Maar liefst drie rijders werden gediskwalificeerd tijdens de GP van China, het meeste in de afgelopen twintig jaar.
De twee Ferrari-rijders Charles Leclerc en Lewis Hamilton en Alpine-rijder Pierre Gasly werden afgelopen weekend uit het eindresultaat van de race geschrapt omdat hun auto’s volgens de stewards niet voldeden aan de regels.
De laatste keer dat er nog zoveel rijders gediskwalificeerd werden was tijdens de GP van Canada in 2004, toen werden vier rijders uit de uitslag geschrapt. Die twijfelachtige eer vielen de Williams-rijders, Juan Pablo Montoya en Ralf Schumacher, en de Toyota-rijders, Olivier Panis en Cristiano da Matta, te beurt omdat de koeling van de voorremmen niet volgens de regels was.
Als twee rijders van hetzelfde team gediskwalificeerd worden, heeft dat meestal dezelfde reden. Voor Ferrari ging die ballon echter niet op in Shanghai want de auto van Leclerc werd bij de weging na de race te licht bevonden, terwijl de bodemplank van de bolide van Hamilton te ver was afgesleten.
Het laatste team dat twee rijders gediskwalificeerd zag om verschillende redenen was Arrows tijdens de GP van Monaco in 2002. Toen reed Heinz-Harald Frentzen door het rode licht in de pitstraat terwijl zijn teamgenoot Enrique Bernoldi nog van auto verwisselde na de start van de race.
De dubbele diskwalificatie is een serieuze streep door de rekening voor Ferrari, nadat ze een sterke start van het raceweekend beleefden in Sjanghai. Lewis Hamilton schreef er de sprintrace op zijn naam, en dat is maar goed voor hem want anders telde hij maar een punt in plaats van negen in de tussenstand voor het wereldkampioenschap.