Ook de tweede oefensessie voor de GP van Canada werd verstoord door regen. Fernando Alonso reed toen het circuit nog droog lag de snelste tijd. Max Verstappen kreeg tijdens de oefensessie af te rekenen met een technisch probleem op zijn Red Bull F1-bolide en reed daardoor zo goed als niet.
Green light! 🟢
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
And with spots of rain in the air, there's a queue already formed at pit exit keen to get some laps on the board…#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/LwNDcpRYzb
Na de regen die de eerste oefensessie van de GP van Canada verstoorde was het bij het begin van de tweede oefensessie aanschuiven aan het einde van de pitlane. Er vielen immers al druppels regen en de rijders wilden proberen om toch nog enkele rondjes op droogweerbanden te rijden.
Some early 📸 from the first 15!
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
It's Pierre Gasly at the top of the times so far, ahead of Russell and Hamilton's Mercedes.#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/rSP0LNmIlf
Opvallend genoeg kregen we bij het begin van de tweede oefensessie meteen een vreemd ‘incident’ dat de stewards na afloop van de sessie zouden onderzoeken. Charles Leclerc was immers op intermediates de baan op gegaan terwijl de tweede oefensessie pas na zo’n vijf minuten officieel als ‘nat’ werd beoordeeld door de wedstrijdleiding.
Rijders mogen tijdens een oefensessie pas met intermediates of regenbanden het circuit op nadat de wedstrijdleiding officieel heeft meegedeeld dat er sprake is van natte omstandigheden. Ondanks de regendruppels die er bij het begin van de sessie vielen was die mededeling nog niet gebeurd toen Leclerc met intermediates het circuit op ging. Een bestraffing of geldboete dreigt dus te volgen.
Replays showing an off-track excursion for K-Mag 👀#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/WYoSV5SEHw
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
Dat de omstandigheden op het Circuit Gilles Villeneuve verraderlijk waren bleek uit de vele schuivers die we de rijders zagen maken. Intermediates waren dan ook geen overbodige luxe, ook al probeerden de rijders zo lang mogelijk op droogweerbanden door te gaan. Het was echter moeilijk om temperatuur in de banden te krijgen en daardoor was er ook weinig grip op de baan.
Not the corner you want the rear end to be kicking out on😬#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/dCor49NUJL
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
Problemen van een andere aard waren er dan weer bij Red Bull en Max Verstappen. De Nederlander keerde terug naar de garagebox van Red Bull en er leek sprake te zijn van een elektronisch probleem.
Looks like they're having a few issues down at Red Bull 😳
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
Max is out of the car.#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/Ntb8kQGy1f
Voor de overige rijders was ondertussen het moment aangebroken om over te schakelen van droogweerbanden naar intermediates. Het regende nu immers constant en dan is op slicks rijden zoals glijden over ijs.
Slicks ➡️ Inters
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
Steady rainfall here means it's time to make the switch, and Alpine are the first to do so! #F1 #CanadianGP pic.twitter.com/QGOHFslfsY
Bij Red Bull bleven ze ondertussen sleutelen aan de wagen van Max Verstappen. Er was duidelijk sprake van een probleem en met heel wat personeelsleden werd een muurtje gevormd om nieuwsgierige cameramensen weg te houden van de Red Bull F1-bolide van Verstappen.
Nothing to see here 🕵️#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/P5jmHEiaAi
— Formula 1 (@F1) June 7, 2024
Uiteindelijk was het Fernando Alonso die de snelste tijd reed, voor George Russell in de Mercedes. Thuisrijder Lance Stroll reed in de tweede Aston Martin de derde tijd. Alonso reed zijn snelste tijd toen het nog droog was, het blijft dan ook moeilijk inschatten hoe de echte krachtsverhoudingen liggen, vooral omdat er ook later tijdens het raceweekend regen wordt voorspeld.