GP van Canada: Max Verstappen wint spectaculaire en incidentrijke race

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Op het Circuit Gilles Villeneuve is Max Verstappen erin geslaagd om de GP van Canada te winnen. Verstappen haalde het tijdens een erg spannende en incidentrijke race die gekenmerkt werd door verschillende crashes en erg wisselende weersomstandigheden. Lando Norris en George Russell vervolledigden het podium.

Zoals voorspeld kregen de rijders bij aanvang van de GP van Canada regen en een nat Circuit Gilles Villeneuve voorgeschoteld. Uitdagende omstandigheden maar George Russell startte van op de polepositie goed en bleef aan de leiding van de race, voor Max Verstappen.

Het was echter vooral Kevin Magnussen die een bijzonder goede start maakte want de Deen reed in geen tijd van de veertiende naar de vijfde plaats. Samen met teamgenoot Nico Hulkenberg was hij op de regenband gestart terwijl de andere rijders op de intermediates aan de race waren begonnen.

In ronde 7 zagen we Logan Sargeant rechtdoor gaan en net tot tegen de bandenmuur schuiven. Sargeant kon echter achteruit rijden en zijn race verder zetten.

Kevin Magnussen kwam al vroeg binnen om zijn regenbanden in te wisselen voor intermediates. Teamgenoot Nico Hulkenberg bleef wel op zijn regenbanden doorgaan.

Vooraan zagen we George Russell ondertussen nog steeds aan de leiding rijden maar Max Verstappen naderde wel op de Brit. Verstappen probeerde Russell in de mate van het mogelijke onder druk te zetten.

In ronde 17 ging Verstappen in de eerste bocht echter naast de baan en daarmee verloor hij de aansluiting met raceleider George Russell en kreeg hij zelf Lando Norris in zijn nek.

De eerste drie rijders in de race lagen na bijna twintig ronden bijzonder dicht bij elkaar. Alles leek nog mogelijk in de strijd voor de overwinning.

Even later ging Lando Norris voorbij aan Max Verstappen, Norris schoof op naar de tweede plaats en leek ook George Russell onder druk te gaan zetten.

Een ronde later was inderdaad ook George Russell het slachtoffer en greep Lando Norris de leiding in de race, voor George Russell en Max Verstappen.

Lando Norris reed vervolgens een mooie voorsprong bij elkaar, in zijn McLaren had hij een voorsprong van bijna tien seconden toen we plots een safety car kregen omdat Logan Sargeant gecrasht was.

Lando Norris niet meteen naar binnen in de pits terwijl de wagens achter hem wel meteen in de pitlane reden voor een bandenwissel.

Norris kwam een ronde later binnen en daardoor verloor hij de leiding in de race aan Max Verstappen. Ook George Russell passeerde Lando Norris die pas als derde terug op de baan kwam, vlak voor teamgenoot Oscar Piastri.

Bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding, voor George Russell, Lando Norris en Oscar Piastri. Verstappen had een kleine voorsprong op de rest.

In de achterhoede zagen we heel wat mooie gevechten en een intense strijd. Alex Albon deed een dubbel inhaalmanoeuvre op Ricciardo en Ocon.

Bij Ferrari ging het van kwaad naar erger want Charles Leclerc had al van bij het begin van de race een ‘motorprobleem’. Dat bleek opgelost te worden door een ‘reset’ tijdens de eerste pitstop. Bij Leclerc werd dan maar gegokt op slicks maar even later begon het opnieuw te regenen. Leclerc geraakte met veel moeilijkheden opnieuw tot in de pits.

Even later kreeg Leclerc de ene blauwe vlag na de andere want hij werd op een ronde gezet. Uiteindelijk zou Leclerc opgeven.

Geleidelijk aan vormde er zich een droge rijlijn en er volgde dan ook opnieuw een hele reeks pitstops. Pierre Gasly was de eerste om op slicks over te schakelen.

Lewis Hamilton kwam ook binnen, Max Verstappen en George Russell vervolledigden zijn voorbeeld.

Lando Norris kwam enkele ronden later ook binnen maar bij het verlaten van de pitlane zag hij Max Verstappen, die zijn banden ondertussen wel goed op temperatuur had, voorbij scheuren en de leiding in de race nemen.

Ondertussen kon Charles Leclerc na zijn opgave alleen maar vanuit de Ferrari-box toekijken hoe zijn collega’s in moeilijke omstandigheden er het beste van probeerden te maken.

We zagen Lando Norris en George Russell ongelooflijk hard strijden voor de tweede plaats. De GP van Canada stond bol van de spanning en gevechten.

In ronde 53 zagen we Sergio Perez plots met een beschadigde achtervleugel rijden. De Mexicaan was gespind en vervolgens gecrasht in de bandenmuur.

Even later volgde ook Carlos Sainz dat voorbeeld want in dezelfde bocht spinde de Spanjaard waarna Alex Albon tegen hem reed. Albon stond langs de kant van de baan, Sainz reed terug naar de pits om daar op te geven.

Opnieuw een safety car, de frustratie en ontgoocheling viel bij Perez en Sainz van het gezicht af te lezen.

Max Verstappen aan de leiding achter de safety car, voor Lando Norris en Oscar Piastri. Het beloofde een bijzonder spannend slot van de race te worden.

Ondertussen pakten nog steeds erg donkere regenwolken samen rondom het Circuit Gilles Villeneuve.

Bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding van de race. Verstappen bouwde meteen een voorsprong van zo’n twee seconden uit op Lando Norris.

Uiteindelijk slaagde Max Verstappen erin om de spectaculaire en incidentrijke GP van Canada te winnen. Lando Norris en George Russell vervolledigden het podium. Daarbij was het Russell die voor de laatste podiumplaats de strijd met Lewis Hamilton wist te winnen.

Thuisrijder Lance Stroll slaagde erin om de GP van Canada op de zevende plaats te finishen, ook bij Alpine zullen ze ongetwijfeld erg blij geweest zijn want allebei de rijders finishten in de punten. Een mokerslag was er dan weer voor Ferrari dat met beide wagens opgaf en zo in beide kampioenschappen een serieuze dreun incasseert

De GP van Canada heeft echter bewezen dat verschillende teams zich bijzonder dicht bij elkaar bevinden en dat belooft voor de komende races en de rest van het seizoen. Op naar de volgende race in Barcelona voor de GP van Spanje.