met Oscar Piastri

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

George Russell en Mercedes waren aan het feest in Canada want de Brit won na een erg sterke race te hebben gereden. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats. Lando Norris crashte na een opportunistische inhaalpoging op Oscar Piastri en incasseert zo een serieuze opdoffer in de titelstrijd.

Met George Russell op de polepositie en Max Verstappen naast hem op de eerste startrij was het uitkijken naar wat de start zou geven, zeker omdat Russell aangaf dat hij met het mes tussen de tanden zou starten, zeker omdat Verstappen met elf strafpunten achter zijn naam het risico liep om bij een eventuele bestraffing een raceban op te lopen.

George Russell kende echter een goede start en bleef vlot voor Max Verstappen aan de leiding van de race, Verstappen moest vooral in zijn spiegels kijken naar de wagens achter hem. Geen vliegende start dus voor Verstappen, iets dat we figuurlijk wel zagen bij Alex Albon want de Britse Thai die vloog met zijn Williams F1-bolide door het gras.

Tijdens de beginfase van de race bleef Max Verstappen vervolgens binnen de seconde van George Russell rijden, met de hulp van DRS probeerde hij Russell onder druk te zetten.

Tegen ronde 8 zagen we Kimi Antonelli voorbij gaan aan Oscar Piastri. Beide Mercedes-rijders dus in de top drie.

Terwijl Oscar Piastri een plaats moest inleveren won Lando Norris even later in de andere McLaren een positie op Fernando Alonso.

Ondertussen vond Kimi Antonelli de aansluiting ook bij Max Verstappen. Net op het moment dat Antonelli Max Verstappen wou aanvallen kwam de Nederlander binnen voor zijn eerste pitstop.

Tegen ronde 14 was het George Russell die als raceleider ook binnen kwam in een reactie op Max Verstappen zijn vroege pitstop.

Een ronde later was het de beurt aan Lewis Hamilton om zijn eerste pitstop af te werken. Veel rijders kwamen redelijk vroeg binnen tijdens de race.

In ronde 17 kregen we bijna een zware crash ter hoogte van de hairpin. Carlos Sainz remde erg laat om te proberen Bortoleto in te halen. De Spanjaard schoof rechtdoor en het was een half mirakel dat we geen crash zagen.

Ondertussen beleefde Alex Albon in de andere Williams F1-bolide een frustrerende race. Albon deed zijn beklag over de boordradio maar dat haalde maar weinig uit.

George Russell maakte op zijn beurt dan weer een cruciaal inhaalmanoeuvre op Charles Leclerc voor de tweede plaats. Cruciaal om niet te veel tijd te verliezen en zijn strategie te laten functioneren.

In ronde 29 kwam Charles Leclerc binnen voor zijn eerste pitstop. De Monegask was op de harde bandencompound vertrokken en kreeg opnieuw een setje harde banden maar echt blij was Leclerc niet en dat liet hij duidelijk merken over de boordradio.

In een reactie op die pitstop kwam ook Lando Norris een ronde later binnen.

Fernando Alonso kreeg dan weer over de boordradio te horen dat hij het in sommige bochten wat rustiger moest doen, iets dat Alonso niet wist te appreciëren.

Iets voorbij halverwege waren Kimi Antonelli en Oscar Piastri aan het naderen op Max Verstappen maar de Nederlander kwam binnen voor een tweede pitstop.

Voor inhaalmanoeuvres moesten we wat meer naar de achterhoede gaan, daar zagen we gelukkig nog wel wat inhaalmanoeuvres gebeuren.

Voor Alex Albon was het al een ongelukkige race en in ronde 48 werd Albon uit zijn lijden verlost want zijn Williams F1-bolide gaf de geest. Albon parkeerde mooi zijn wagen aan de hairpin en daardoor moest er geen safety car-fase opgelegd worden.

Met nog iets minder dan vijftien ronden te gaan reed George Russell aan de leiding van de race met Max Verstappen op iets meer dan een seconde achter zich, vervolgens reden ook Kimi Antonelli, Oscar Piastri en Lando Norris vlak bij elkaar.

Russell wist zijn voorsprong op Verstappen uit te breiden naar iets meer dan twee seconden maar het was vooral uitkijken naar beide McLarens. Lando Norris reed immers op minder dan een seconde van teamgenoot Oscar Piastri.

We kregen een intense strijd tussen Oscar Piastri en Lando Norris, waarbij Norris sneller leek dan Piastri. Norris probeerde Piastri in te halen nadat hij in de hairpin een andere rijlijn hanteerde. Norris leek voorbij te gaan maar Piastri remde wat later zodat hij als eerste door de chicane kon gaan.

Op het rechte stuk langs start finish had Norris een betere snelheid door een betere exit maar hij reed achteraan in op Piastri en vervolgens ook tegen de muur. Een crash en opgave voor Lando Norris terwijl Piastri gelukkig voor hem geen lekke band kreeg en zijn race verder kon zetten.

Norris kwam stil te staan langs start-finish en daardoor kregen we de safety car op de baan. De race werd onder een safety car-fase beëindigd en George Russell won dus voor Max Verstappen en Kimi Antonelli die zijn eerste F1-podium behaalde.

Voor Lando Norris was het vooral zijn figuurlijke wonden likken in de titelstrijd, Norris gaf ook toe dat de crash zijn eigen fout was. Voor het eerst dit seizoen stond er ook geen McLaren op het podium.