GP van China: Max Verstappen onbedreigd richting de overwinning

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen heeft redelijk makkelijk de GP van China op zijn naam geschreven, zijn vierde overwinning dit seizoen. Lando Norris en Sergio Perez vervolledigden het podium.

Max Verstappen kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding van de race. Geen incidenten in de eerste twee bochten en dat mag op het Shanghai International Circuit vaak een mirakel genoemd worden. Achteraan maakte Lewis Hamilton van op P18 geen plaatsen goed.

Alonso ging even voorbij aan Sergio Perez maar de Mexicaan wist in de derde ronde al opnieuw voorbij te gaan aan Alonso. Red Bull opnieuw op de eerste twee plaatsen na slechts enkele ronden en Max Verstappen bouwde vlot een voorsprong uit.

Wat verderop het rijdersveld zagen we wat meer strijd dan vooraan. Lando Norris haalde ondertussen Fernando Alonso in.

Na de eerste pitstops zagen we Max Verstappen terugvallen naar de derde plaats. Lando Norris reed voor Charles Leclerc aan de leiding van de race maar allebei moesten ze uiteraard nog een pitstop maken.

In ronde 20 kregen we plots een virtuele safety car toen Valtteri Bottas met een motorprobleem zijn F1-bolide aan de kant moest zetten. Zijn wagen stond volledig geblokkeerd. Het ideale moment voor Norris en Leclerc om hun pitstop af te werken.

Omdat de wagen van Bottas niet weg te krijgen was kregen we uiteindelijk de safety car op de baan en daarop besloten nog heel wat extra wagens om te stoppen. Ook Max Verstappen en Sergio Perez, die reeds een pitstop hadden afgewerkt, kwamen opnieuw binnen.

Na enkele rondjes achter de safety car ging de safety car van de baan maar al bij de herstart liep het opnieuw mis want ter hoogte van de hairpin werd Daniel Ricciardo getorpedeerd door Lance Stroll. Wat verderop was er ook contact tussen Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda.

We kregen al meteen opnieuw de safety car op de baan. Er lagen immers heel wat brokstukken ter hoogte van de hairpin.

Bij de nieuwe herstart bleef Max Verstappen opnieuw vlot aan de leiding voor Lando Norris en Charles Leclerc. Opmerkelijk genoeg kregen we niet zoveel positiewissels, de grootste strijd zagen we achteraan tussen Kevin Magnussen en Lance Stroll die helemaal achteraan intens aan het strijden waren voor de laatste en voorlaatste plaats.

Daniel Ricciardo moest even later opgeven nadat hij was aangereden. De Australiër was heel het raceweekend beter dan teamgenoot Yuki Tsunoda en kreeg een schouderklopje van het team.

Vooraan weinig spektakel maar verderop het rijdersveld haalde Guanyu Zhou tot grote vreugde van het thuispubliek Logan Sargeant in. Even later kwam Zhou binnen voor een pitstop naar zachte banden. De Chinees reed daardoor achteraan maar hoopte op de veel snellere zachte bandencompound tegen het einde van de race nog een groot voordeel te halen en wagens in te kunnen halen.

Met iets minder dan vijftien ronden te gaan kwam Fernando Alonso binnen voor een tweede pitstop. De Spanjaard schakelde over naar de medium band. Hij verloor daardoor redelijk wat plaatsen maar op die veel nieuwere mediums kon hij veel sneller rijden dan de wagens voor hem.

Fernando Alonso ging voluit in de aanval en haalde verschillende wagens in. Even liep het bijna mis toen de Spanjaard bij het uit de laatste bocht komen even in de grindbak terechtkwam. In tegenstelling tot zijn landgenoot Carlos Sainz tijdens de kwalificatie slaagde Alonso er dankzij een ongelooflijke reflex in om zijn wagen op de baan te houden.

Vooraan controleerde Max Verstappen de race en reed naar zijn vierde overwinning van het seizoen. Lando Norris finisht op ruime afstand als tweede, Sergio Perez vervolledigde het podium. Fernando Alonso zijn ‘inhaalrace’ op de medium band bezorgde hem uiteindelijk de zevende plaats.