Max Verstappen heeft redelijk makkelijk de GP van China op zijn naam geschreven, zijn vierde overwinning dit seizoen. Lando Norris en Sergio Perez vervolledigden het podium.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT!! The 2024 Chinese Grand Prix is GO!
Alonso sweeps past Perez into Turn 1 and is up to P2 👏 #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/KerzgxF4fZ
Max Verstappen kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding van de race. Geen incidenten in de eerste twee bochten en dat mag op het Shanghai International Circuit vaak een mirakel genoemd worden. Achteraan maakte Lewis Hamilton van op P18 geen plaatsen goed.
LAP 3/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
TOP 5
Verstappen
Alonso
Perez
Norris
Piastri#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/pSc1ucAjNH
Alonso ging even voorbij aan Sergio Perez maar de Mexicaan wist in de derde ronde al opnieuw voorbij te gaan aan Alonso. Red Bull opnieuw op de eerste twee plaatsen na slechts enkele ronden en Max Verstappen bouwde vlot een voorsprong uit.
LAP 5/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Alonso can't keep Perez behind him for long
The Mexican retakes P2#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/y8iF3neNdO
Wat verderop het rijdersveld zagen we wat meer strijd dan vooraan. Lando Norris haalde ondertussen Fernando Alonso in.
LAP 7/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Alonso slipping back, Norris charging forward
The McLaren driver is now giving chase behind the Red Bulls #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/4OQySNF15E
Na de eerste pitstops zagen we Max Verstappen terugvallen naar de derde plaats. Lando Norris reed voor Charles Leclerc aan de leiding van de race maar allebei moesten ze uiteraard nog een pitstop maken.
LAP 20/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
We have a yellow flag
Bottas reports his "engine has gone" and is out of the race ❌#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/hf5l0w0VPk
In ronde 20 kregen we plots een virtuele safety car toen Valtteri Bottas met een motorprobleem zijn F1-bolide aan de kant moest zetten. Zijn wagen stond volledig geblokkeerd. Het ideale moment voor Norris en Leclerc om hun pitstop af te werken.
LAP 22/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
⚠️ Virtual Safety Car ⚠️
Bottas' car has yet to be moved to safety. Multiple drivers come into the pits for a fresh set of rubber #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/Q3cNBawHY6
Omdat de wagen van Bottas niet weg te krijgen was kregen we uiteindelijk de safety car op de baan en daarop besloten nog heel wat extra wagens om te stoppen. Ook Max Verstappen en Sergio Perez, die reeds een pitstop hadden afgewerkt, kwamen opnieuw binnen.
LAP 23/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
⚠️ @MercedesAMG SAFETY CAR ⚠️#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/cC1LJVPpgC
Na enkele rondjes achter de safety car ging de safety car van de baan maar al bij de herstart liep het opnieuw mis want ter hoogte van de hairpin werd Daniel Ricciardo getorpedeerd door Lance Stroll. Wat verderop was er ook contact tussen Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda.
LAP 27/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
The Safety Car comes in and we are racing again, or are we…
Magnussen sends Tsunoda spinning at the restart and team mate Ricciardo is shunted from behind by Stroll 😵#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/DrL5kOOJlu
Rewind to the restart ⏪
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Stroll 💥 Ricciardo
😮#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/C0nn5PdiQL
We kregen al meteen opnieuw de safety car op de baan. Er lagen immers heel wat brokstukken ter hoogte van de hairpin.
LAP 28/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
No sooner has the Safety Car come in and it's back on track following those collisions #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/t0LuS5kLIJ
Bij de nieuwe herstart bleef Max Verstappen opnieuw vlot aan de leiding voor Lando Norris en Charles Leclerc. Opmerkelijk genoeg kregen we niet zoveel positiewissels, de grootste strijd zagen we achteraan tussen Kevin Magnussen en Lance Stroll die helemaal achteraan intens aan het strijden waren voor de laatste en voorlaatste plaats.
LAP 32/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
We are racing again…
And this time it's a clean getaway for all the drivers#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/8HTW6ju9wV
Daniel Ricciardo moest even later opgeven nadat hij was aangereden. De Australiër was heel het raceweekend beter dan teamgenoot Yuki Tsunoda en kreeg een schouderklopje van het team.
LAP 35/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Ricciardo's race is run ❌
The Aussie gets a consoling pat on the back in the garage#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/WQB94SW9r6
Vooraan weinig spektakel maar verderop het rijdersveld haalde Guanyu Zhou tot grote vreugde van het thuispubliek Logan Sargeant in. Even later kwam Zhou binnen voor een pitstop naar zachte banden. De Chinees reed daardoor achteraan maar hoopte op de veel snellere zachte bandencompound tegen het einde van de race nog een groot voordeel te halen en wagens in te kunnen halen.
LAP 39/56
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Zhou gets past Sargeant 👏
The crowd absolutely loved that! 😍#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/kj7oKbfw4Z
Met iets minder dan vijftien ronden te gaan kwam Fernando Alonso binnen voor een tweede pitstop. De Spanjaard schakelde over naar de medium band. Hij verloor daardoor redelijk wat plaatsen maar op die veel nieuwere mediums kon hij veel sneller rijden dan de wagens voor hem.
HOW DID ALONSO SAVE THAT!? 🤯#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/4gNKbYEMXw
— Autosport (@autosport) April 21, 2024
Fernando Alonso ging voluit in de aanval en haalde verschillende wagens in. Even liep het bijna mis toen de Spanjaard bij het uit de laatste bocht komen even in de grindbak terechtkwam. In tegenstelling tot zijn landgenoot Carlos Sainz tijdens de kwalificatie slaagde Alonso er dankzij een ongelooflijke reflex in om zijn wagen op de baan te houden.
No drama. Fernando corrects the snap 💪#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/3c2Enznz6I
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Alonso has already passed Hamilton and Piastri and is up to P7
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Can he catch Russell, who's three seconds up the road, before the chequered flag? #F1 #ChineseGP pic.twitter.com/Zmryehrqag
Vooraan controleerde Max Verstappen de race en reed naar zijn vierde overwinning van het seizoen. Lando Norris finisht op ruime afstand als tweede, Sergio Perez vervolledigde het podium. Fernando Alonso zijn ‘inhaalrace’ op de medium band bezorgde hem uiteindelijk de zevende plaats.